וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה נגד ארה"ב בסכסוך סחר עם האיחוד

הארץ

24.6.2001 / 9:50

ארגון הסחר העולמי (WTO) פסק בסוף השבוע לטובת האיחוד האירופי, וקבע כי הקלות מס בשווי 4 מיליארד דולר בשנה שמעניקה ארה"ב ליצואנים מפרות את כללי הסחר הבינלאומיים - פסיקה שעלולה להגביר את המתיחות ביחסי הסחר של ארה"ב והאיחוד האירופי.

ארגון הסחר קבע כי ההקלות במס הן סובסידיה בלתי-חוקית לייצוא. ההחלטה נמסרה לממשל הפדרלי בוואשינגטון ולנציבות האירופית בבריסל ביום ששי שעבר, והם סירבו להגיב עליה. ההחלטה אינה סופית, וייתכן שהיא תשונה עד מועד הפרסום הרשמי ב-13 באוגוסט, בהתאם לפניות שני הצדדים.

ההערכה היא כי ארה"ב תערער על ההחלטה. האיחוד האירופי, מצדו, הסכים ב-2000 שלא ליטול צעדים נגד ארה"ב עד שיושלם ההליך המשפטי. אם תפסיד ארה"ב בערעור, יוכל האיחוד האירופי להטיל על ארה"ב מכסי עונשין בסך 4 מיליארד דולר לפי הכללים של ארגון הסחר העולמי.

בינתיים, נציב הסחר של האיחוד האירופי, פסקל לאמי, ונציג הסחר של ארה"ב, רוברט זואליק, משתפים פעולה בניסיון למנוע מהסכסוך לפגוע בסבב שיחות סחר בינלאומי חדש, שאמור להיערך לקראת סוף 2001. במאי, אמר זואליק, כי אם יטיל האיחוד האירופי מכסי עונשין כבדים על ארה"ב, או ינקוט עיצומי סחר אחרים, יהיה הדבר דומה לשימוש ב"נשק גרעיני" על מערכת הסחר העולמי.

אך יחסי הסחר של ארה"ב והאיחוד האירופי מתוחים כעת מכפי שהיו רק לפני כמה חודשים, וזאת בשל ההחלטה המסתמנת של האיחוד האירופי לחסום את הרכישה המתוכננת של ג'נרל אלקטריק את הוניוול, אחרי שהעסקה כבר זכתה לאישור אמריקאי.

החלטה בעניין הקלות המס לייצואנים היא מהלומה לארה"ב, ששינתה את חוק המס שלה ב-2000 כדי להתאימו לכללי ארגון הסחר העולמי. הקונגרס שינה את חוק "המכירות הזרות של חברות", בהתאם להחלטה קודמת של ארגון הסחר בעניין ההקלות במס. לפני השינוי, זכו חברות אמריקאיות בפטור ממס על מכירות מחוץ לארה"ב אם זקפו אותן לזכות חברה בת מחוץ לתחום השיפוט של ארה"ב. אך החוק החדש הגדיל את ההקלות במס ליצואניות גדולות, כמו בואינג וקאטרפילר, והאיחוד האירופי פנה לארגון הסחר העולמי בעניין ב-2000 בטענה כי ארה"ב לא עשתה דבר לביטול הסובסידיה הלא חוקית.

לטענת ארה"ב החוק החדש דומה לחוקי המס של רבות ממדינות האיחוד האירופי, ולכן אם יכריע ארגון הסחר העולמי נגדה, היא תשקול להגיש תלונה נגד הקלות המס האירופיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully