וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הפסיד ממכירת מקסימל למיקרוסופט ב-20 מיליון דולר

הארץ

24.6.2001 / 9:19

מאת עודד חרמוני

בחודשיים האחרונים נמכרו שלוש חברות ישראליות לתאגידי ענק עמם שיתפו פעולה תקופה ארוכה. ויאון נמכרה לפיליפס, אורמיר לאפלייד מטיריאלס, והאחרונה בסדרה היא חברת התוכנה מקסימל, שנכסיה הרוחניים נמכרו בשבוע שעבר למיקרוסופט .

שלושתן עמדו בפני סגירה וחוו גל של פיטורי עובדים. שלושתן שיתפו פעולה עם החברה הרוכשת, ושלושתן נמכרו בתגי מחיר נמוכים של 20-10 מיליון דולר. בתעשייה מעריכים כי שלוש דוגמאות אלה הן חלק מתופעה רחבה - מיזוגים ורכישות של חברות ישראליות קטנות העומדות בפני סגירה, ואובדן הטכנולוגיה שפיתחו. מכירת חברה שעל סף סגירה מורידה אבן כבדה מלב המעורבים, אך לא כולם מאושרים באותה מידה.

קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברות לא ירשמו את העסקות ב"היכל התהילה", אך לנוכח המצב הן רואות במיזוגים אלה פשרה המאפשרת להן להחזיר את ההון שהשקיעו, או לפחות את חלקו. גם היזמים, שחלומם כמעט נגוז, מאושרים שהחברה שהקימו מתמזגת בחברת ענק, המבטיחה להם עבודה בעתיד. אבל מה קורה לעובדים? מכירת הנכסים הרוחניים של מקסימל למיקרוסופט המחישה את ההבדל בין מכירת חברה למכירת נכסיה, ובין אלה שנהנים מכך לאלה שלא.

מקסימל, שהוקמה ב-98' על ידי ערן מגידו ויורם מריעז, פיתחה תוכנה המאפשרת למשתמש בארגון לבצע שאלתות מורכבות בבסיס המידע הארגוני ולהציג את התוצאות באמצעות ממשק קל ונוח לשימוש. התוכנה שפיתחה מקסימל התבססה על שרת מסדי הנתונים של מיקרוסופט, SQL, ומאז הקמתה שיתפה החברה פעולה עם מיקרוסופט, שאף נהגה להדגים את יתרונות השרת באמצעות התוכנה של מקסימל. בשנתיים הראשונות לחייה נהנתה מקסימל מהתעניינות המשקיעים וזכתה להשקעות בהיקף של 7 מיליון דולר מקרן אוריון-AIG, קרן דאסו הצרפתית, קרן מהגוני האמריקאית ומשקיעים פרטיים כמו שלמה קרמר.

בנובמבר 2000 נכשלה מקסימל בניסיונה לגייס הון נוסף. החברה פיטרה את רוב עובדיה וקיבלה הלוואת גישור מקרן אוריון. בחודשים האחרונים פעלה החברה עם 17 מתוך 40 עובדיה, ותחת איום סגירה מתמיד מצד המשקיעים. בגלל המחסור במזומנים, לא קיבלו עובדי החברה משכורות במשך כמה חודשים, והדבר היחיד שהשאיר אותם בחברה היה ההבטחה שאם החברה תימכר, הם יקבלו בונוסים, בנוסף למימוש האופציות שברשותם.

בשבוע שעבר, כשמיקרוסופט רכשה את הזכויות הרוחניות של מקסימל, גילו העובדים שהאופציות שבידיהם חסרות ערך - מאחר שהחברה עצמה לא נמכרה. 11 מעובדי הפיתוח של מקסימל יעברו למיקרוסופט ויקבלו במסגרת העסקה גם אופציות במיקרוסופט. ששת הנותרים, עובדי השיווק וההנהלה, חוששים שלא יקבלו גם את הבונוסים שהובטחו להם ואת המשכורות שחייבים להם. אחד מהעובדים אמר כי הסיבה היחידה לכך שנשאר בחברה גם ללא תשלום המשכורת היתה הבטחתו של המנכ"ל, קנט וולט, שהעובדים יקבלו בונוסים עם מכירת החברה.

"כרגע, קיבלנו את הרושם מבעלי המניות כי המנכ"ל לא היה רשאי להבטיח לנו בונוסים ושאין בכוונתם לתת אותם. אנו מעריכים את היקף הבונוסים בכ-70 אלף דולר. ההרגשה היא שמנסים לתחמן אותנו". אותו עובד, וחלק מהעובדים הנותרים, אמרו שהם שוקלים לתבוע את בעלי המניות במקסימל, שהחלה לעבור הליך של פירוק, בבית הדין לעבודה.

וולט, שנמנה עם העובדים שיילכו הביתה לאחר המכירה, הגיב בסוף השבוע: "העובדים יקבלו את המשכורות שלא שולמו להם, ואין להם סיבה לחשוש. הם גם יקבלו את הבונוס הרגיל שהובטח במסגרת החוזים שלהם. עם זאת, הבונוס הנוסף לאלה שנשארו צריך לקבל את אישור דירקטוריון החברה. אנחנו קודם כל נשלם את חובות החברה לעובדים ולספקים, ואחר כך נטפל גם בשאלה זו". לדבריו, העובדים נשארו בחברה אף שידעו שלא יעברו עם מכירתה למיקרוסופט, מאחר שלא הצליחו למצוא עבודה אחרת, וגם בגלל חבילת הבונוסים שהובטחה להם בחוזה, "שאינה חלק ממה שהם טוענים שהובטח להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully