וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעות חוק לאסור פיטום אווזים באילינוי ובמסצ'וסטס בארה"ב; שיקגו שוקלת לאסור מכירת כבד אווז בתחומה

נמרוד הלפרן

11.9.2005 / 15:17

הצעת החוק באילינוי אושרה פה אחד בסנאט של המדינה והועברה לאישור בית הנבחרים; הדיון במסצ'וסטס נפתח מחר



מועצת העיר של שיקגו תקיים מחרתיים דיון שתכליתו להחליט אם לאסור מכירת כבד אווז (פואה גרה) בתחומי העיר בשל האכזריות שבה כרוך תהליך פיטום האווזים.



מוקדם יותר השנה הוגשה הצעת חוק לאסור פיטום אווזים בתחומי מדינת אילינוי כולה. הצעת החוק אושרה פה אחד ברוב של 53 תומכים בסנאט של מדינת אילינוי, והדיונים על החוק מתקיימים כעת בבית הנבחרים של אילינוי.



סקר שערכה חברת זוגבי אינטרנשונל ואשר פורסם שלשום הראה כי 79% מבעלי זכות ההצבעה באילינוי תומכים בהצעת החוק האוסרת כליל פיטום אווזים באילינוי.



הצעת חוק דומה נידונה בימים אלה גם במדינת מסצ'וסטס, ודיון על איסור גורף על פיטום אווזים בתחומה צפוי מחר.



מדינות רבות בעולם אסרו את התהליך האכזרי של פיטום אווזים בשטחן, בהן 12 מדינות באירופה, בהן בריטניה, גרמניה, שוויץ, אוסטריה, מדינות סקנדינביה, איטליה, פולין וצ'כיה (בשלוש האחרונות היה קיים פיטום והוא כיום אסור בחוק). במדינות רבות אחרות לא קיים פיטום, אף על פי שאין איסור בחוק, וזאת בשל דעת הקהל.



מאז 1993 מתנהל בישראל, שהיא יצרנית כבד האווז השלישית בגודלה בעולם, מאבק נגד פיטום אווזים לייצור כבד אווז. במוקד המאבק ניצבה שאלת הגבולות של חופש העיסוק, במיוחד במגזר החקלאי, בשימוש בבעלי חיים באופן הגורם להם סבל.



ביוני 1998 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לאסור פיטום אווזים. בחודש ינואר 2001 אישרה וועדת החינוך והתרבות של הכנסת תקנות שהגיש משרד החקלאות, המאפשרות את המשך הפיטום.



עם זאת, באוגוסט 2003 נידרש בג"צ לסוגיה בעקבות בעתירה שהגישה נח (ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בעלי חיים). פסק הדין קבע כי פיטום האווזים מתבצע באופן אכזרי ובסתירה לחוק צער בעלי חיים, וכי החל מאפריל 2005 ייאסר פיטום האווזים בישראל.



עם זאת, ממשיך הפיטום האכזרי להתבצע, ואפילו היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז - ראש התביעה במדינה - נמנע מלאכוף את החוק ואת פסיקת בג"צ, למרות בקשות חוזרות ונשנות שהופנו אליו בעניין.



במסגרת תהליך הפיטום נדחס תירס מבושל הישר לתוך קיבתו של האווז או הברווז באמצעות צינור מתכת שאותו מחדירים לאורך הוושט, פעמיים עד חמש פעמים ביום במשך כחודש לפני שחיטתו.



לקראת סופו של תהליך הפיטום מגיעה לעיתים כמות האוכל שבה מפוטם האווז לכדי 2.5 ק"ג ביום - שליש ממשקל האווז. כתוצאה מהחדרת הצינור נגרמים לאווז קרעים ודלקות בוושט. הפיטום יוצר בכבד מחלה מטבולית קשה, שגורמת לו להתנפח לממדים עצומים: משקלו של כבד מפוטם הוא פי 7 ואף יותר ממשקלו של כבד טבעי.



הכבד צהוב (במקום אדמדם), מבריק, חיוור, ולעתים יש בו נמקים ובקעים. הכבד הענק לוחץ על הריאות, ולכן האווז מתקשה לנשום. כמו כן, הפיטום פוגע במערכות הגוף השונות. האווז נשחט כשהוא גוסס, רגע לפני המוות.



בחוברת הדרכה של משרד החקלאות נכתב: "אווז מפוטם כהלכה ... נושם בכבדות, המקור חיוור, מתקשה בהליכה אפילו לשוקת המים, איננו מעכל יותר". רבים מן האווזים מתים במהלך הפיטום, עוד לפני שהם מגיעים למשחטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully