וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין להגבלים עסקיים אישר את המשך ההסדר הכובל של יצרני המשקאות בתאגיד המיחזור

ענת רואה

13.9.2005 / 15:33

התאגיד, אשר הוקם על מנת לאסוף מיכלי משקה לפי חוק הפיקדון על מיכלי משקה, הוא מיזם משותף של כל יצרני ויבואני המשקאות בישראל המתחרים זה בזה



בית הדין להגבלים עסקיים אישר את המשך פעילותו של תאגיד איסוף מכלי משקה בע"מ למשך 3 שנים. התאגיד, אשר הוקם על מנת לאסוף מיכלי משקה לפי חוק הפיקדון על מיכלי משקה, הוא מיזם משותף של כל יצרני ויבואני המשקאות בישראל המתחרים זה בזה.



בשנת 2001 הסכים הממונה על ההגבלים העסקיים להקמת התאגיד המשותף, אך בהליך הפעם טען הממונה כי התאגיד, שהינו מונופול בתחומו, אינו פועל לטובת הציבור משום שאחוזי האיסוף וההחזר של כספי הפקדון על יד התאגיד לציבור ירדו באופן דרמטי ומשום שרוב הציבור המשלם את הפיקדון אינו מקבל את כספו בחזרה. בית הדין קבע כי גם אם תפקוד התאגיד נגוע בליקויים עליהם מצביע הממונה הרי שאין בתקופה הקרובה ביותר - חלופה סבירה לפעולת התאגיד - ועל כן יש לאשרו בינתיים.



בהליך בפני בית הדין ביקש התאגיד את אישור בית הדין להסדר כובל למשך 5 שנים נוספות ? אחרי שפקע האישור הקודם שניתן להם אז בהסכמת הממונה. אישור בית הדין ניתן למשך 3 שנים.



בפסק דינו קבע בית הדין כי גם אם יש ממש בעמדתו של הממונה לפיה מדובר בתאגיד בלתי יעיל ? הפועל בחוסר יעילות ? הפוגעת באיסוף מכלי המשקה, דבר הגורם לתת החזר לציבור של כספי הפקדון המשולמים בעת רכישת מיכלי המשקה, הרי שעדיין לא הוכח לבית הדין כי קיימת חלופה ממשית אחרת לתאגיד וכי אם לא יהיה תאגיד משותף - יקומו תחתיו מספר תאגידי איסוף ומיחזור שיתחרו זה בזה. בית הדין קבע כי אינו רואה שישנה סבירות גבוהה שיקומו תאגידים כאמור, בתקופה הקרובה ועל כן עדיף היה בעיניו להותיר על כנו את התאגיד הקיים.



בית הדין הזכיר בפסק דינו את תזכיר הצעת חוק המוצע, אשר הפיץ המשרד לאיכות הסביבה לשינויו של חוק הפיקדון הקיים ובה מוצע להטיל חובת איסוף על יצרני המשקאות עצמם (ולא רק על התאגיד המשותף). בית הדין ציין כי אם במהלך התקופה בה אושר ההסדר יחול שינוי נסיבות מהותי, לרבות שינויי חקיקה, יוכל להביא את ההסדר הכובל לבחינה מחודשת של בית הדין.



כזכור, על סדר יומה של הכנסת עמדת הצעת חוק להרחיב את תחולת חוק הפיקדון למיכלים משפחתיים (ליטר וחצי). לאור הורדת אחוזי האיסוף ורמת החזר כספי הפקדון לציבור ? הודיע הממונה בכנסת כי הוא מתנגד להרחבת חוק הפקדון למיכלים המשפחתיים שתפוצתם והיקפי הרכישות שלהם גבוהים בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully