וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הדלק: מחדלי הממשלה עלולים לגרום לעבריינות חמורה בשוק הדלק

שרון קדמי

25.9.2005 / 9:09

מהילת הדלקים נהפכה מזמן למכת מדינה, אך משטרת ישראל שהקימה יחידה מיוחדת לטיפול בנושא, הקפיאה את פעילותה בהיעדר תקציב; בחברות הדלק אומרים כי כ-70 תחנות פיראטיות מספקות כיום דלקים מהולים והיקף רווחיהן מסתכם במאות מיליוני שקלים מדי שנה





תופעה מדאיגה אחרת היא זליגת דלקים המיועדים לרשות הפלשתינית למדינת ישראל; הדלקים נמכרים על ידי חברת דור-אלון לרשות, והרשות מוכרת את הדלקים לצרכנים ברשות. החל מיוני 2003, הרשות החליטה על מדיניות בלו עצמאית שונה ממדיניות הבלו בישראל וגובה שיעורי בלו נמוכים יותר מצרכניה. כך נוצר מצב, לטענת חברות הדלק, שמחיר הרכישה לצרכנים של בנזין וסולר בשטחי הרשות זול ממחיר שער בז"ן כולל בלו בישראל.



כך לדוגמא, ביוני 2005 מחיר הסולר בישראל הסתכם ב-2.53 שקל לליטר, בעוד שהרשות הפלשתינית מכרה את הסולר לתחנות בשטחי הרשות במחיר של 2.35 שקל לליטר, דבר שגרם להברחות מהרשות לישראל. בחברות הדלק מציינים כי ניתן למנוע הברחות אלו. יש לטענתם לקבוע כי העברת דלקים לרשות תהיה רק באמצעות מסופים שיופעלו תחת פיקוח ממשלת ישראל ורק בגין דלקים אשר יסופקו דרך מסופים אלה תהיה רשאית הרשות להחזר בלו ומע"מ מממשלת ישראל.



במקביל, מציעות החברות יש לקבוע כי הובלת מוצרי דלק משטחי הרשות לישראל תהיה עבירה פלילית חמורה שתאפשר חילוט מיידי של המיכלית ועונש מאסר חמור לנהג.



נקודה נוספת שחברות הדלק העלו לאחרונה, ושהגיעה אף לכנסת, היא בכשל לטענתם בהטלת בלו גבוה על הסולר וקביעת מנגנון זיכויים דיפרנציאלי ומורכב לקבוצות צרכנים שונות. זהו מהלך חקיקה שלטענתם יגרום לפעילות עבריינית בהיקפי ענק.



על פי הרפורמה שנכנסה לתוקף בספטמבר 2005, הועלה הבלו על הסולר, ובתהליך מדורג יושווה לבלו תוך מספר שנים; במקביל נקבע מנגנון זיכויים למגזרים מסוימים. לטענת חברות הדלק, מגזר התעשייה, הצורך כמויות גדולות של סולר הסקה, ייהנה מזיכוי משמעותי ביותר בגין צריכת הסולר וכך תיווצר בפועל דיפרנציאציה משמעותית בין קבוצות הצרכנים.



בחברות מציינים כי כשם שהיה פער בשיעור הבלו שהוטל על נפטא לעומת סולר, דבר שגרם למהילה, תוך זמן קצר נעמוד מול תופעה רחבת היקף של מהילת נפטא בסולר הסקה ומהילת נפטא וסולר הסקה בסולר תחבורה.



לא מדובר כאן במוצר זניח כגון הנפטא טוענים בחברות הדלק; הסולר הוא המוצר הבסיסי והנפוץ ביותר בשוק הדלק. באוצר טוענים כי מהילת הדלקים תימנע כתוצאה ממנגנון הזיכויים והפיקוח, אך בחברות הדלק אומרים כי אין להם על מה להתבסס לאור קריסת המנגנון במוצר הנפטא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully