וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטת הילה כהן לא מוכנה לוותר: עתרה לבג"ץ נגד הליכי הדחתה

יובל יועז

25.9.2005 / 14:09

שרת המשפטים שיגרה בשבוע שעבר מכתב לשופטת כהן, ובו הודיעה כי בכוונתה לפתוח בהליכי הדחתה בישיבה הקרובה של הוועדה לבחירת שופטים



השופטת הילה כהן עתרה היום (ראשון) לבג"ץ נגד שרת המשפטים ציפי לבני, בדרישה שזו תימנע מלכנס את הוועדה לבחירת שופטים כדי לדון בהדחתה.



שרת המשפטים, ציפי לבני, שיגרה בשבוע שעבר מכתב לשופטת כהן, ובו הודיעה כי בכוונתה לפתוח בהליכי הדחתה בישיבה הקרובה של הוועדה לבחירת שופטים, בעוד שבוע. זאת, בעקבות חוות דעת שקיבלה לבני מהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. מזוז קבע כי אין מניעה להדיח את השופטת באמצעות הוועדה, על אף שכבר ניתן בעניינה גזר דין של בית הדין המשמעתי לשופטים.



בשבועות האחרונים התקיימו בלשכתה של לבני התייעצויות באשר למצב חסר התקדים שנוצר - מעולם לא סירב שופט שנתפס בעבירת משמעת לדרישה של ראשי המערכת, כולל נשיא בית המשפט העליון, לפרוש מתפקידו. במכתבה מביאה לבני גם את עמדותיהם המשפטיות של נשיא העליון אהרן ברק ושל נציבת התלונות על שופטים, טובה שטרסברג-כהן.



רוב חברי הוועדה לבחירת שופטים תומכים בהדחתה של כהן, ונראה שלבני תשיג ללא קושי את הרוב הדרוש - שבעה מתשעת חברי הוועדה. זאת, גם אם השופט אליעזר ריבלין, שישב בהרכב בית הדין המשמעתי, יפסול עצמו מהשתתפות בדיון בעניינה של כהן. חבר הוועדה ח"כ שאול יהלום, התומך גם הוא בהדחתה של השופטת, קיבל לידיו חוות דעת משפטית המנמקת מדוע יש בידי הוועדה סמכות לפתוח בהליכי הדחה, ומדוע אין לראות במהלך כזה "ערכאת ערעור" על החלטת בית הדין המשמעתי, כפי שטוענים סניגוריה של כהן.



לדבריו, סעיף הדחת שופט בחוק יסוד: השפיטה, מתייחס למקרים קיצוניים שבהם "ברור כי השופט אינו כשיר עוד לכהן כשופט, אולם עילת ההדחה איננה מנויה במקומות אחרים בחוק". פעולת הוועדה נשענת על העיקרון הציבורי שלפיו "הפה שהתיר הוא הפה האוסר", כלומר הוועדה הממנה שופטים מוסמכת גם להדיחם.



עו"ד ברוך רובין, המייצג את השופטת כהן, אמר בשבוע שעבר כי "יש להצטער ששרת המשפטים לא שוכנעה שמבחינה משפטית לוועדה אין סמכות לדון בהעברת השופטת מכהונתה. ניאבק בכל הדרכים המשפטיות הלגיטימיות בהחלטה לכנס את הוועדה ובהחלטה להדיח את השופטת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully