וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועלים: "כשעליית הנפט נובעת מעלייה בביקושים - הדבר מעיד על פריחה כלכלית ולכן הבורסה עולה"

טל לוי

18.9.2005 / 10:38

בבנק הפועלים ערכו מחקר בו בדקו מדוע כשמחירי הנפט עולים בשנה האחרונה, מגיבה הבורסה דווקא בעליות שערים ולא בירידות כפי שציפו



"בחינת הקשר בין מדד הנפט לבורסת תל אביב לאורך 11 השנים האחרונות, מוכיחה שלא רק שאין השפעה שלילית, אלא שישנו דווקא מתאם חיובי גבוה בין השניים. זאת, בשל התלות הנמוכה יחסית בין תוצאות החברות המקומיות לבין מחירי הנפט, וכן עקב ההנחה כי עלייה במחירי הנפט נובעת מעלייה בצריכתו - דבר המעיד על התרחבות כלכלית בעולם, ומכאן גם עלייה בביקושים לסחורות של החברות". כך כותבים האנליסטים ירון פרידמן ורחלי גרשון מבנק , שסקרו את הקשר בין מחירי הנפט המאמירים לשוק ההון הישראלי.



בהפועלים מנסים להפריך את ההנחה המקובלת, לפיה יש קשר הפוך בין מחירי הנפט לשוק המניות, דהיינו: עליית מחירי הנפט פירושה עלייה בהוצאות החברות - עקב ייקור חמרי גלם כמו פלסטיק, ייקור עלויות ההעברה, עלייה במחיר הדלק והחשמל וכן ירידה בכושר הקנייה של הצרכן על רקע עליית המחירים - האמורה להוביל לירידה בביצועי החברות ומכאן לירידות בבורסה.



"ההסבר לקשר החיובי בין הנפט למעו"ף מוסבר בקשר החלש בין ביצועי מרבית חברות המעו"ף למחירי האנרגיה", כותבים שם, ומסבירים כי מתוך 25 חברות המעו"ף, ל-16 חברות (64.4% מהמדד) אין קשר ישיר למחירי הנפט: מדובר בחברות הביטוח, הבנקים, התקשורת, האלקטרוניקה ויצרניות המזון. 3 חברות נוספות, המהוות 9.2% מהמדד ( ו), הן בעלות השפעה נמוכה מאוד ולמעשה רק חברות (24% מהמדד) מושפעות ישירות ממחירי הנפט. מדובר בחברות הכימיה, (בשל הבעלות על מפעלי המלט נשר) וכן (באמצעות ) ו החשופה דרך ובתי זיקוק נפט. חברה נוספת - המהווה 2.3% מהמעו"ף - דווקא נהנית מהתייקרות הנפט בשל פעילותה באמצעות תחנות דלק, וכן בשל בעלותה על חברת ים-תטיס העוסקת בתחום כריית גז טבעי.



החברה לישראל מושפעת מעליית מחירי הנפט משני כיוונים: מצד אחד מיטיבה התייקרות הנפט עם בתי הזיקוק שבבעלותה, אולם מן הצד השני, נפגעת פעילות צים וכימיקלים לישראל. גם חברות הכימיה שצויינו מקודם כסובלות העיקריות ממחירי הנפט חשופות באופן חלקי בלבד. בכי"ל, למשל, מהוות עלויות האנרגיה רק 11% בסעיף עלות המכירות.



אז מדוע עולה הבורסה יחד עם עליית מחירי הנפט? ההנחה הסבירה היא כי העלייה במחירי הנפט אינה נובעת מבעיות בהיצע הנפט, אלא דווקא מעלייה בביקושים לו. עלייה זו בביקושים מעידה על פריחה כלכלית, שמביאה בתורה עלייה בביקושים לסחורות. מכאן, שהעלייה במחירי הנפט מהווה למעשה אינדיקטור לעלייה במכירות החברות, אשר עולה על הנזק הנגרם להן.



ראוי לציין כי כאשר עליית מחירי הנפט נובעת מבעיות בהיצע (כמו למשל משבר האנרגיה בשנות ה-70 ומלחמת המפרץ הראשונה בה פלשה עירק לכווית), מגיבה הבורסה בירידות, וזאת על רקע החשש שמחירי הייצור יעלו בלא שיגובו בעלייה בביקושים לסחורות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully