וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צייד הנאצים שמעון ויזנטל מת בגיל 96

הארץ

20.9.2005 / 10:54

ויזנטל, ניצול שואה, שפעל להנצחת השואה ולרדיפה אחר פושעי מלחמה נאצים במטרה להביאם לדין במסגרת פרטית ובמסגרת מרכז ויזנטל, מת בביתו בווינה; ויזנטל קיבל אותות הוקרה ממדינות רבות



מאת שירות "הארץ"



צייד הנאצים שמעון ויזנטל מת היום בביתו בווינה בגיל 96. ויזנטל, ניצול שואה, פעל להנצחת השואה ולאיסוף מידע אודות פושעי מלחמה נאצים במטרה להביאם לדין במסגרת פרטית ובמסגרת מרכז ויזנטל. בנוסף פעל מרכז ויזנטל להסביר את מהלכי ישראל בעולם. את הידיעה על מותו מסר הרב מרווין הייר, מייסד מכון ויזנטל בלוס אנג'לס.



ויזנטל נולד ב-1908 למשפחה יהודית אמידה באוקראינה ואחרי כן עבר לפראג ללמוד ארכיטקטורה. לימודיו הופסקו עם פרוץ המלחמה. במלחמה שהה במחנות עבודה ובמחנות ריכוז ובסיומה נסע נירנברג כדי לעיין באלפי טונות של מסמכים שהיו שם, במטרה לגלות עדויות המובילות לפושעים נאצים. תחילה עבד במחלקה לחקר פשעי מלחמה של הצבא האמריקאי ובהמשך הקים את "המרכז לתיעוד היסטורי יהודי" בעיר לינץ באוסטריה ומאוחר יותר בווינה. הארגון "מרכז שמעון ויזנטל" הוקם ב-1977 בלוס אנג'לס כהוקרה למפעל חייו.



במהלך חייו קיבל ויזנטל אותו הוקרה ממדינות רבות, בהן אוסטריה ותואר אבירות בריטניה "בהוקרה על מפעל חיים למען האנושות, לרבות יהודי אירופה שהשתקעו בבריטניה".



לפני שנתיים הודיע ויזנטל כי יסגור את התיקים שעליהם עבד בחצי השנה האחרונה לאיתור האחראים לשואה, מכיוון שעבודתו הושלמה. "מצאתי את רוצחי ההמונים אותם חיפשתי וחייתי אחרי מותם", אמר.



ב-96' פורסמה כתבת טלוויזיה בגרמניה בה טענו אנשי מוסד ומשפטנים מגרמניה ומארה"ב כי ויזנטל התפאר לא אחת בכך שלכד פושעים נאציים, אף כי לא היה לו חלק בליכודת. ראש המוסד לשעבר איסר הראל אמר כי המידע המכריע על מקום מחבואו של אדולף אייכמן התקבל מהתובע הכללי של הסן שבגרמניה ולא מוויזנטל, שטען שהשתתף בלכידתו בגרמניה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully