וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסי בכר: הבנקים רוצים לשחוט אותי

נחמיה שטרסלר

23.9.2005 / 10:19

יוסי בכר אינו מרגיש צורך להתנצל על העמלות שיגבו הבנקים ממנהלי הקרנות ומסביר מדוע כללי המשחק לא איפשרו לו ליישם את התוכניות המקוריות שלו לשוק ההון הישראלי; בכלל, אומר מנכ"ל האוצר, הדברים הרבה יותר מסובכים מהמקום שבו הוא יושב



שליח "הארץ" לוועידת קרן המטבע בוואשינגטון



מנכ"ל האוצר יוסי בכר הוא השנה הנציג הבכיר ביותר של המשרד בוועידת קרן המטבע בוואשינגטון. שר האוצר אהוד אולמרט העדיף להישאר בבית כדי להיות נוכח בכנס מרכז הליכוד.



לפי התוכנית המקורית, היה בכר אמור לבלות את השבוע בפגישות עם אנשי ממשל בוואשינגטון, הנוגעות למענק האמריקאי המיוחד לישראל לרגל ההתנתקות. ואולם ישראל דחתה את הפגישות עקב אסון ההוריקן בניו אורלינס. וכך מצא עצמו בכר בניו יורק נפגש עם ראשי בנקים להשקעות, כדי להציג להם את הרפורמה בבנקאות ובשוק ההון.



האם קיים סיכוי שהבנקים להשקעות בניו יורק יקנו את קרנות הנאמנות וקופות הגמל מהבנקים הישראליים?



בכר: "הבנקים להשקעות מראים התעניינות מאוד גדולה; הם מעוניינים לעשות עסקות עבור הקליינטים שלהם. לכן היו לי לאורך כל השבוע פגישות איתם, שבהן הצגנו את השיפור במצב הכלכלי בישראל ואת הרפורמה בשוק ההון, ואמרנו שכדאי להם לבוא ולהשקיע בישראל".



מנכ"ל האוצר נפגש השבוע עם ראשי הבנקים להשקעות מורגן סטנלי, ליהמן בראדרס ומריל לינץ' והיום ייפגש לארוחת צהריים עם אנשי גולדמן זקס. נציגים של בנקי השקעות אלה מתכוונים להגיע בקרוב לישראל כדי לבחון את האפשרות לרכוש את קרנות הנאמנות וקופות הגמל מהבנקים הישראליים.



איך אתה רואה היום את העמלות המאוד גבוהות שקבעתם לבנקים תמורת הפצת קרנות הנאמנות?



"תלוי במתבונן. הבנקים טוענים שזה מאוד נמוך. הם רוצים לשחוט אותי".



ומה אתה חושב?



"אני חושב שהעמלות סבירות, וממילא אלה עמלות מקסימום. אני חושב שהעמלות יתייצבו על הסביבה שהמלצנו עבור הבנקים הגדולים, בעוד בבנקים הקטנים הן יהיו יותר נמוכות. אך זו רק הערכה.



"המספרים שאליהם הגענו היו אלה שרק מאחוריהם היה ניתן לאחד את הצוות. חלק רצה יותר גבוה, חלק יותר נמוך, והתוצאה היא דרך הביניים בין כולם".



אבל לפני שנה, בכנס קרן המטבע הקודם, אמרת בפירוש שאתה נגד עמלות שישלמו בעלי קרנות הנאמנות לבנקים, וכי הדרך הנכונה היא שהלקוח ישלם עבור הייעוץ



"נכון. מישהו אמר פעם שרק חמור לא משנה את דעתו, אך גם היום אני חושב שהמודל ההוא הוא מודל נכון. הכי נכון. אבל מה לעשות שהעולם עובד לפי כללי משחק אחרים".



(וכאן מתכוון בכר ללחצים האדירים שהפעילו ראשי הבנקים על ראש הממשלה, שר האוצר וחברי הכנסת. נ.ש.)



אז אולי מוטב להשאיר את העמלות לכוחות השוק, מבלי לקבוע כלום?



"קבענו רק עמלות מקסימום. אם היינו חושבים שהשוק עובד כמו שצריך, לא היינו עושים כלל את הרפורמה בשוק ההון. אבל השוק אינו שוק חופשי, כי יש שני ענקים ששולטים בשוק".



אז אולי אפשר לקבוע את העמלות לפרק זמן קצר של שנה או שנתיים, ואז לבחון מחדש?



"מדובר בתקנות שאפשר לשנותן. אם נראה שאין צורך בעמלות מקסימום נשחרר את זה. זה גם תלוי בשחקנים שייכנסו. אם אלה יהיו ענקים מהסוג של מריל לינץ' או פידלטי וכמותם, זה יהיה משחק מסוג אחד. אם אלה יהיו ברוקרים פרטיים בישראל שיקנו את הקרנות, זה סיפור שונה - ואני מעדיף את האפשרות הראשונה".



קיבלת משימה להגיש תוך שלושה שבועות תוכנית למלחמה בעוני. זה אפשרי בזמן כל כך קצר?



"לא הגדרנו את זה כמלחמה בעוני. הגדרנו את זה כמתן הזדמנויות שוות וצמצום הפערים החברתיים במשק. יש כמה צוותי עבודה שעובדים על זה. בשבוע שעבר קיימנו שתי פגישות ארוכות, ובשבוע הבא, ב-28 באוקטובר, כאשר אחזור, נציג את העבודות בפורום הרחב.



"ברור לנו מאוד שלא נוכל להציג פתרונות מלאים לפני החגים. לשר האוצר לא חשוב לצאת עם זה דווקא לפני החגים. לכן נמשיך לעבוד במשך החגים ונגיש את המסקנות לאחר החגים, בסוף אוקטובר. לא צריך להפריז בציפיות, בעיית העוני בישראל לא תיפתר בעקבות המסקנות שלנו".



בינתיים מדברים על הגדלת קצבאות הילדים, ביטול מס הבריאות, סיוע לאמהות חד הוריות



"הכל ספקולציות. שום דבר ממה שאמרת לא נדון ולא הונח על השולחן כפתרון".



העלאת קצבאות באה בחשבון?



"אין לכך יותר מדי תמיכה סביב השולחן. אנחנו לא רוצים לחזור לקצבאות".



ומה עם מס הכנסה שלילי?



"יש צוות שעובד על הנושא. זה הרבה יותר מורכב ממה שחושבים, הרבה הרבה יותר מורכב. וכאשר נכנסים לפירוט, רואים כמה קשה להחליט איזה סוג של מס הכנסה שלילי, פרטי? לפי משק בית? דרך ביטוח לאומי? דרך מס הכנסה? מיליון פרטים מסובכים. זה נושא מאוד מאוד מורכב, גם בצד ההחלטות וגם בצד האופרטיווי".



נראה שאתם מתכוונים להסיט 2 מיליארד שקל בתוך התקציב למען המלחמה בעוני



"עוד לא נכנסנו למספרים. ברור לנו שלכל הצעה יהיה תג מחיר. לחלק מההצעות תהיה השפעה לטווח ארוך, לאו דווקא ל-2006".



אבל המטרה היא הרי כלכלת בחירות, לצאת טוב בעיני הבוחרים



"ממש לא. אנחנו עושים עבודה מקצועית. אין התערבות של הדרג הפוליטי. כל הישיבות הם רק של דרגים מקצועיים, מהאוצר, בנק ישראל והתמ"ת, ועוד נרחיב את הצוות עם אנשים ממשרד ראש הממשלה ומהביטוח הלאומי. קבענו לעצמנו שהתוכנית צריכה להיות לטווח ארוך. אם יהיו אמצעים מיידיים כלשהם, נצטרך לראות מהיכן מביאים את הכסף".



איך אתה מרגיש כמחליפו של אהוד אולמרט בוואשינגטון?



"אני לא מחליפו. אני מצטער שהוא לא היה יכול להגיע. את רוב הפגישות אני אעשה בוואשינגטון עם הנגיד סטנלי פישר, שיהיה ראש המשלחת".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully