וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייק מוריץ: "יותר קל לגייס כסף מלהשקיע אותו"

עודד חרמוני

18.9.2005 / 8:44

לסקויה כנראה יש עוד הרבה מאוד הפתעות עבור המשקיעים בשנים הקרובות, ומוריץ מתכוון לדאוג לכך; אחרי שהשקיע בגוגל, יאהו, פיי פל ונטסקרין, מוריץ יכול כנראה לגעת בכל דבר ולהפוך אותו לזהב; החודש צפויה סקויה להכריז על השלמת גיוס של כ-200 מיליון דולר לקרן ראשונה לה





כשמתבוננים בתיק ההשקעות של סקויה, שבו יש נציגות כמעט לכל הצלחה בהיי-טק בשנים האחרונות במגוון תחומים, בולטת בהיעדרה חברת הטלפוניה סקייפ שנמכרה בשבוע שעבר בעסקת מיליארדים לאי.ביי. "כן", מודה מוריץ, "הייתי מאוד רוצה להיות בין המשקיעים בחברה הזו, אבל לא הציעו לנו להשקיע בה. ראינו בשנים האלו חברות מתחום ה-VOIP שבו פועלת סקייפ, אבל הן לא התאימו לנו כמו שסקייפ היתה יכולה".



האם החברה הקטנה היתה שווה את 4.5 מיליארד הדולר שתקבל מאי.ביי? מוריץ, עושה רושם, מאמין שכן. "לאנשים יש נטייה להתמקד רק במספרים, והרבה פעמים בלי החזון של השוק. אבל צריך לראות את הגישה של בעלי המניות החכמים בחברה: אם אתה בעל 100% ממניות אי.ביי ויש לך אפשרות להיות בעליהן של 94% באי.ביי ועוד 100% מחברה כמו סקייפ בשביל אותו שווי, נראה שתבחר באפשרות הזו. אני חושב שהטלפוניה מעל גבי האינטרנט היא מהפכה אמיתית שהעם אמר בה את דברו. ואני חושב שחברות קטנות, כמו סקייפ, יכולות גם להפוך לחברות ענק בשלב אחר".



מתייחסים באחרונה לגוגל כאל אימפריית הרשע החדשה שמחליפה את מיקרוסופט ומשתלטת על חיינו. כמשקיע, יש לך גם אחריות חברתית לגבי החברות שאתה משקיע בהן, שלא ליצור מפלצות?



מוריץ: "כן. אנחנו מוודאים שהחברות שאנחנו משקיעים בהן לא ינצלו את העובדים, שיהיו הוגנות ושינוהלו על ידי אנשים ישרים. אף אחד לא רוצה לעבוד עם אנשים רעים, גם אם מדובר בחברות גדולות. יש חברות שמעסיקות לדוגמא אנשים בסין בתת-תנאים. לנו חשוב שהאנשים שאנחנו עובדים איתם יהיו אנשים שרוצים לעשות טוב ושיהיו להם סטנדרטים לגבי הטיפול בעובדים".



בראיונות קודמים שלל מוריץ אפשרות שסקויה תקים קרן להשקעות בסין, כפי שהקימה ישראל. אולם החודש צפויה סקויה להכריז על השלמת גיוס של כ-200 מיליון דולר לקרן ראשונה להשקעות בסין.



"העולם משתנה. אנחנו חייבים להיות פתוחים לרעיונות חדשים כמשקיעים, גם במבנה הקרן", אומר מוריץ. הקרן הסינית מוקמת במקביל להשלמת גיוסה של הקרן השלישית של סקויה בישראל בהיקף 200 מיליון דולר. הקרן המקומית, המנוהלת על ידי חיים סדגר, שמיל לוי, בני הניגאל ומרק דיצלר, החלה לפעול בישראל ב-99' ועד כה רשמה שלושה מימושים. חשבנו על כך הרבה זמן. גם לא רצינו להיות ראשונים. עכשיו נראה לנו שזה נכון להקים שם קרן", מסביר מוריץ.



הקרן הישראלית האחרונה שגויסה החודש, בהיקף של 200 מיליון דולר, היא מחצית מהיקף הקרן האחרונה שלכם שגויסה בעמק הסיליקון. כמו היזמות בישראל הקטנה שווה למחצית הכמות שיש בעמק?



"לא. יש הרבה יזמות בישראל אבל זה לא קשור להיקף הכסף שגויס. תהליך ההשקעה בישראל הוא ארוך יותר מתהליך ההשקעה של הקרן בארה"ב, ושם גם יש לנו יותר אנשים".



זו קרן שיכלה גם לגייס 500 מיליון דולר. היית שותף להחלטה לחתוך ב-200 למרות הביקוש. למה?



"אנשים מתרכזים בנושא הלא נכון. יותר קל לגייס כסף מאשר להשקיע אותו. גם שימפנזה יכולה לדעתי היום לגייס 100 מיליון דולר לקרן הון סיכון".



יש משקיעים חדשים בקרן הזו, קרנות השקעה של אוניברסיטאות אמריקאיות שלא השקיעו אף פעם בישראל. היתה להם בעייה? הם רצו להשקיע דווקא פה? או שהם השקיעו כי הם רצו להיות בסקויה?



"הסיבות להשקעות שונות ומתאימות לכל מקרה. יש רבים היום שמתעניינים בהשקעות מחוץ לארה"ב. אבל צריכים להבין שלדרכון או למיקום הגיאוגרפי יש היום פחות משמעות מבעבר. אפשר להקים סקייפ מלוקסמבורג או מאי קטן ליד תאילנד - ובאותה מידה גם בישראל. אין גם סיבה שחברה כמו גוגל לא תגיע מישראל.



מוריץ מאמין כי חלק מהשקעות סקויה בישראל צריכות להיעשות בתחומים כמו אינטרנט ומשחקי מחשב. "הישראלים צריכים להוכיח שהם מבינים את השוק, וליצור פה חברות של שירותים", אומר מוריץ. לדבריו, "אנחנו מחפשים פה כל הזמן טכנולוגיות ורעיונות טובים. אנשים לעתים טועים לחשוב על סקויה כעל קרן גדולה. אנחנו משקיעים גם בחברות של 200 אלף דולר עם רעיון טוב".



מה הסיכוי של יזם ישראלי להגיע לפגישה עם מייק מוריץ מגוגל, יאהו ופיי פל?



"היום הרבה יותר קל - פשוט שולחים אליי דואר אלקטרוני. קל מאוד להשיג אותי ואת השותפים האחרים. כל הצעה נבחנת על ידי השותפים בישראל, ואחר כך עוברת גם אלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully