וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בטח שיכולה להיות קריסה בתחום רשתות החשמל"

סיון קלינגבייל

14.9.2005 / 8:54

דודי מנטין, מנכ"ל שקם אלקטריק, סבור כי מספר השחקנים בשוק רשתות החשמל גדול מדי; בראיון ל-TheMarker הוא אומר כי בסופו של דבר יוותרו בענף רק שניים-שלושה שחקנים גדולים, מדבר על האיום מצד האינטרנט, מספר על הצמיחה, כמה חנויות יפתח בקרוב ועל התחרות מצד רשתות המז



כאשר שואלים את דודי מנטין, מנכ"ל שקם א.מ.צ, החברה האם של הרשתות שקם אלקטריק וסנסור, האם חלומו היה להיות מנכ"ל של רשת חשמל, הוא אומר: "אני מגיע מתחום הניהול, לא מתחום החלומות. במקרה זה קרה ברשתות חשמל".



מנטין חי ונושם קמעונות חשמל. הוא התחיל את דרכו בתחום לפני 16 שנה, בגיל 25 כמוכר בחנות של בסט ביי. הוא התקדם לאט ובזהירות מאיש מכירות לתפקיד של מנהל מחלקה, ובהמשך התברג בהנהלה והפך בסופו של דבר למנכ"ל הרשת. לפני יותר משנתיים, כאשר פישמן רשתות רכשה את הבעלות המלאה על בסט ביי, עזב מנטין את הרשת ועבר לנהל את המתחרה הגדולה ביותר בענף. עם או בלי חלומות, פורס מנטין בראיון ל-TheMarker מבט מאוד מפוקח על שוק קמעונות החשמל בישראל.



עברת מבסט ביי לנהל את שקם אלקטריק וסנסור. מה ההבדל?



"ההבדל הוא בהיקפי הפעילות והיכולת להשקיע בבחינה ובכניסה לתחומים חדשים מבלי לפגוע בפעילות השוטפת".



למה לא נשארת בבסט ביי אחרי שפישמן רשתות קנו את הבעלות המלאה?



"עבדתי בבסט ביי 14 שנה. זה פרק זמן ארוך, מתוכו הייתי מנכ"ל 3 שנים. אין שום קשר לרכישה של פישמן רשתות. הרגשתי שאני רוצה לנסות גם דברים אחרים".



בשנים האחרונות עמיתיך הצהירו כי שוק החשמל נמצא בירידה. בכמה להערכתך ירדו המכירות בשוק?



"לא ברור לי איך אומרים שהשוק יורד. יש נתוני יבוא וכתוב בהם שהכל עולה. השוק צמח בין השנים 2003 ל-2004 ב-15% והשנה הוא יצמח ב-15% נוספים. היקף המכירות בשוק ב-2005 יהיה להערכתי כ-4.5 מיליארד שקל. 2003-2002 היו שנים של מיתון. אבל כמו שהענף שלנו שני להיפגע ממיתון (אחרי ענף הבנייה), אנחנו השניים גם שיוצאים מהמיתון. המצב הכלכלי רק קצת משתפר ואנשים קונים DVD מקליט. עדיין לא נכון לקבוע שכל הענף הפסיד. אלו היו שנים קשות והיו ירידות מחירים פראיות וכן ירידה בהכנסות".



אבל התחרות שחקה את מחירי המוצרים. זה לא פוגע בפדיונות?



"יש ירידה במחירים במוצרים המסורתיים, אבל נכנסה קטגוריה חדשה של מסכים צרים. במקום טלוויזיה גדולה שעליה הוציאו עד היום 6,000-5,000 שקל, משלמים כיום על מסך פלאזמה 16-15 אלף שקל בממוצע. גם תחום המצלמות הדיגיטליות צבר תאוצה - מצלמה דיגיטלית פשוטה עולה פי 5-4 ממצלמת פוקט".



והורדת מס הקנייה לא השפיעה על הפדיונות?



"מאחר שהמרווחים הקמעוניים מחושבים לפי מחיר המכירה, היתה ירידה בהיקף ההכנסות של הרשתות. עם זאת, הורדת המחירים גורמת לכך שישנן יותר רכישות. מכונת כביסה שעלתה בעבר 3,000 שקל, עולה אחרי הפחתת המס כ-2,200 שקל. תיקון עולה 900 שקל, ולכן אנשים מעדיפים לקנות מכשיר חדש והכמויות הנמכרות גדלות".



אם יש עלייה בכמויות שנמכרות, למה מדברים כל הזמן על קשיים בשוק רשתות החשמל?



"המרווח הקמעוני על מוצרים נותר על אותו אחוז, אבל מאחר שהמחירים ירדו - ההכנסות בשקלים ירדו. שכר הדירה, הארנונה ושאר המסים משולמים בשקלים ולא באחוזים. בנוסף, אין מקום לכל כך הרבה גופים בענף הזה. בסט ביי, סקאל, א.ל.מ, מחסני חשמל, טרקלין חשמל, אתרי האינטרנט, ערוצי הקניות בטלוויזיה והקניונים בטלוויזיה. בתחומים אחרים אין כל כך הרבה רשתות קמעוניות וערוצי קנייה. בתחום העשה זאת בעצמך, למשל, יש שתי רשתות, ובתחום הספורט יש שתי רשתות".



איך אתה מסביר את המספר הרב של הרשתות והחנויות?



"בענף שלנו סף הכניסה כרגע נמוך מאוד, לכן כל מי שמקבל ירושה נכנס. כיום מתחיל שינוי בגלל המעבר לחנויות גדולות. כדי לפתוח חנות גדולה של 1,000 מ"ר ויותר צריך מיליון דולר, להבדיל מ-100 אלף דולר הנדרשים להקמת חנות קטנה. מיליון דולר כבר יותר קשה לגייס".



אתה חושב שמספר הרשתות בתחום החשמל והאלקטרוניקה יירד?



"הנה התהליך מתרחש בפועל. יש שחקן כמו סקאל שיוצא מתחום היבוא וכנראה יצא מתחום הקמעונות או יכניס שותף. בסופו של תהליך, יהיו 2 עד 3 גופים גדולים. אנחנו נהיה אחד מהם. מדברים על זה כבר 6-5 שנים וזה הולך לאט, אבל התהליך מתרחש. לפני 4 שנים פעל בתחום גם המשביר לצרכן ורשת שקראו לה גלורי משי, ששתיהן נעלמו. גם מספר החנויות הפרטיות יורד".



אתם צומחים בשנתיים האחרונות?



"2004 היתה שנה טובה ו-2005 תהיה יותר טובה. מחזור המכירות של א.מ.צ (שקם אלקטריק וסנסור יחד - ס.ק) היה ב-650 2004 מיליון שקל וב-2005 נגיע לכ-720 מיליון שקל. ב-2004 היתה צמיחה של 30% בחנויות זהות (חנויות הפתוחות יותר משנה - ס.ק), גם בסנסור וגם בשקם אלקטריק. השגנו את הצמיחה באמצעות פעולות שביצענו בתוך החברה - שיכללנו את הכשרת המוכרים וערכנו קורסים למנהלים. האנשים שלנו כיום יותר מקצועיים וזה משפיע".



החברה רווחית?



"בוודאי. עם זאת צריך לזכור כי הרווחיות בענף אחרי מס נעה סביב 1.5%-1% במקרה הטוב".



כמה חנויות תפתחו השנה?



"יש לנו כיום 40 חנויות של שקם אלקטריק ו-14 חנויות סנסור. בשבועות האחרונים נפתחו 3 חנויות: שתיים תחת ביג סנסור ואחת שקם אלקטריק, ובשלושת השבועות הקרובים תיפתח חנות נוספת של ביג סנסור וחנות נוספת של שקם אלקטריק. עוד חנות של שקם אלקטריק תיפתח לקראת סוף השנה. אנחנו מגדילים את מספר החנויות ביותר מ-10% ואת שטח המכירה ב-25%. שטח המכירה שלנו כיום הוא כ-20 אלף מ"ר ויתווספו עוד 5,000 מ"ר".



לכמה חנויות אתה חושב שתגיעו בישראל? מה הפריסה המקסימלית שלכם?



"70 חנויות בסך הכל, מהן 19-18 של סנסור. עד אמצע 2007 נגיע לפריסה הזאת".



אתם מחזיקים 3 מותגים: שקם אלקטריק, סנסור וביג סנסור. לא כדאי יותר להתמקד במותג אחד ולאחד את תקציבי השיווק?



"סנסור תהפוך להיות ביג סנסור. נתמקד בשני מותגים בלבד. אנחנו עושים מיצוב שונה לכל אחת מהרשתות. ביג סנסור ממוצבת מבחינת מחיר בינוני לכיוון הנמוך ושקם אלקטריק בינוני לכיוון הגבוה. המיצוב הוא לא רק מחיר, אלא גם סוגי המוצרים. בשקם אלקטריק אין DVD ב-200 שקל ובסנסור יש. בשקם אלקטריק יש מותגים יוקרתיים ואיכותיים שבסנסור אין. שקם אלקטריק נמצאת בכל קניון ואילו סנסור באזורי תעשייה ובפאואר סנטרים. את הב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully