וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"מ היועצת המשפטית של הכנסת דוחה את טענת הברוקרים הפרטיים כי יש ניגוד עניינים בעיסוק הח"כים בעניין הבנקים

צבי זרחיה

18.9.2005 / 18:36

עו"ד אתי בנדלר, התייחסה לטענת הברוקרים הפרטיים, ולפיה יש לאסור על ח"כ איוב קרא מהליכוד להשתתף בהצבעה בוועדת הכספים על גובה עמלות ההפצה, כיוון שלטענתם יש לו חובות לבנק לאומי



"ייתכן שניתן יהיה לראות בח"כ כבעל עניין אישי בנושא הנידון בכנסת או בוועדה מוועדותיה, אם חובותיו לבנקים הם בסכומים גבוהים במיוחד, או אם הוא חתום על ערבות בסכום גבוה, ובשל מצבו הכספי של החייב קיימת סבירות שהבנק הנושה ידרוש את מילוי הערבות; והכל אם עובדות אלה עלולות להביא אדם למצב של ניגוד עניינים. מאליו ברור כי הדוגמאות הללו ודוגמאות אפשריות אחרות הן לכאורה בלבד ותלויות בנסיבות הקונקרטיות של כל מקרה". כך קובעת ממלאת מקום היועצת המשפטית של הכנסת - עו"ד אתי בנדלר, בהתייחסה לטענת הברוקרים הפרטיים, ולפיה יש לאסור על ח"כ איוב קרא (ליכוד) להשתתף בהצבעה בוועדת הכספים על גובה עמלות ההפצה שיכולים הבנקים לגבות מקרנות הנאמנות, כיוון שלטענתם יש לו חובות לבנק לאומי.



לדבריה, "העובדה שחבר כנסת, ככל אדם אחר, חתם על ערבות לבנק - הן בחשבונותיו האישיים והן עבור אחרים, אין בה כדי להביא למסקנה שהוא אינו יוכל להשתתף בדיונים בענייני בנקים ולהצביע בעניינים אלה, כי אין בפעילות מקובלת ורגילה משום עניין אישי המעמיד את הח"כ במצב של ניגוד עניינים".



בנדלר מציינת כי "ככלל יש להניח שכל הח"כים מנהלים ענייניהם הכספיים באמצעות הבנקים, ומובן שאין בכך כדי לפסול מי מהם מלדון בנושאים הקשורים לבנקים, או בנושאים שיש להם השלכה על פעילותם של הבנקים".



עם זאת, בנדלר הדגישה כי "ייתכנו מצבים שבהם פעילותו של ח"כ מול הבנק תביא למסקנה שונה, אם הקשרים עם הבנקים חורגים מפעילות רגילה ויום-יומית הנעשית כדבר שבשגרה במהלך החיים על ידי משקי הבית. מדובר בפעילות שיש בה היבטים חריגים שקביעתם מחייבת, כמובן, קיום תשתית עובדתית שתצביע על חריגות הקשרים".



בנדלר הוסיפה כי אם ח"כ קרא יחליט להשתתף בהצבעות על עמלות ההפצה, ותוגש על כך קובלנה לוועדת האתיקה, תקבע הוועדה אם אכן היה בכך משום הפרה של הכללים וזאת לאחר שתהיה בפנייה תשתית עובדתית מתאימה.



עוד ציינה בנדלר כי נושא ניגוד העניינים של חברי הכנסת הוא בתחום עניינה של ועדת האתיקה של הכנסת, המוסמכת לדון בקובלנות שעניינן הפרת כללי האתיקה על חברי הכנסת. היא הוסיפה כי עניינו של קרא לא הובא בפני ועדת האתיקה וכי היא מתייחסת להיבט העקרוני בלבד. "באופן עקרוני, על חבר כנסת להימנע ממצבים שבהם קיים ניגוד עניינים בין עניינו האישי לבין תפקידו הציבורי כחבר כנסת", קבעה.



יש לציין כי ח"כ קרא אמר בסוף השבוע ל-TheMarker: "אין לי חובות לבנקים ואין לי בעיה כלכלית ומעולם לא היתה לי בעיה עם הבנקים. אני כשיר לקבל החלטות בענייני הבנקים".



מאיר הפלר - עורך דינו של קרא, ציין בתגובה לחוות הדעת של בנדלר כי "מכאן אין כל מניעה להצבעתו של קרא בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully