וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות ביפאן: קואיזומי צפוי לניצחון סוחף

ניו יורק טיימס

9.9.2005 / 11:07

יפאן אמנם נחשבת לדמוקרטיה הוותיקה ביותר במזרח אסיה, ואולם מפלגת השלטון שלה מחזיקה בסמכויות תקופת זמן כמעט זהה לשליטת הקומוניסטים בסין ובצפון קוריאה



מאת נורימיצו אונישי



טוקיו. סקרים אחרונים שנערכו ביפאן מראים כי המפלגה הליברל-דמוקרטית, שאוחזת בשלטון כ-50 שנה, והעומד בראשה, ראש הממשלה ג'וניצ'ירו קואיזומי, צפויים לזכות פעם נוספת בבחירות שיתקיימו ביום ראשון הקרוב. ניצחון זה, מעריכים פרשנים, יוסיף לעכב את תחילתו של עידן פוליטי חדש במדינה.



יפאן אמנם נחשבת לדמוקרטיה הוותיקה ביותר במזרח אסיה, ואולם מפלגת השלטון שלה מחזיקה בסמכויות תקופת זמן כמעט זהה לשליטת הקומוניסטים בסין ובצפון קוריאה. זאת בעוד שדמוקרטיות צעירות יותר כדרום קוריאה וטייוואן כבר התנסו בחילופי מפלגות בשלטון.



המפלגה הליברל-דמוקרטית נוסדה ב-1955, ומטרתה היתה להפוך את יפאן למעצמה כלכלית, בתמיכת ארה"ב. לדעת אייג'י אוגומה, מרצה למדיניות ומנהל באוניברסיטת קאיאו, שלטונה הבלתי מעורער של המפלגה נבע מכך שהיפאנים חששו כי "אם הממשלה תיפול, יחסי הידידות בין יפאן לארה"ב יקרסו ואיתם הכלכלה במדינה".



מומחים טוענים כי שלטונה של המפלגה לאורך פרק זמן של חצי מאה גם עיכב את התפתחות הדמוקרטיה היפאנית. החברה האזרחית, למשל, נותרה חלשה. בנוסף, אף שארגונים פרטיים המתמקדים ברווחה צמחו כפטריות שלאחר הגשם בשנים האחרונות, רובם חסרי השפעה.



הזרוע הארוכה של הליברל-דמוקרטים הגבילה גם הפצת מידע. האינטרנט, למשל, היה גורם משמעותי ביותר בבחירות בדרום קוריאה. ואולם ביפאן, אחת המדינות המרושתות ביותר בעולם, אוסר חוק הבחירות על קידום מועמדים או על עדכון אתרים פוליטיים בתקופת מערכת הבחירות. הליברל-דמוקרטים עיגנו את האיסורים מאחר שעיקר מצביעיהם מבוגרים, ואינם גולשי אינטרנט נלהבים.



גם התקשורת מעדיפה להיצמד לקו של מפלגת השלטון. במערכת הבחירות הנוכחית התעלמה העיתונות מנושאים כגון מדיניות קואיזומי כלפי מדינות אסיאתיות, או שליחת החיילים לעיראק - נושאים שללא ספק היו פוגעים במפלגה ביום ההצבעה.



ואולם פארק צ'אול הי, מומחה דרום קוריאני לפוליטיקה יפאנית, טוען כי "זהו השלב האחרון בעידן החד-מפלגתי. המפלגה הדמוקרטית שבאופוזיציה תשוב ותתמודד על השלטון, מה שייצור מערך תחרותי ויוביל את יפאן לכונן דמוקרטיה האמיתית".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully