וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש: מקלטי מס מביאים להפסד הכנסות ממס בסך 500 מיליארד דולר במדינות עניות

TheMarker

18.9.2005 / 11:27

250 מיליארד דולר מסכום זה הוא התחמקות ממס של תאגידים בינלאומיים באמצעות מקלטי מס; כמחצית ממקלטי המס בעולם נמצאים בשטחים בהשפעת בריטניה



ארגון הצדקה Christian Aid דורש מממשלת בריטניה לפעול נגד מקלטי המס בבעלות בריטית. מקלטי המס מאפשרים התחמקות ממס וגורמים, לדברי הארגון, להפסדים של מיליארדי דולרים עבור מדינות העולם המתפתח. הארגון פונה לבריטניה להוביל אכיפה בינלאומית למניעת התחמקות ממס, שכן מקלטי מס רבים בעולם נמצאים תחת השפעתה.



להערכת הארגון, התחמקות ממס והחזקת חשבונות סודיים במדינות אחרות מביאות להפסדי הכנסות של עד 500 מיליארד דולר בשנה עבור ממשלות העולם השלישי. מדובר בסכום הגבוה בערך פי 6 מתקציב הסיוע הבינלאומי כיום. כ-250 מיליארד דולר הם תוצאה של מקלטי מס בשימוש חברות ותאגידים בינלאומיים. 200 מיליארד דולר נוספים של הפסדים נגרמים על ידי אנשים פרטיים, ויתר 50 המיליארד הולכים לאיבוד במערכת המושחתת.



בסך הכל מחזיקים עשירי העולם סכומים של כ-11.5 טריליון דולר בחשבונות מחוץ למדינותיהם - לא כולל כספים מעסקים בלתי חוקיים והלבנות הון.



הביקורת של הארגון מתמקדת בבריטניה, שכן מספר מקלטי מס מובילים בעולם נמצאים תחת השפעת בריטניה. מקלטי מס שכאלה הם למשל איי קיימן, איי הבתולה הבריטים וג'רזי. אנדרו פנדלטון מ-Christian Aid, שחיבר את הדו"ח, כותב כי "מבין 72 מקלטי המס בעולם, 35 הם שטחים בריטיים או שטחי חבר העמים הבריטי".



בדו"ח שפירסם פנדלטון בשבוע שעבר נאמר כי פרטים עשירים וחברות בינלאומיות גדולות בעלות סניפים במדינות עניות גוררים את כלכלות המדינות הללו למטה בשל הצטמצמות הכנסותיהן ממס. לדברי הארגון, מקלטי המס מקלים על התחמקות ממס, בין היתר כיוון שהם מאפשרים העברות כספים מחוץ למדינה ללא פיקוח למקומות בהם שיעור המס נמוך.



הדו"ח של Christian Aid הוא תוצר של שיתוף הפעולה בינו לבין ארגון אחר, Tax Justice Network, הפועל למען אכיפה מוגברת של גביית מסים ומניעת התחמקות ממס. לפי הדו"ח, שיעור ההכנסות ממס ביחס להכנסות שאמורות להתקבל ממסים, נמוך משמעותית במדינות אפריקה ודרום אמריקה לעומת מדינות מפותחות. "מס הוא הנושא הנשכח בדיון הציבורי על המאבק בעוני", אומר פנדלטון. "אם נסתום את הדליפות האלה, מדינות עניות לא ייאלצו להסתמך כל כך על נדבות", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully