וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 בנקים זרים נענו למכרז עושי השוק של משרד האוצר: זהות הזוכים תתפרסם בעוד כחצי שנה

רם דגן

14.9.2005 / 16:19

בנוסף לבנקים הזרים מתמודדים על התואר עושה שוק ראשי גם כל הבנקים המקומיים וחמישה ברוקרים פרטיים; ייתכן שכל המתמודדים יוכרו בסוף כפעילים מורשים של ממשלת ישראל



20 גופים פיננסיים נענו למכרז עושי השוק של משרד האוצר. היום נמסר מלשכת החשב הכללי ויחידת ניהול החוב במשרד, כי בסך הכל ניגשו למכרז עושי שוק האג"ח של ממשלת ישראל 8 בני השקעות זרים, בהם סיטיבנק, דויטשה בנק, UBS, גולדמן סאקס, מורגן סטנלי ומריל לינץ'. בנוסף ניגשו למכרז כל שבעת הבנקים המקומיים, ואליהם הצטרפו חמישה ברוקרים פרטיים.



ממשרד האוצר נמסר היום כי החלטה בדבר זהות עושי השוק צפויה להתקבל בעוד כחצי שנה, כאשר יתכן שאם כל הגופים יענו על תנאי הסף שהציב המשרד, יוכרו כל הניגשים למכרז כעושי שוק ראשיים מטעם ממשלת ישראל. בין השאר צריכים הגופים הפיננסיים להציג הון עצמי של לפחות 500 מיליון שקל, סכום השווה למאגר אגרות החוב שיעמיד משרד האוצר לטובת כל עושה שוק, בכדי להקל עליו את ביצוע העסקות.



תחילתו של מהלך מינוי עושי השוק הוא יצירה של מחזורי מסחר גבוהים יותר באגרות הממשלתיות, שמהוות את צינור החמצן העיקרי לגיוס הון עבור מדינת ישראל. באוצר הדגישו בזמנו את החשיבות הרבה לכך שבין עושי השוק יתמנו גופים זרים, שיסייעו באופן ניכר ל"שיווק" האגרות בשווקים בין לאומיים.



הגדלת היקפי המסחר באגרות החוב של ממשלת ישראל תביא ליתר נזילות של ההשקעה בהן, ובכך צפויים יותר ויותר משקיעים לסחור באיגרת. ההערכות באוצר הן כי הגידול בהיקפי המסחר יביא בסופו של יום לגידול בביקוש, מה שיביא להפחתת מחירי האגרות ולהורדת התשואות הנדרשות, מה שיבוא בסופו של תהליך לידי ביטוי בהפחתת עלויות הגיוס למשק המקומי.



ההערכות הן כי בעקבות מינוי עושי השוק ייחסך למדינה סכום של כמיליארד שקל בכל שנה בגין הפחתת העלויות הישירות, כמו גם חיסכון נוסף שיכול להגיע לרמה של עד חצי מיליארד שקל נוספים בגין חיסכון מסדר שני, שמוגדר כחיסכון שיורגש בעלויות תשלומי המשכנתא. עלויות הגיוס ועלויות החוב העצומות של ממשלת ישראל, המהוות כ-20% מסך תקציב המדינה - כ-35 מיליארד שקל בשנה.



החשב הכללי, ירון זליכה, סגנו יובל ברונשטיין ומנהל החוב הממשלתי, עדי ריבלין, מסרו כי ההיענות הגבוהה של הגופים הפיננסיים הישראלים והבינלאומיים, שמעוניינים להתמנות כעושי שוק ראשיים ולקחת על עצמם מחויבות יומיומית בשוק ההון המקומי, מעידה על האמון של המערכות הפיננסיות בארץ ובחו"ל ברפורמה שיזם אגף החשב הכללי בשוק איגרות החוב, כמו גם בשוק ההון ובכלכלה הישראלית בכללותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully