וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר להירגע: העלאת מחירי הדירות - בינתיים רק על הנייר

ענת ג'ורג'י

9.9.2005 / 9:52

מבדיקה מדגמית שערך TheMarker נדל"ן בכמה אתרים במרכז המדינה עולה כי סוכני המכירות לא קיבלו הנחיות להעלאת מחירי הדירות בזמן הקרוב; "במקומות קשים לשיווק המחירים נמוכים מאוד ולא צפויים לעלות", אומרים בענף



בשורה מרגיעה לרוכשי הדירות: ההודעה הדרמטית של חברות הבנייה בתחילת השבוע, על התייקרות צפויה של הדירות, לא הגיעה עדיין לאתרי הבנייה. מבדיקה מדגמית שערך TheMarker נדל"ן בכמה אתרים במרכז המדינה עולה כי סוכני המכירות לא קיבלו הנחיות להעלאת מחירי הדירות בזמן הקרוב. חלק מהסוכנים ידעו על כוונת החברה להעלות מחירים רק מקריאה בעיתונים. במקרים אחרים אמרו הסוכנים כי לקראת החגים תיתכן אפילו הנחה במחירי הדירות.



קבלנים ויזמים נוהגים דרך קבע לאיים כי העלאת מחירי הדירות היא עניין של זמן, וכי מומלץ לרוכשים המתלבטים למהר ולרכוש דירה עכשיו, לפני העלייה הצפויה. עם זאת, ההודעות שהגיעו מחברות בנייה בתחילת השבוע נראו שונות. בצעד חסר תקדים דיווחו החברות כי החליטו להעלות את מחירי הדירות. זאת, כפי שציינו, בעיקר על רקע העלייה במחירי תשומות הבנייה ובביקושים לדירות.



חטיבת המגורים של אפריקה ישראל, למשל, דיווחה על עליית מחירי הדירות בכ-2% בממוצע החל ב-5 בספטמבר. ואולם מביקור באתר החברה בפרויקט לב הסביונים, בשכונת אם המושבות בפתח תקוה, שנערך ב-6 בספטמבר מתברר כי החברה לא הנחתה את סוכני המכירות לגבי עליית מחירים מתוכננת.



לשאלה אם צפויה עליית מחירים בדירות שמשווקת החברה, כפי שפורסם בעיתונים, ענתה הסוכנת כי ככל שהיא יודעת, "בחברה אמורים להעלות מחירים במהלך החודש, ככל הנראה באחוז או שניים". עם זאת, לדבריה "לא ניתנה עדיין כל הנחיה בנושא, אולי זה יקרה אחרי פרסום המדד ב-15 בחודש".



לא רק זאת, אלא שעוד בשלב בירור המחיר של דירת ארבעה חדרים, ולפני שנפתח משא ומתן על המחיר, העניקה סוכנת המכירות באתר הנחה בגובה של 5% על המחיר המוצע. בנוסף אמרה הסוכנת כי "יכול להיות שבחגים תנהיג החברה מבצע מכירות".



מנהל המכירות הארצי של אפריקה ישראל, איל חכם, אמר בתגובה כי ההודעה שפורסמה השבוע נכונה ומדויקת: "החברה דיווחה על עלייה ממוצעת של 2% באתרי החברה, כלומר בחלק העלייה תהיה גדולה יותר ובחלק נמוכה". בהתאם לכך, הוא מוסיף, "השלימה החברה את העלאת מחירי המחירון של הדירות בפרויקטים עד 4 בספטמבר בחצות, כפי שדווח".



לגבי פרויקט לב הסביונים אמר חכם כי בחודש האחרון עלו המחירים בפרויקט בין 2.5% ל-3%, בהתאם למיקום הבניין. הוא הוסיף כי ההנחה שהוצעה היא הנחת חברה הניתנת לכלל הרוכשים כדי למנוע עיוותים ביניהם, והיא ניתנה גם לפני העלייה המדווחת. בכל מקרה, לדבריו, בחגים לא יהיו "הנחות חברה".



קבוצת חפציבה הודיעה גם היא על עלייה צפויה במחירי הדירות בפרויקטים שהיא בונה. יו"ר החברה, בועז יונה, אמר בתחילת השבוע כי "קבוצת חפציבה תעלה ככל הנראה את מחירי הדירות בכ-5% במשך השבועות הקרובים עד לתקופת החגים".



גם במקרה הזה ביקור באתר החברה בפרויקט חפציבה קולוני מלמד כי לסוכן לא ניתנה עדיין הנחיה לגבי העלאת מחירים צפויה. הסוכן אמר אמנם, כמתבקש, כי "כנראה שתהיה העלאת מחירים של 3%-2% עד סוף החודש", אך הוסיף כי לא קיבל הנחיה רשמית בעניין: "אינני יודע מתי תהיה עליית מחירים. כשזה יקרה אקבל עדכון".



דוברת קבוצת חפציבה, ארנה פרי, מסרה כי קבוצת חפציבה תעלה את מחירי הדירות עד תום תקופת החגים בכ-5%, בדיוק כפי שנמסר לתקשורת מפי יונה. לדבריה, מדיניות החברה בדיווח לאנשי המכירות היא להודיע להם כשבוע לפני מועד ההעלאה.



גם בקבוצת מנרב אמרו בתחילת השבוע כי העלייה במחירי הדירות היא צעד מתבקש, לנוכח הגידול במחירי תשומות הבנייה ובעלות כוח האדם. מנכ"ל מנרב, אברהם קוזניצקי, אמר כי "גם קבוצת מנרב תעלה את מחירי הדירות ברגע שתוכל". גם במקרה זה, משיחה טלפונית עם סוכן המכירות של החברה בפרויקט שהיא בונה, בשכונת הדר גנים א' בפתח תקוה, התברר כי לא ניתנה הנחיה על העלאת מחירים בפרויקט, וכי זו לא צפויה בזמן הקרוב. מקבוצת מנרב נמסר כי הם התייחסו למגמה בכלליות ולא ציינו נקודת זמן ספציפית, ועל כן טרם עידכנו את אנשי המכירות שלהם בעניין.



באתר הבנייה מרום גנים בפתח תקוה סיפרה סוכנת המכירות כי מאז פרסום הידיעות בעיתונים פנו אליה רוכשי דירות רבים בשאלה אם החברה מתכוונת להעלות את מחירי הדירות. החברה לא דיווחה על העלאת מחירים צפויה, ולדברי הסוכנת אין כוונה כזאת. בכל מקרה, היא אומרת, "על אף ששם החברה לא הופיע בהודעות בעיתונות, הידיעות עוררו תגובות רבות בקרב רוכשים פוטנציאליים".



מנכ"ל חברת בנייה הבונה בין היתר באזור השרון אמר כי ההודעות על ייקור המחירים היו למעשה עבודת יחסי ציבור של קבלנים, שנועדה לעורר את הביקושים הענף. "כאשר ראיתי את הידיעות הופתעתי מאוד וחיפשתי בהן משהו שיבשר על חידוש בענף, אך לא מצאתי", אמר. "עליות מחירים מתרחשות היכן שיש ביקושים ערים לדירות, ולא בהחלטה גורפת של חברה. בפרויקטים שבהם המכירות דלילות החברות פשוט לא יכולות להעלות מחירים, גם כאשר תשומות הבנייה עולות, כי לא יהיה מי שירכוש את הדירות".



לדברי המנכ"ל, גם אם חברות מעלות את מחיר המחירון, אין זה אומר דבר על "מחיר הסגירה", הפתוח למשא ומתן בין רוכש הדירות והסוכן. "הם יכולים לשנות את מחירי המחירון ולהעלות אותם, אך בפועל במקומות קשים לשיווק המחירים נמוכים מאוד ולא צפויים לעלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully