וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

HSBC: יש מקום להוריד את הוצאות הבריאות בארה"ב ע"י שימוש בתרופות גנריות על חשבון התרופות האתיות

גתית פנקס

24.6.2001 / 18:05

בית ההשקעות מעריך כי ה-FDA מסרבל את תהליכי האישור של התרופות האתיות ותרופות שנחשבות ל"להיטים" מאבדות בינתיים את זכויות הפטנט שלהן; חדשות טובות עבור טבע ותרו?

אזהרת הרווח שסיפקה ענקית התרופות מרק (סימול MRK) ביום שישי האחרון הראתה שגם יצרניות התרופות ותחום הביוטכנולוגיה אינם מחוסנים מפני ההאטה. מרק היא יצרנית התרופות השלישית בגודלה בעולם.

בדו"ח החדש של בית ההשקעות HSBC על תעשיית הפרמצבטיקה אין שום התייחסות ספציפית לחברות הישראליות, אך ניתן ללמוד ממנו על ההתפתחויות הצפויות בתחום המאבקים הניטשים בין החברות המפתחות תרופות אתיות לאלה הגנריות. ברובריקה האחרונה נכללות גם שתי החברות הישראליות טבע ותרו .

לדברי האנליסטים פטר אופנהיימר ובן רוד, מכירות התרופות בארה"ב צמחו בממוצע ב-12.1% בשנים 1995-2000, והן צפויות לצמוח ב-11.8% בכל שנה בתקופה שבין 2000 ל-2005. השוק האירופי, לעומת זאת, אמור דווקא לרשום עלייה - מ-2.3% בשנה בתקופה הראשונה ל-7.6% בשנה בתקופה השנייה.

השוק האמריקאי ימשיך לצמוח

לדברי האנליסטים שוק התרופות האמריקאי צמח בצורה משמעותית בשנים האחרונות וצפוי להוסיף ולעשות כן בשנים הקרובות. לדבריהם, כ-15% מתקציב המדינה בארה"ב מקורו בתקציב הבריאות, כשהחלק הארי מתוכם נובע משימוש בתרופות. על כן, הם אומרים כי יש מקום להוריד את ההוצאות הללו על ידי שימוש גובר בתרופות גנריות על חשבון התרופות האתיות.

הרצון להוריד את מחירי התרופות לצרכנים יכול אף להוביל להפיכה של תרופות המחויבות במרשם לכאלה שאין צורך במרשם כדי לרוכשן (OTC). כאשר תרופה הופכת ל-OTC, הצרכנים משלמים על כך מכיסם ועל כן המחיר יורד.

אלמנט נוסף העולה מהדו"ח ויכול לעמוד לזכותן של היצרניות הגנריות: ההערכות שמא מינהל התרופות והמזון האמריקאי (ה-FDA) נוקט במדיניות קשה יותר לגבי האישורים האתיים, מה שהוביל להאטה של התהליך.

ובזמן הזה, תרופות שנחשבות ל"להיטים" מתחילות לאבד מזכויות הפטנט שלהן, ובכך נחשפות לתחרות כללית. יש גם מספרים לגבות את ההערכה: במהלך 3 השנים האחרונות נמשכו מה-FDA כ-11 בקשות לאישור פטנט, וזאת לעומת 12 בקשות ב-20 השנה שקדמו לכך. הנתונים הללו מראים כי ה-FDA מערים קשיים על היצרניות האתיות.

הפסדים של 10 מיליארד דולר

האנליסטים מעדכנים כי בשנים 1994-1999 איבדו החברות האתיות מכירות של כ-10 מיליארד דולר לטובת החברות הגנריות על רקע פטנטים שפקעו, אולם הן הצליחו לפצות על כך על ידי שיגור מוצרים אתיים חדשים לשוק. האנליסטים מעריכים כי כעת, ולפחות בשנים 2001-2004, השיעור של אובדן ההכנסה המוערכת יהיה גבוה אף יותר.

ב-HSBC מתייחסים אף לביצועי חברות התרופות בשוק ההון. לדבריהם, מכפילי הרווח יעברו תהליך של ירידה בשנים הקרובות: בארה"ב, הם יגיעו מ-24.3 בשנת 2000 למכפיל של 21 בשנת 2001 ושל 18.9 בשנת 2002. באירופה, לעומת זאת, המכפיל בשנת 2000 היה גבוה יותר - 28.2, והוא ירד השנה ל-24.2 ובשנת 2002 הוא יגיע ל-22.6.

המכפילים של שתי הישראליות טבע ותרו גבוהים יותר, שכן טבע נסחרת היום במכפיל של 28.8 על בסיס ההערכות לשנת 2002 ותרו במכפיל של 31.7. בשורה התחתונה, ב-HSBC ממליצים לקנות מניות אמריקאיות ולהפחית את ערך האירופיות בתיק ההשקעות, "אם אינכם חוששים מההאטה בשוק האמריקאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully