וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימן לאולמרט ובן אליעזר: חברות המעוניינות בגז טבעי מנועות מלקבלו בשל אי הוודאות סביב מועד השלמת הצנרת

שרון קדמי

15.9.2005 / 12:50

יוסי מימן כתב עוד במכתב: "המגבלה היחידה אשר תעמוד בדרכנו תהיה יכולתה של חברת הולכת הגז הלאומית להביא את הגז המצרי מנקודת המסירה באשקלון לצרכנים ברחבי הארץ"



מקבץ שלם של חברות הממוקמות במפרץ חיפה וסביבתו, הלהוטות לחתום כבר עתה על חוזי רכישה לגז טבעי ובכך להכניס ודאות לתכניות הפיתוח שלהן, מנועות מלעשות זאת לאור אי הוודאות באשר למועד הגעת צנרת הולכת הגז הטבעי צפונה, כך כתב איש העסקים, יוסי מימן, במכתב נדיר לשרי האוצר והתשתיות.



מימן, שבדרך כלל אינו פונה ישירות אל שרי הממשלה, כותב עוד במכתב, כי "כתוצאה מחתימת חוזה הגז בין חברת EMG לבין חברת החשמל, חיזקה את תחושת הודאות בהגעת גז טבעי ממצרים בכמויות ניכרות למשק האנרגיה הישראלי. ההסכמים, בחברת EMG התקבלו פניות ממגוון חברות ישראליות, המעוניינות להסב מתקנים קיימים מדלקים מזהמים ויקרים לגז טבעי נקי וזול, ובהן המבקשות להקים מתקנים חדשים אשר יונעו בגז טבעי".



המכרז הבינלאומי להנחה ותפעול צנרת ההולכה הראשית לא צלח, בעיקר מסיבות גיאו-פוליטיות בשנות האינתיפאדה השנייה. בעקבות הכישלון הקימה הממשלה את חברת נתיבי גז, עליה הוטל לבצע את הפרויקט. נתיבי גז עוסקת בימים אלה בפרסום ותחילת ביצוע מכרזים להנחת הצנרת. אולם עד היום לא נקבע לוח זמנים מחייב להגעת הגז הטבעי לתחנות הכוח ובשלב זה עדיין עובדים על הנחת צינור שיגיע לצפית ולגזר.



מימן כתב עוד כי, "כמי שהוסמכו ע"י ממשלת מצרים לייצא גז טבעי למדינת ישראל, התחייבנו חוזית להזרמת הגז ארצה במהלך שנת 2007. במועד זה לא זו בלבד שנתחיל לספק את הכמות כפי שסוכם עם חברת החשמל, אלא שנוכל להיענות לצרכים של צרכני גז טבעי אחרים, בכלל זה באזור מפרץ חיפה. המגבלה היחידה אשר תעמוד בדרכנו תהיה יכולתה של חברת הולכת הגז הלאומית להביא את הגז המצרי מנקודת המסירה באשקלון לצרכנים ברחבי הארץ".



על פי ההסכם המסחרי לאספקת גז טבעי לחברת החשמל שנחתם בין חברת החשמל לספק הגז המצרי, חברת איסט מדיטרניאן גז (EMG), תרכוש חברת החשמל 1.7 מיליארד מ"ק גז טבעי לשנה בחוזה אספקה ל-15 שנה במחיר הנאמד ב-2.75 דולר למיליון BTU (האנרגיה המשתחררת בשריפת כ-35.3 מ"ק גז טבעי). זהו מחיר הנמוך בכחצי ממחיר הגז הטבעי באירופה ובכשליש ממחיר הגז בארה"ב. לחברת החשמל אופציה להאריך את ההסכם בחמש שנים נוספות ולהגדיל את הכמות השנתית שתרכוש מהספק ב-25%. EMG תחל לספק את הגז לתחנת קבלת הגז בנמל קצא"א באשקלון באמצע 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully