וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע תתיר רישום למסחר של קרנות עוקבות אינדקסים; יהוו אלטרנטיווה לתעודות הסל

רם דגן

13.9.2005 / 15:19

זאת בעקבות חשש ברשות כי ציבור המשקיעים לא ער לסכנות הכרוכות בהשקעה בתעודות ולא מצויות בקרנות הנאמנות; רק קרנות שערך נכסיהן גדול מ-20 מיליון שקל והן מתחייבות לעקוב אחרי אינדקס תירשמנה



תעודות הסל הם אחד מכלי המסחר שקיבלו בשנים האחרונות תנופה אדירה. כל מי שרוצה ליהנות מהעליות בשוק, או שלא להינזק מירידות חדות בנישות ספציפיות, אולם לא מצוייד בידע הדרוש בכדי לברור את הרכב תיק המניות הדרוש לצורך כך, מצא את המענה בתעודות הסל. באופן כללי נתפסות תעודות הסל בציבור כמעין תחליף לקרן נאמנות.



אולם ברשות ניירות ערך מדגישים שתעודות התחייבות אלו עלולות ללקות בכשל תפעולי עד כדי היותן חדלות פירעון. בתי ההשקעות שמנפיקים את התעודות מחוייבים אמנם לגילוי סכנות אלה בתשקיף, אולם ברשות חוששים שבפועל לא קיימת מודעות מפותחת לסכנות הללו בקרב ציבור המשקיעים. בין השאר נובעים הסיכונים האמורים מכך שתעודות הסל אינן כפופות למנגנוני ההסדרה, הגילוי והפיקוח החלים על קרנות הנאמנות בישראל. לכן, אומרים ברשות, על אף הדמיון בינן לבין קרנות נאמנות, הן מהוות מכשיר שונה לחלוטין.



בכדי למזער את הסיכונים ממכשירי ההשקעה הללו, אישרה מליאת הרשות לאחרונה יוזמה שתכליתה לאפשר רישום של יחידות של קרן נאמנות פתוחה למסחר בבורסה של תל אביב. ברשות אומרים כי ההחלטה, התקפה לגבי כל קרן שמדיניות ההשקעות שלה מיועדת לחקות שינויים במדד או בשווי נכס בסיס כלשהו, מהווה אלטרנטיווה נוספת לתעודות סל. ההסדר החדש שיזמה הרשות מבוסס על המודל האמריקאי (ETF) המבוסס על רישום למסחר בבורסה של יחידות של קרן נאמנות פתוחה - להבדיל ממודל תעודות הסל (ILN) המבוסס על רישום למסחר בבורסה של תעודות התחייבות.



הרעיון המרכזי שעומד בבסיס ההסדר המוצע הוא מתן אפשרות למשקיעים להגיב לשינויים הצפויים בערך נכסי הקרן במהלך המסחר, עוד לפני שנקבע שווי נכסיה בתום יום המסחר על ידי מנהל הקרן. למעשה, כיום ניתן "להיכנס" או "לצאת" מההשקעה בקרנות הנאמנות הפתוחות באמצעות רכישת יחידות חדשות בסניפי הבנקים המפיצים, או פדיון אותן היחידות בדיוק באותה הדרך. בכל סיטואציה שבה מעוניין המשקיע לרכוש את לפדות את השקעתו בקרן, הוא נאלץ להמתין לקביעת שווי הנכסים שרק לאחריה ניתן לבצע את הפעולות דרך הבנק. כאמור, על ידי רישום היחידות למסחר, ניתן להתגבר על הבעיה הזו ולאפשר למשקיע לרכוש או לממש יחידות שכבר הונפקו ללא צורך בהפצה הבנקאית ואו בקביעת שווי ערכי הנכסי של הקרן.



ברשות מצפים כי קרנות הנאמנות הסחירות יתווספו לתעודות הסל, תוך גיוון סל המוצרים העומד לרשות המשקיעים ויצירת אלטרנטיווה ראויה להן. כדי להבטיח תחרות הוגנת בין תעודות הסל והקרנות יהיו מנהלי הקרנות יהיו פטורים מתשלום עמלת הפצה למפיץ עבור קרנות אלו.



בשלב זה פנתה הרשות לבורסה במטרה לעניינה בייזום תיקון מתאים בהנחיות הזמניות (או בתקנון, כפי שתמצא לנכון) כך שיאופשר רישומן למסחר של יחידות קרן פתוחה וקיום מסחר בהן על פי עקרונות אלה. בכוונת הרשות אף לפנות למנהלי הקרנות ולציבור לקבלת תגובות על היוזמה החדשה.



ברשות הדגישו כי קרן להשקעות משותפות בנאמנות תוכל להירשם למסחר אם ורק אם ייקבע במדיניות ההשקעות שלה כי "ניהול השקעות הקרן מיועד להביא למתאם מירבי בין השינוי במחירי היחידה והפדיון שלה לבין מדד ניירות ערך, שווי סחורה או שער חליפין של מט"ח. בכך מקווים ברשות שתמנע אפשרות לשימוש במידע פנים, שכן ללא הצמדות לאינדקס ברור, ייתכן מצב בו מקורבים למנהל הקרן יוכלו לדעת את שווייה הנכסי הצפוי של הקרן מבלי שזה יהיה ידע שנמצא בנחלת הכלל.



בכדי להגביר את השקיפות ולמנוע פתיחת מרווחי ארביטראז', מציעה הרשות לחייב את מנהלי הקרן לחשב ולפרסם באמצעות הבורסה שערים תיאורטיים למחירי הקרן לשלוש נקודות זמן במהלך יום המסחר. כמו כן תורשה להירשם למסחר רק קרן שהשווי הנקי של נכסיה לא יפחת מעשרים מיליון שקל. בנוסף מציעה הרשות כי רק קרן שמנהלה יקבל על עצמו במסגרת התחייבות תשקיפית לאסור על עובדיו לסחור ביחידות הקרן בבורסה תורשה להירשם למסחר.



כמו כן, מציעה הרשות כי הוראות לרכישת יחידות הקרן בבורסה ולמכירתן יותנו במתן הגבלת שער (לימיט), כמקובל בשיטת המסחר בבורסה. בנוסף, תינתן אפשרות למתן הוראות לרכישת יחידות או פדיונן כמקובל היום. ההנחה היא כי אפשרות למסחר בבורסה תגדיל את הנזילות של הנייר ויפחית את הסיכון בו, כאשר במקביל תישמר האפשרות לרכוש יחידות השתתפות נוספות באמצעות מערכי ההפצה של הבנקים עצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully