וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה לאיכות השלטון דורשת לבדוק האם שרון עבר על חוק מימון מפלגות

יובל יועז

20.9.2005 / 13:15

התנועה פנתה ליועמ"ש ולמבקר המדינה בדרישה לבדוק את מהות התרומות שכביכול קיבל רה"מ בארוחת הערב בניו יורק; אתמול דיווח ערוץ 10 כי משתתפי הארוחה תרמו 10,000 דולר - מעל לתקרה שמתיר החוק



מאת יובל יועז, מזל מועלם ואלוף בן



התנועה לאיכות השלטון פנתה היום ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז ולמבקר המדינה, מיכאל לינדנשטראוס, בדרישה לבדוק אם ראש הממשלה, אריאל שרון, ביצע עבירה על חוק המפלגות בקבלת התרומות בארוחה החגיגית בניו יורק.



אתמול פורסם בערוץ 10 כי שרון השתתף שלשום בארוחת ערב בניו יורק שבה נדרש כל זוג משתתפים לתרום 10,000 דולר לקמפיין של שרון - בעוד שחוק המפלגות מתיר למועמד לראשות ממשלה לגייס לצורך ההתמודדות בפריימריס עד 7,800 דולר לזוג. בארוחה נאספו יותר מ-150 אלף דולר.



בפרסום נחשפה ההזמנה שנשלחה למשתתפים בארוחת הערב שהתקיימה מנהטן בביתה של נינה רוזנוולד, פעילה בולטת בקהילה היהודית בארה"ב, ובה מצוינת מטרת הארוחה - גיוס כספים לקמפיין שרון. בהזמנה נכתב: "גיוס כספים לטובת הבעיה: כמו שאתה יודעים, ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, מתמודד מול שרון על ראשות הליכוד. מי שינצח, יהיה קרוב לוודאי ראש הממשלה הבא של ישראל. למרבה הצער, שרון לא נהנה מהגיבוי הכספי שנתניהו צבר בעשורים האחרונים, ולכן אנו מבקשים שתתרמו 10,000 דולר לזוג בשביל ארגון ללא מטרות רווח שפועל בכל רחבי ישראל, ויעיל במיוחד בהבאת אנשים לקלפיות. כל התרומות חייבות להתקבל לפני האירוע. אנא עיזרו, עתיד ישראל בסכנה".



בתגובה שפירסמה לשכת שרון נאמר כי ראש הממשלה ואנשי לשכתו נדהמו לגלות על דבר קיומו של המכתב שנחשף בערוץ 10. לדבריהם, האירוע היה ארוחת ערב שלא נועדה לגיוס כספים "ולא ידוע לנו על שום סכום כסף שהתבקש או שנאסף או שדובר עליו באותה ארוחה".



בסביבת שרון אמרו אתמול כי מדובר בסיפור מוזר, וכי ראש הממשלה בסך הכל הלך לארוחת ערב עם חברים ותיקים בביתה של רוזנוולד, אותה הוא מכיר שנים רבות. לדבריהם, שרון שהה כשעה וחצי בביתה של רוזנוולד ולא נאמר שם דבר על גיוס תרומות.



נתניהו לא הגיב



בעקבות הפרסום, הועברה על שרון ביקורת במערכת הפוליטית. ח"כ איוב קרא (ליכוד) ממחנה נתניהו אמר כי הוא מצר על כך שגם את הקמפיין הנוכחי בוחר שרון לפתוח תוך עבירה על החוק לכאורה. לדבריו, "מעניין איזו התנתקות יצטרך לתפור דב ויסגלס בשביל לנקות את התיק הבא של משפחת שרון".



ח"כ יוסי שריד (יחד-מרצ) אמר כי "אין זה סוד שבשנים האחרונות עומדים עבריינים בראשות ממשלת ישראל. שרון, נתניהו וברק ימשיכו לעמוד בראש המדינה כל עוד יועצים משפטיים יעצמו עיניים וכל עוד הציבור יעדיף את המושחתים על פני נקיי הכפיים". נתניהו סירב להגיב רשמית על הפרסום.



רוזנוולד תרמה ללנדאו



רוזנוולד, נכדתו של ג'וליוס רוזנוולד, ממקימי רשת הקמעונאות האמריקאית הענקית "סירס", מעורבת מאוד בפעילות למען ישראל בארה"ב. במערכת הבחירות הקודמת תרמה לפריימריס של ח"כ עוזי לנדאו. לפי דו"ח התרומות של מועמדי הליכוד לפריימריס שהתקיימו בדצמבר 2002, רוזנוולד תרמה ללנדאו 8,574 שקלים.



כמו כן, היא חברת מועצת המנהלים בארגונים כמו השדולה למען ישראל (איפא"ק), "מכון ואשינגטון למדיניות מזרח תיכונית", "מכון המזרח התיכון" של דניאל פייפס, "מכון ממר"י לניטור התקשורת הערבית", והארגון לתקשורת הוגנת "קאמרה".



התהדק הקשר בין לנדאו לנתניהו



אתמול קיים נתניהו תדרוך פעילים בחיפה, שבו חזר והזהיר מפני כוונת שרון להקים מפלגה חדשה וכינה את כוונתו "תרגיל עוקץ". לדברי נתניהו, "בנאומו באו"ם הכריז שרון על חלוקת הליכוד. הוא בעצמו אמר שיהיו עוד ויתורים ועוד נסיגות. לא זה מצע הליכוד. זה ברור שבכוונתו לפרוש, השאלה היא רק מתי".



נתניהו אמר לפעילים כי פנו אליו כמה אנשים שאמרו לו ששרון ניסה לגייס אותם למפלגתו החדשה, "גם שרון יודע כי ככל שיכריז מאוחר יותר על הקמת מפלגתו כך יוכל לגזול יותר מנדטים מהליכוד (...) שרון רוצה לפרוש כמה שיותר מאוחר ולכן חברי הליכוד צריכים להכריע ביום שני בעד הקדמת הפריימריס".



נתניהו פועל במלוא הכוח כדי להשיג יתרון על שרון בהצבעה במרכז, ואתמול המשיך בהידוק הקשר עם ח"כ עוזי לנדאו, השניים שוחחו ואף הוציאו הודעה משותפת מטעם המטה המשותף שהקימו לקראת המרכז, ובו הם קוראים לחברי המרכז לדרוש משרון להתחייב על הישארותו בליכוד בכל מקרה.



בשבוע שנותר עד להצבעה המכרעת במרכז הליכוד על הקדמת הפריימריס למועמד הליכוד לראשות הממשלה, ינסה שרון לשכנע את חברי המרכז כי אין בכוונתו לפרוש ולהקים מפלגה חדשה, ויצהיר כי הוא מתכוון להתמודד על ראשות הליכוד. זאת, בניסיון לבלום את התגברות התמיכה בהקדמת הפריימריס הניכרת בסקרים האחרונים, והמצביעה על התחזקותו של בנימין נתניהו בקרב הצמוד ביניהם. נתניהו ימשיך להאשים את שרון במזימה להקים מפלגה חדשה.



שבוע לפני ההצבעה במרכז הליכוד על הקדמת הפריימריס מצביעים הסקרים על קרב צמוד בין שרון לנתניהו, עם יתרון צמוד לתומכים בהקדמת הפריימריס. ההערכה היא כי ההדלפות מצד מקורבי שרון על כוונתו להקים מפלגה חדשה - הדלפות בהן נחשד בעיקר וייסגלס - וכן ההתקפות שמוביל נתניהו המאשים את שרון במזימת הקמת המפלגה החדשה, פוגעות בשרון מאוד. שרון יערוך היום ומחר שני כנסי פעילים במעונו הרשמי בירושלים, יצהיר כי אין בכוונתו לפרוש מהליכוד, אך לא יתחייב שלא יקים מפלגה חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully