וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: חברת חשמל לא תגיש את הדו"חות ביום ראשון הקרוב; עתרה לביה"ד הארצי לעבודה בשל עיצומי העובדים

שרון קדמי

13.9.2005 / 19:32

כך נודע ל-TheMarker; המועד האחרון הקבוע בחוק לפרסום הדו"חות היה ה-31 באוגוסט 2005; רשות החברות הממשלתיות תבעה מחברת החשמל לפרסם את הדו"חות לפי 17 מקטעי פעילות החברה



חברת החשמל לא תגיש ככל הנראה את דו"חותיה הכספיים ביום ראשון הקרוב, למרות הארוכה שניתנה לה על ידי הרשות לניירות ערך. כך נודע ל-TheMarker. המועד האחרון הקבוע בחוק לפרסום הדו"חות היה ה-31 באוגוסט 2005, אך כאמור דו"חות אלה לא פורסמו. רשות החברות הממשלתיות תבעה מחברת החשמל לפרסם את הדו"חות לפי 17 מקטעי פעילות החברה, ייצור, הולכה וחלוקה של החשמל, בעוד שהחברה טוענת כי אינה יכולה לבצע את ההפרדה הזו עד מועד פרסום הדו"חות.



המשמעות של אי פרסום הדו"חות בזמן ללא אישור עשויה להיות בעייתית מאוד, שכן אם תוך חודש לא תפרסם חברת החשמל את דו"חותיה ללא אישור ייפסק המסחר באג"ח של החברה בבורסה, דבר שעשוי לערער מהותית את מצבה הפיננסי. יחד עם זאת, סביר להניח, כי לא יימצא ראש הממשלה, שר האוצר ושר התשתיות שיתנו לחברת החשמל להגיע לידי קריסה פיננסית.



בתוך כך נודע כי בכוונת חברת החשמל להגיש בשעות הקרובות תביעה לבית הדין הארצי לעבודה נגד עיצומי העובדים שלטענתה מעכבים את הכנת הדו"חות על פי דרישת רשות החברות הממשלתיות. מזה מספר חודשים נוקטים עובדי חברת החשמל בעיצומים, שלטענת הנהלת החברה מקשים על ביצוע ויישום הוראות רשות החברות הממשלתיות.



מנהל רשות החברות, איל גבאי, שלח לאחרונה מכתב חריף ליו"ר חברת החשמל, שלמה רוטמן, בו דרש לקבל תשובות בנוגע לאחראים בחברת החשמל לאי ההיערכות המתאימה לביצוע דרישות הרשויות השונות בענייני הדיווח.



לאחרונה התקיימו אף מגעים בין החברה לרשות החברות ולרשות ני"ע, על מנת להגיע להסכמה שתאפשר את פרסום הדו"חות. רוטמן פנה למ"מ שר האוצר, אהוד אולמרט, ולשר התשתיות, בנימין בן אליעזר, במכתב בו הוא מבקש את התערבותם על מנת לפרסם את הדו"חות במועד.



הרשות דורשת מחברת החשמל לגלות מי האחראים לאי ההיערכות של החברה, אילו לקחים הופקו ואילו פעולות ינקטו על מנת להבטיח את יישום הוראות רשות החברות.



הנהלת חברת החשמל העבירה בשעתו לרשות החברות הממשלתיות לוח זמנים שלטענתה מאפשר לחברה להיערך להגשת הדו"חות בהתאם לדרישת הרשות. בכירים בדירקטוריון חברת החשמל ציינו כי הדירקטוריון מוכן לאשר את דרישות הרשות, אך הוא לא יעשה זאת ללא גיבוי העובדים, שמצידם אינם מוכנים לשתף פעולה. העובדים טוענים בין השאר כי הם רוצים להגיע להבנות והסכמות בנוגע לשינוי המבני והרפורמה המוצעת במשק החשמל תוך כדי מו"מ ולא בהנחיות חד צדדיות. לדברי גורם בכיר במזכירות העובדים, "אנו מוכנים להתייעלות שתתרום למשק החשמל ולא תפגע בה. לצערנו, רשות החברות מנסה לגרום לנו בכוח 'להוריד את השאלטר', אך לא נשחק לידיה".



בחברת חשמל אישרו כי אכן בכוונתם להגיש בשעות הקרובות תביעה לבית הדין הארצי נגד עיצומי העובדים.



יו"ר ועד העובדים הארצי, דוד (מיקו) צרפתי, מסר בתגובה כי "ביה"ד לעבודה כבר פסק כי עיצומי העובדים לגיטימיים. עובדי חברת חשמל לא מוכנים לתת את ידם להרס משק החשמל בישראל ופגיעה בציבור צרכני החשמל המובלת על ידי רשות החברות הממשלתיות. בניגוד לרשות החברות ולנציגה בדירקטוריון, שלא בוחלים בפגיעה בצרכנים, עובדי חברת חשמל לא יתנו ידם לפגיעה בלקוחות החברה, ולמרות העיצומים אין העובדים פוגעים בשום צורה בלקוחות החברה".



גורם בכיר באוצר ציין כי "לא ברור כיצד דרישה לשקיפות ולרישום דו"חות כספיים יכולה לגרום לאיזה פגיעה במשהו או במישהו, אלא רק באלו שמשנת 1995 מונעים מהציבור דו"חות כספיים אמיתיים ושקופים שיאפשרו לראות היכן מסתתרים בורות השומן של החברה. כל זאת למרות ועל אף הביקרות הקשה שמתח מבקר המדינה בדו"ח שפירסם בשנת 2000". לדברי הגורם הבכיר, "העובדים מתנהגים בחברת החשמל כבנחלה פרטית שלהם ושוכחים כי מדובר בחברה השייכת לציבור כולו וחייבת לו דיווח אמין ושקוף".



עם זאת, גורמים במשק החשמל העריכו כי קרוב לוודאי שתושג פשרה אשר תקבע כי החברה תציג התחייבות ואבני דרך לביצוע ההפרדה בדו"חות בשלב מאוחר יותר, כלומר ברבעון השלישי או הרביעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully