וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת כרטיסי האשראי מאסטרקארד תגייס 2.45 מיליארד דולר ב-IPO בוול סטריט

סוכנויות הידיעות

15.9.2005 / 18:44

בנק ההשקעות גולדמן סאקס ישמש כחתם ההנפקה הראשונה לציבור, ומניית החברה תיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול MA



מאסטרקארד, חברת כרטיסי האשראי השנייה בגודלה בעולם, הגישה היום לרשות ני"ע בארה"ב (SEC) תשקיף לקראת הנפקה ראשונה לציבור (IPO), שבמסגרתה תגייס 2.45 מיליארד דולר.



מאסטרקארד, הנמצאת בבעלות 1,400 בנקים ברחבי העולם, מסרה כי חתם ההנפקה צפוי להיות בנק ההשקעות גולדמן סאקס, וכי מנייתה צפויה להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול MA.



מוקדם יותר החודש מסרה החברה כי בכוונתה לגייס הון במסגרת IPO כדי לממן את התחרות עם ויזה אינטרנשונל, היריבה הגדולה שלה. עם זאת, המהלך עשוי לנבוע מרצונם של הבנקים ליצור חציצה בינם לבין מאסטרקארד, הנמצאת תחת לחץ משפטי הולך וגובר.



בשנה שעברה פסק בית המשפט כי בנקים שבעבר לא הותר להם להנפיק כרטיסי מאסטרקארד או ויזה, יוכלו להציע את כרטיסי החברות הללו. בנוסף, הוגשו תביעות הגבלים עסקיים רבות נגד השתיים ונגד בנקים מסוימים על ידי קמעונאיות. בתביעות נטען כי איגודי התשלומים, והבנקים החברים בהם, תיאמו באופן בלתי חוקי את עמלות התשלומים מקמעונאיות. עמלות אלו הסתכמו בשנה שעברה ב-25 מיליארד דולר.



לפני שנתיים הסכימו ויזה ומאסטרקארד לשלם 3 מיליארד דולר ליישב תביעה שהגישה וול-מארט עם קמעונאיות אחרות, שטענו כי השתיים אילצו אותן לכבד את כרטיסיהן.



על ידי הנפקה לציבור ומינוי דירקטוריון חדש ועצמאי עשויה מאסטרקארד להצטייר כעצמאית ונקייה יותר, העריך האנליסט קנת פוזנר ממורגן סטנלי. נציגי התובעים אמרו כי שינוי בבעלות החברה לא ישפיע על התביעות.



מאסטרקארד וויזה הן איגודי תשלומים הנשלטים על ידי אלפי חברים, החל באיגודי אשראי קטנים ועד בנקים עולמיים. החברות משמשות מכונות שיווק, ומתוות דרך לקביעת העמלות והחוקים שלפיהם אמורים לפעול הסוחרים המכבדים את כרטיסיהן, אולם הן אינן מנפיקות כרטיסים ישירות לצרכנים, אלא באמצעות הבנקים החברים בהן.



ענף כרטיסי האשראי השתנה במהירות בשנים האחרונות. בשנות ה-60 בארה"ב שלטה מאסטרקארד בתעשייה, אולם היא איבדה את מעמדה בארה"ב ובעולם לוויזה. כיום שולטת ויזה ב-60% ממחזור העסקות הדולרי בכרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב (debit) בעולם. מאסטרקארד שולטת ב-27%, לפי נתוני הניוזלטר נילסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully