וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאשר הגנה משפטית לקצינים הנתונים בסכנת תביעה בחו"ל

יובל יועז

18.9.2005 / 20:40

הממשלה תצביע ביום ראשון על הקצבת מיליון דולר לקצינים, ביוזמת השרה לבני; במקביל תפעל ישראל לשינוי החקיקה בחו"ל



המדינה תקצה מיליון דולר למימון הגנה משפטית לקצינים בכירים, הנתונים בסכנת נקיטת הליכים משפטיים נגדם בחו"ל בשל פעילותם הצבאית. הצעה ברוח זו, שיוזמת שרת המשפטים ציפי לבני, תתבקש הממשלה לאשר בישיבתה ביום ראשון הקרוב. בנוסף מינתה לבני צוות משפטי בכיר, שיציע לבריטניה ולמדינות אירופיות נוספות לשנות את חקיקת ה"סעיף האוניוורסלי" בחוקיהן, כך שלא יהיה ניתן לפתוח בהליכים נגד אזרחי מדינות אחרות.



לבני כינסה היום (ראשון) דיון דחוף בלשכתה, בעקבות התקרית בתחילת השבוע שעבר, שבה נמנע אלוף (מיל') דורון אלמוג, אלוף פיקוד הדרום לשעבר, לרדת ממטוס אל-על שנחת בבריטניה וחזר לישראל, לאחר שהתברר שהוצא נגדו צו מעצר בעקבות תלונה על אחריותו של אלמוג להריסת 60 בתים ברפיח; וכן בעקבות חשיפת "הארץ" על מעורבות אנשי "יש גבול" בהגשת תלונות נגד הרמטכ"ל דן חלוץ וקודמו משה יעלון, בשל אחריותם להריגת 14 אזרחים פלשתינאים במסגרת חיסול סלאח שחאדה ביולי 2002.



לבני הנחתה את אנשי המחלקה הבינלאומית להגיש הצעות לתיקוני חקיקה במדינות אירופיות שחוקקו חוק "סמכות אוניוורסלית" כפי שקיים בבריטניה, ובין היתר גם גרמניה וספרד. הבעיה, הסבירו גורמים משפטיים, כי שבבריטניה רשאים המתלוננים לבקש מבתי-המשפט להוציא צו-מעצר נגד החשוד, גם בלא מעורבות של רשויות החקירה או התביעה הכללית.



משרד המשפטים יעריך "מיפוי" הכולל "הערכת סיכונים"



התברר כי גם דעתם של גורמים דיפלומטיים בריטיים אינה נוחה ממצב זה, שבו אין צורך במעורבות של הרשות המבצעת הבריטית בהוצאת צווי מעצר. המטרה היא לערוך תיקוני חקיקה בהליך זה, ולאמץ למשל את המודל הבלגי, הדורש שהמעשה שבגינו מתלוננים יהיה בעל זיקה כלשהי לבלגיה או לאזרחיה.



"לא יכול להיות מצב שחייל של המדינה לא יכול לדרוך על אדמת מדינה ידידותית, כי גוף קיקיוני החליט להגיש נגדו תלונה", אמר היום גורם בכיר במשרד המשפטים, "זה מצב שאתה לא יכול להשלים איתו".



משרד המשפטים גם יערוך "מיפוי" של מדינות אירופה השונות, הכולל "הערכת הסיכונים" הנשקפת לקצינים בסדיר ובמילואים בשל היקף סמכות השיפוט שלהן בעבירות על המשפט הבינלאומי. לצורך כך, יפנו משרדי המשפטים והחוץ לשגרירויות ישראל במדינות אירופה השונות, ואלה יפנו למומחים משפטיים מקומיים במטרה להכין חוות-דעת בנושא.



בדיון לצד לבני השתתפו היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז; פרקליט המדינה ערן שנדר; הפרקליט הצבאי הראשי תת-אלוף אביחי מנדלבליט; המשנה ליועץ המשפטי לעניינים בינלאומיים שביט מטיאס; היועצת המשפטית של משרד הביטחון צביה גרוס, ראש המחלקה הבינלאומית בפרקליטות הצבאית אלוף-משנה פנינה שרביט-ברוך; מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה גל לברטוב, ונציגי משרד החוץ והשב"כ.



הצוות הבכיר שנועד היום עם לבני, יהפוך לצוות-מתמיד שיאסוף את החומר המשפטי ויחליט על צעדים נדרשים נוספים, לצד מתן מענה למקרים ספציפיים נוספים. כל קצין וקצין במילואים יוכל לפנות לפצ"ר, כדי לקבל תמונת מצב על הסיכון הנשקף לו להסתבכות בחקירות במדינות שונות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully