וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמנכ"ל הכספים של מטאלינק: "לא קל אבל אנחנו אופטימים"; כבר לא מקווה לצמיחה של 40%-50% השנה

גתית פנקס

24.6.2001 / 16:07

עופר לביא: "החברה תצא מחוזקת מהמשבר"; הוצאות המו"פ והמכירות של החברה צפויות לגדול ב-10%-20%, ואולם היא מקווה לקצץ בהוצאות תפעוליות אחרות

יותר ויותר חברות, שהזהירו בסיומו של הרבעון הראשון מפני התוצאות לרבעון השני, נאלצות בימים אלה לעשות זאת פעם נוספת, שכן הפגיעה בשוק שבו הן פועלות היתה קשה מן הצפוי, או מפני שהן פשוט סבלו מאופטימיות יתר.

בשבוע שעבר חברת אם סיסטמס נאלצה לעשות כן, וביום שישי היתה זו מטאלינק שהודיעה כי תאכזב ברבעון השני ולא תעמוד בציפיות. "אנחנו חווים ביטולים של הזמנות מאיתנו ודחייתן של אחרות", הסביר צבי שוכמן, מנכ"ל ויו"ר החברה.

ברבעון הקודם, הראשון של 2001, מטאלינק עמדה בתחזית ההכנסות, ואולם בשורת הרווח למניה היא פיספסה בסנט בודד - דבר שיוחס להוצאות תפעוליות גבוהות מן הצפוי ולהשקעה אגרסיווית המתמשכת במחקר ופיתוח.

בסוף הרבעון הרגישו האטה; עכשיו מדובר במשבר

"כבר אז התחלנו להרגיש את ניצני ההאטה", אומר היום עופר לביא, סמנכ"ל הכספים של החברה, "אולם 'התחלנו' היא מלת מפתח. רק כיום אנחנו מרגישים את החומרה של המשבר, שנוגע לחלק ניכר מהלקוחות שלנו".

אולם לפני הכל - המספרים: ברבעון הראשון של השנה החברה דיווחה על הכנסות של 8.1 מיליון דולר, ואמרה כי הרבעון השני יביא עימו ירידה של 10%-20%. היום היא כבר מדברת על הכנסות של 3-3.5 מיליון דולר - ירידה של כ-50% מהתחזיות המונמכות גם כך.

ואם הירידה בהכנסות נראית דרסטית, בשורת הרווח הנקי מדובר בקריסה של ממש: ברבעון הראשון של 2001 החברה הציגה רווח של 547 אלף דולר (או 3 סנטים למניה), אולם נראה כי מספרים אלה יישארו כזיכרון רחוק ומתוק, שכן כיום היא מעריכה שהפסדיה ברבעון ייסתכמו בלא פחות מ-17 סנט למניה. תזרים המזומנים יהפוך לשלילי, אך לביא אומר כי הוא אינו מעריך שהירידה בהזמנות תבוא לידי ביטוי במחיקות מלאי.

בבית ההשקעות אופנהיימר ציפו להפסד של 3 סנטים ברבעון השני של השנה, מה שמראה על חומרת אזהרת הרווח וההכנסות שסיפקה החברה ביום שישי. לחובבי סטטיסטיקות נוכל לספר שבשנת 1999 כולה הציגה החברה הפסד דומה לזה שהיא תציג ברבעון השני של השנה, ובשורת ההכנסות היא שבה לרמות של הרבעון הרביעי ב-1999, לא פחות.

ה-ILECs ימשיכו לפרוש רשתות

מטאלינק מפתחת שבבים למודמים המאפשרים תקשורת אינטרנט סימטרית ומהירה (שידור אותות דיגיטליים של קול, נתונים או וידיאו) על גבי חוטי הטלפון הרגילים - קווי נחושת. את השבבים הללו היא מוכרת לחברות ציוד התקשורת, ואלה מוכרות את המוצר הסופי לחברות הטלפוניה. שווי השוק של החברה, הנסחרת בבורסת הנאסד"ק ובבורסת תל אביב, הוא 117 מיליון דולר.

את האשם באזהרת הרווח תלתה החברה בדחיות וביטולים, בעיקר מכיוון חברות טלקומוניקציה בצפון אמריקה ואירופה, כמו גם בקשיים מאקרו כלכליים. גם לביא וגם שוכמן שומרים על אופטימיות כאשר הם אומרים כי להערכתם ה-ILECs - חברות התקשורת המסורתיות - ימשיכו לפרוש רשתות, ובהן חברות גדולות כמו SBC או קווסט. "אנחנו עובדים על הבידול מחברות אחרות בתחום ה-DSL המתמקדות ב-ADSL", הסביר שוכמן.

"לכולם קשה", מנסה אולי לביא להתנחם בצרות של אחרים, "כולם במשבר, אבל אנחנו מאמינים שהביקושים לדברים הבסיסיים לא פסו מן העולם, כמו למשל הצורך ביישומי פס רחב. אנחנו לוקחים את הזמן הקרוב כדי למצב את עצמנו בצורה טובה, ולהיות מוכנים לספק את הפתרונות המתאימים עם התאוששות השוק".

וכך, מטאלינק מודיעה על הגברת מאמצי המחקר והפיתוח שלה, ובמקביל על נסיון לקצץ בהוצאותיה התפעוליות. הוצאות המחקר והפיתוח צפויות לצמוח אף ביותר מ-10%-20% השנה, ובעיקר מכיוון הווידאו (VDSL) והעברת הקול על גבי DSL, כלומר G.SHDSL. הוצאות השיווק והמכירות אמורות אף לצמוח בשיעור דומה. החברה לא יצקה תוכן מיוחד לתוך הכותרת "קיצוץ בהוצאות תפעוליות", אולם בשלב זה אין כוונה לבצע פיטורים בחברה, שמעסיקה היום 155 עובדים (מתוכם 130 בישראל).

תחזיות הצמיחה הקודמות לא ריאליות

ומה לגבי תחזיות הצמיחה של 40%-50% השנה עליהן דיברה החברה אך לפני חודשיים? ובכן, אלה אינן ריאליות יותר. בשיחת הוועידה שקיימה מטאלינק לאחר אזהרת הרווח היא אומנם לא סיפקה תחזיות מדויקות לשנה כולה, אולם היא התריעה מפני צפיות נמוכה שאפילו מנעה ממנה לומר בפה מלא כי במחצית השנייה של 2001 המצב ישתפר. "אנחנו מקווים, לאור אינדיקציות מלקוחותינו, שכך יהיה, אולם אנחנו מעדיפים לנקוט בגישה שמרנית", אמר שוכמן אחרי שאחד האנליסטים לחץ עליו לספק תחזיות.

גם לביא מעדיף שלא לתת הערכות מדויקות. "זה אולי לא הוגן שלא לתת מספרים", אומר לביא, "אבל לאור העובדה שאין לנו כלל צפיות, הרי שכל ניסיון שלנו לספק תחזיות מספריות ייחשב דווקא הוא לבלתי הוגן. תחזיות הצמיחה עליהן דיברנו כבר אינן שרירות וקיימות, אך כיום אנחנו לא יודעים לחזות כלל מה יקרה ברבעון הבא, ולכן לא נותנים תחזית אלטרנטיווית", הוא מסביר.

לביא אומר כי למרות שהמצב "לא קל", כהגדרתו, החברה נותרת אופטימית. "יש כיום סטנדרט לתחום ה-VDSL, שאנחנו עונים עליו, ודרישה גבוהה ליישומי וידיאו. בנוסף לכך, חברות הטלקום נתקלות בתחרות גוברת והולכת מכיוון חברות הכבלים - מה שמשחק לטובתנו, שכן אנחנו מספקים להם פיתרון טוב שמאפשר להן לשמור על היתרון התחרותי שלהן. אנחנו גם רואים שיש יציאה של חברות קטנות יחסית מהתחום, וגם מכך אנחנו מעודדים".

שולי רווח גולמי גבוהים יחסית

לביא שמח גם היום על ההחלטה שלא להתמקד בתחום ה-ADSL, העברת התקשורת בצורה סימטרית, שבו היו יותר מ-20 חברות מתחרות שנאבקו לשרוד בתחרותיות הקשה בעיקר מכיוון T1. "התחום הסימטרי מתאפיין בשולי רווח גבוהים יותר של כ-60% (שירדו ברבעון הקרוב לאור הירידה ברווחיות ובהיקף ההכנסות - ג.פ) ובאווירה פחות תחרותית". כיום לחברה 20 לקוחות.

לא מכבר העריכו בבית ההשקעות כי השווקים אליהם פונה מטאלינק יספקו עבורה ועבור חברות אחרות בתחום ה-DSL הזדמנות טובה ב-3 השנים הקרובות, וכי מטאלינק יכולה להפוך לשחקנית חשובה ומובילה בתחום. להערכת אופנהיימר, שני השווקים הללו טומנים בחובם צמיחה במספר ה-Porst (ממשקים לחיבור הת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully