וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה ייצוגית נגד ענקית הקמעונות וול-מארט מצד עובדי סווטשופס

נמרוד הלפרן

14.9.2005 / 22:02

עובדים מרחבי העולם טוענים כי החברה מתעלמת תנאי העסקתם הקשים של עובדי ספקיה



תביעה ייצוגית הוגשה נגד ענקית הקמעונות וול-מארט (סימול WMT) בשם עובדים מרחבי העולם, הטוענים כי החברה מתעלמת מתנאי התעסוקה הקשים במפעלים של ספקיה.



בתביעה - שהוגשה אתמול בבית משפט במדינת קליפורניה בשם 15 עובדים מסין, אינדונזיה, ניקרגואה, בנגלדש וסווזילנד - נטען כי עובדים של קבלני משנה של הקמעונאית הגדולה בעולם אולצו לעבוד תמורת שכר הנמוך משכר המינימום בארצותיהם, נדרשו לעבוד שעות נוספות ללא תשלום נוסף, פוטרו בגין ניסיונות התארגנות של העובדים, ובמקרים מסוימים אף נחשפו לאלימות מצד הממונים עליהם.



לטענת התובעים, כוחה הכלכלי העצום של וול-מארט מאפשר לה לכפות על הספקים שלה מחירים נמוכים ולוחות זמנים לאספקת מוצרים, שגורמים לכך שעובדים של ספקי מוצרי הלבשה וצעצועים הנמכרים על ידי וול-מארט נדרשים לעבוד בתנאי "סווטשופס".



במקרה שהתביעה תוכר כתביעה ייצוגית, היא עשויה לייצג עד חצי מיליון עובדים ברחבי העולם, אמר נציג התביעה לסוכנות רויטרס. במקרה כזה עשוי היקף הפיצויים שתיאלץ וול-מארט לשלם להגיע למאות מיליוני דולרים.



כמו כן הצטרפו לתביעה עובדים מארה"ב הטוענים כי כניסתה של וול-מארט לשוק הקמעונאי בדרום קליפורניה הכריחה את מעסיקיהם לקצץ שכרם וגרמה להרעה בתנאיהם.



וול-מארט, המעסיקה כ-1.2 מיליון עובדים ומפעילה 5,100 חנויות, סופגת זה זמן רב ביקורת מצד ארגוני עובדים, בגין מדיניותה נגד התאגדות עובדים ובגין תנאי העסקתם הגרועים. כך, למשל, דמי ביטוח הבריאות שהחברה גובה מעובדיה בארה"ב גבוהים עד כדי כך, שכשליש מהם נאלצים לוותר עליהם.



נסיונות התאגדות של עובדים של הרשת בארה"ב לא צלחו עד כה. המקרה הקרוב ביותר לכך, התרחש בשנת 2000 בחנות וול-מארט במדינת טקסס, ש-11 מעובדי מחלקת אריזת הבשר שלה החליטו להתאגד. המהלך נכשל לאחר שוול-מארט החליטה לבטל את מחלקות חיתוך הבשר בכל חנויותיה בארה"ב, להעביר את פעילות האריזה לגורם חיצוני. בקנדה סגרה החברה סניפים לאחר שעובדיהם התאגדו.



בחודש שעבר נפגשו מנהיגי איגודי עובדים מרחבי העולם בשיקגו, כדי להכין תוכנית לאיגוד עובדים של וול-מארט במדינות מסוימות - ובכלל זה ברזיל, ארגנטינה, גרמניה ובריטניה. ערים וקהילות ברחבי ארה"ב נאבקות זה שנים למנוע פתיחת סניפים של הרשת, כדי להגן על עסקים מקומיים קטנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully