וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הישג כלכלי: רה"מ ניו זילנד לא רשמה ניצחון סוחף; גרמניה: תוצאות צמודות למרות הכישלון הכלכלי של שרדר

דפנה מאור

19.9.2005 / 16:16

היורו ובורסת פרנקפורט נפלו בעקבות התוצאות הצמודות; ניו זילנד: אי הוודאות הורידה הבורסה - למרות שיעור האבטלה הנמוך מזה 30 שנה



חוסר ודאות הוא אחד הגורמים השליליים החזקים ביותר בשוקי ההון, ואתמול הוכיחו בורסות פרנקפורט וניו זילנד כי אינן יוצאות דופן במובן זה. תוצאות צמודות במירוץ הבחירות בגרמניה ובניו זילנד הובילו לירידות בשערי המדדים בבורסות המקומיות. מדד בורסת פרנקפורט, דקס-30, ירד ב-1%. ירידה משכנעת יותר נרשמה בשער היורו, אשר נפל כדי אחוז לשפל של כמעט חודשיים - 1.211 דולר. בניו זילנד נרשמה ירידה של 0.3% במדד NZ50 והדולר הניו זילנדי ירד ב-0.7% לרמה של 0.6998 דולר אמריקאי.



היורו נפל לשפל של חודשיים מול הדולר היום, לאחר שאף אחד מהמתמודדים לא הצליח להשיג רוב גדול דיו לכינון ממשלה צרה. המתמודדת השמרנית בבחירות בגרמניה, אנג'לה מרקל, זכתה ברוב זעום בבחירות שנערכו ביום ראשון בגרמניה. בתום ספירת הקולות ב-298 מחוזות מתוך 299, עולה כי מרקל קיבלה 35.2% מהקולות, לעומת 34.3% שקיבלה מפלגת הסוציאל-דמוקרטים בהובלת גרהרד שרדר, אשר הכריז גם הוא על ניצחון בבחירות.



הסוציאל-דמוקרטים בהובלת שרדר והירוקים, שהם שותפיו הנוכחיים לקואליציה, לא השיגו רוב מספיק להקמת ממשלה. אם מרקל תהיה לקנצלרית הראשונה בהיסטוריה של גרמניה, יהיה עליה להרכיב קואליציה שתקשה עליה ליישם את תוכניתה לרפורמה כלכלית, במסגרתה תנמיך את המסים ואת עלויות העבודה. מרקל, שבמהלך מסע הבחירות איבדה הובלה משמעותית של כ-15%, הודתה כי קיוותה לתוצאות טובות יותר וכי נכשלה במטרה להקים קואליציית ימין עם המפלגה הליברלית, ואולם הבהירה כי מפלגתה זכתה במנדט ברור להרכיב את הממשלה הבאה.



תוצאות הבחירות בגרמניה היו מפתיעות, שכן מרקל היתה חזויה לזכות ברוב גדול לנוכח אי שביעות הרצון מתפקודו של הקנצלר שרדר. מצבה הכלכלי של גרמניה הוא בכי רע מזה כמה שנים, עם היקף האבטלה הגבוה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, צמיחה אפסית והתמרמרות כללית מהרפורמות שניסה שרדר לבצע בניסיון לעודד את הצמיחה בשוק העבודה, בהצלחה חלקית בלבד. הצמיחה השנתית הממוצעת בתמ"ג בתקופת שלטונו של שרדר היתה 0.5% בלבד. ממוצע הצמיחה בעשור האחרון היה 1.5% לשנה, אולם בארבע השנים האחרונות ירד הממוצע ל-0.75% - והצמיחה השנה צפויה להיות 0.7% בלבד, לעומת צמיחה של כמעט 4% בכלכלת ארה"ב.



סימנים טריים לשיפור בכלכלת גרמניה נראו לאחרונה, כמו ירידה בשיעור האבטלה לרמה של 9.3%. אולם רמה זו עדיין גבוהה יותר משהיתה בתחילת כהונתו של שרדר. בנוסף, ספגה מהלומה אחת מנקודות האור הבודדות בכלכלה, העודף במאזן הסחר. עודף זה מול סין הצטמצם בשל גידול של 40% ביבוא מסין לגרמניה.

מרקל, מנגד, לא הצליחה להציג סדר יום כלכלי אחיד. היא אמנם לקחה לצידה כיועץ כלכלי את פול קירשהוף, התומך במס אחיד, אולם לא הביעה תמיכה ברעיון החדשני בצורה מפורשת, ולא הצליחה לגרוף ניצחון משכנע בבחירות.



באותו זמן, 180 מעלות מעברו השני של כדור הארץ, התקיימו בניו זילנד בחירות לראשות הממשלה. ממשלת הלייבור המכהנת זכתה ביתרון של מושב אחד בלבד בפרלמנט על מפלגת האופוזיציה הימנית. רה"מ הלן קלארק, שכיהנה בתפקידה מאז 1999, הובילה את כלכלת ניו זילנד לשגשוג, שהתבסס על עלייה במחירי הסחורה החקלאית של המדינה ופריחה בענף התיירות. שיעור האבטלה במדינת האיים נמצא בשפל של 30 שנה - 3.7%. נתונים אלה מתבטאים במדד הבורסה, שלמרות ירידתו היום נמצא בשיא של יותר משנה, ועלה ביותר מ-20% בשנה החולפת.



מעבר לים טסמן, בבורסת סידני, נרשם היום שיא תוך-יומי של 4,576.9 נקודות במדד הבורסה. הצלחתן של בורסות אוסטרליה וניו זילנד, במיוחד הראשונה, מסתמכת בעיקר על עליית מניותיהן של חברות הכרייה והמשאבים הטבעיים, לאחר שמחירי הסחורות זינקו לשיאים בעקבות הביקוש הרב מסין ודרום מזרח אסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully