וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד אוגוסט עלה ב-0.2% - פחות מהתחזיות; מחירי הירקות והפירות עלו ב-4.5%; מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב-6.4%

רם דגן

15.9.2005 / 17:00

זינוק של 14% נרשם במחירי תיירות הפנים; עלייה חריגה של 2.7% במחירי התשומות לבנייה למגורים; גברו ההערכות כי נגיד בנק ישראל יותיר את הריבית ברמתה הנוכחית גם החודש



מדד חודש אוגוסט עלה ב-0.2% לרמה של 102.4 נקודות, מעט מתחת לתחזיות המוקדמות שחזו עלייה של 0.4%, ולעומת זינוק של 1.1% שרשם ביולי האחרון. מתחילת השנה עלה המדד ב-1.8%, ובקצב שנתי מדובר בעלייה של 2.5%.



השפעה חיובית משמעותית היתה במהלך אוגוסט למחירי הירקות והפירות, שעלו ב-4.5%. עוד השפיעו בכיוון הזה גם מחירי החינוך, התרבות והבידור שעלו ב-0.9%. מחירי הדיור עלו ב-0.8%. בסך הכל, תרמו שלושת הסעיפים הללו לעלייה של 0.4% במדד. מנגד, ירדו מחירי ההלבשה וההנעלה באוגוסט ב-6.4%, בעיקר על רקע מכירות סוף העונה. מדד מחירי התחבורה והתקשורת ירד ב-0.2%. שני הסעיפים הללו הביאו לירידה של 0.2%.



עוד נרשמה במדד אוגוסט עלייה חריגה של 2.7% במחירי התשומות לבנייה למגורים, זאת לאור עלייה חריגה של 6.3% במרכיב השכר בענף ועלייה של 3.1% במחירי הציוד וכלי העבודה. זינוק של 14% נרשם במדד מחירי תיירות הפנים, המשקף את רמות המחירים בתקופה בענף המלונאות.



ההערכות בשוק הן כי נתוני המדד האחרונים יביאו את הבנק המרכזי לשמור על רמת הריבית הנוכחית גם בסוף החודש, זה החודש התשיעי ברציפות. כיום ריבית בנק ישראל ניצבת ברמה של 3.5%, בדיוק באותה הרמה של ריבית הפדרל-ריזרב האמריקאי, שם שומר הנגיד האמריקאי, אלן גרינספאן, על אותה ריבית במשך 11 חודשים רצופים. ב-21 בספטמבר צפוי גרינספאן להודיע על החלטת הריבית, כאשר לאור נזקיה של סופת ההוריקן קתרינה, גברו ההערכות כי ריבית הבסיס הקצרה בארה"ב תישאר ברמתה הנוכחית.



במהלך השבוע האחרון העריך נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כי על סמך הנתונים האחרונים שהתקבלו מן השוק, צפויה רמת האינפלציה ב-2005 לנוע סביב רמת ה-2.5%. פישר הסביר כי למרות שבמחצית הראשונה של השנה היה קיים חשש שמא תצנח הריבית מתחת לגבול התחתון של יעדי הממשלה, הרי גידול בביקוש המצרפי של השוק על רקע התגברות הצמיחה בכלכלה המקומית, כמו גם עליית מחירי האנרגיה, הביאו לתיקון - ולחזרתה של האינפלציה לקצבים רצויים.



עם זאת, הזהיר פישר מהמשך עליות מחירי הנפט, דבר שיגולם בסופו של דבר ברמות המחירים המקומיות. בכך המשיך הנגיד את הנימה הכלכלית שהשמיע עם פרסום הריבית בסוף החודש שעבר, לפיה לא יהסס להעלות את הריבית במידה שיקבל סימנים כי האינפלציה במשק הישראלי מרימה את ראשה מעל לגבול העליון של יעדי הממשלה, קרי - מעל רמה של 3%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully