וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת שיתוף הקבצים גרוקסטר מנסה לשרוד: מנהלת מו"מ לרכישה על ידי מפעילת אתר שיתוף קבצים חוקי

עפרה שלו

19.9.2005 / 13:42

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי גרוקסטר מנהלת מגעים עם מאשבוקס, המתכוונת להקים אתר הורדות חוקי; בית המשפט העליון בארה"ב פסק כי חברות שיתוף הקבצים עוברות על החוק



חברת שיתוף הקבצים באינטרנט גרוקטסר, אמרה כי היא במגעים לרכישה על ידי מאשבוקס (Mashboxx), חברה המנסה ליצור אתר שיתוף קבצים חוקי, כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל" על פי מקורות המצויים בעניין. ביוני פסק בית המשפט העליון בארה"ב כי חברות שיתוף הקבצים עוברות על החוק, בתביעה שהגישה תעשיית הבידור נגד גרוקסטר (Grokster) וסטרימקאסט נטוורקס (StreamCast Networks).



הפרטים הכספיים של העסקה לא נמסרו, אולם יש להניח כי לגרוקטסר יש ערך כספי נמוך מאוד, אם בכלל. אנשים המקורבים לנושא טוענים כי מאשבוקס תעביר שיעור מסוים של ההכנסות העתידיות שתייצר גרוקסטר לידיהם של בעליה הנוכחיים.

את התביעה נגד גרוקסטר הגישו 28 חברות בידור, בהן חברות ענק כגון MGM, וולט דיסני וטיים וורנר. החברות ביקשו מבית המשפט להפוך החלטות קודמות של ערכאות נמוכות יותר, אשר קבעו כי גרקוסטר וסטרימקאסט אינן אחראיות על המשתמשים שלהן, המורידים תוכן שמוגן על ידי זכויות יוצרים.



גרוקסטר ומורפיאוס, האתר שמפעילה סטרימקאסט, פועלים בשיטה שונה מזו של נאפסטר, החלוצה בתחום ההורדות הבלתי חוקיות. בניגוד לנאפסטר, גרוקסטר ומורפיאוס אינם מעלים קבצים למיקום מרכזי כלשהו, אלא רק מאפשרים לגולשים לחפש קבצים במחשבים של גולשים אחרים. אולם, חברות המדיה טוענות כי עצם המודעות של רשתות שיתוף הקבצים לכך שאחרים עושים בהן שימוש לא חוקי, הופך אותן לאחראיות לפשע. נאפסטר נסגרה ב-2001 בהוראת בית משפט, שקבע כי הפרה זכויות יוצרים.



עד עתה, הגן בית המשפט על חברות שיתוף הקבצים, בנימוק שלרשתות אלו יש גם שימושים חוקיים שונים. ההחלטה הנוכחית התקבלה על סמך הטענה, כי שיעור השימוש החוקי ברשתות שיתוף הקבצים קטן מאוד ביחס לשיעור השימוש הבלתי חוקי.



בעבר, איימו גרוקסטר ודומותיה כי אם ייאלצו להיסגר, הן יאפשרו למשתמשים ולרשתות להמשיך ולפעול בלי החברה שהקימה אותן. תרחיש אפשרי נוסף הוא, מעבר של גולשים לתוכנות המבוססות על קוד פתוח. בשירותים המבוססים על קוד פתוח לא עומד איש מאחורי התוכנה, ולתעשיות המוסיקה והסרטים לא יהיה את מי לתבוע.



עתה, נראה כי גרוקטסר בחרה בכיוון אחר לגמרי בניסיונה לשרוד. מאשבוקס, אשר פותחה על ידי נשיא לשעבר בגרוקטסר, ויין רוסו, ושני עורכי דין ממדריד, מפתחת שירות P2P חוקי אשר יאפשר לגולשים לדגום שירים בחינם ולהוריד את הגרסה המלאה תמורת תשלום. לאחרונה חתמה מאשבוקס על עסקה עם סוני BMG, והיא נמצאת בשלבי חתימה על הסכמים עם חברות תקליטים גדולות אחרות.



קשה לקבוע מי הם הבעלים של גרוקסטר, אולם רבים מאמינים כי מדובר במייסד החברה, דניאל ראנג, המתגורר באיי הודו המערבית, שם פועלת גרוקטסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully