וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו תוקף את שרון: יש להכריע אם אנחנו שמאלה ממרצ; מי שרוצה לפרוש - שיפרוש עכשיו

ענת רואה

25.9.2005 / 20:27

מרכז הליכוד מתכנס הערב לדיון בהקדמת הפריימריז; לבנת קראה לשרון להבהיר אם יישאר בליכוד והצהירה כי תומכת בהקדמה; שטרית לתומכים בהקדמה: אתם תרסקו את הליכוד



חברי מרכז הליכוד מתכנסים הערב בגני התערוכה בתל אביב כדי להכריע בשאלת מועד הפריימריס על ראשות התנועה. ראש הממשלה, אריאל שרון, צפוי לנאום ב-20:00.



ח"כ בנימין נתניהו אמר בנאומו כי כפי שהוכח ב-96', כשהליכוד שומר על דרכו הוא שומר גם על כוחו. "עלינו להכריע אם אנחנו ליכוד או שמאלה ממרצ. אנחנו ליכוד, אנחנו לא שמאלה ממרצ ועל כך ניתן את התשובה עכשיו", אמר. נתניהו אמר כי בניגוד להבטחות הליכוד לפני הבחירות, נעקרו יישובים, אנשים, בתי כנסת וקברים בלי הסכם ובלי תמורה. לדבריו, כפי שהוא וגורמי הביטחון התריעו, החמאס השתלט על הרצועה וציר פילדלפי נפרץ ומוברח דרכו נשק. נתניהו אמר כי דרך הליכוד, דרך ההדדיות, היא הדרך הנכונה שתבטיח שלום וביטחון.



נתניהו אמר ש"מי שרוצה לפרוש, יואיל נא ויפרוש עכשיו, וניתן לחודשים הבאים לפוגג את מפלגתו, כפי שקרה למפלגות אחרות כמו מפלגת המרכז של יצחק מרדכי ושלומציון של שרון", אמר. נתניהו האשים את שרון כי הוא אינו מכבד את כללי המשחק הדמורקטיים.



שר החוץ, סילבן שלום, אמר בנאומו במרכז כי אין כל סיבה עניינית להקדים את הפריימריס ולקצר את תקופתו של הליכוד בשלטון והזהיר מפני הקדמת הבחירות ועליית השמאל לשלטון. "זה יביא להרס וחורבן של הליכוד ולכולם אין בעיה עם זה". שלום ציין כי הליכוד ניצח את הבחירות רק כשהוא היה מאוחד. "בשמאל נהנים מהבלגן הזה. אם לא נלך בצורה חכמה תהיה הקדמת החירות ואת מי נקבל? - את פרס, ביילין, ואת טיבי. בא נעשה זאת בזמן המתאים ובזמן הנכון ולא בגלל שלמישהו רץ משהו", אמר. שלום קרא לשרון ולח"כ בנימין נתניהו להגיע ברגע האחרון על תאריך מוסכם על פריירמיס. "יש לשמור את הליכוד יחד. אריק עם ביבי וביבי עם אריק", אמר והוסיף: "במהלך הצלה של הרגע האחרון בואו נוריד את האומציות, בואו נחשוב מהשכל".



ח"כ עוזי לנדאו תקף את שרון ואמר כי הוא במשך שנתיים מתעלם מהליכוד, מבוחריו וממוסדותיו. "אתה אומר שאנו מדיחים אותך? הצחקת אותי. אתה הדחת את כל הבוחרים שנתנו לנו 40 מנדטים, אתה הדחת את המתפקדים שהתנגדו להתנתקות, אתה הדחת את חברי המרכז שתמכו במשאל עם", אמר. לדברי לנדאו, הליכוד כלל לא בשלטון כי כל עמדותיו לא מיושמות. לנדאו קרא לתמוך בהקדמת הפריירמיס והאשים את שרון שהוא מתכוון להקים מפלגה חדשה. "לא צריך לסייע לו. מי שיתמוך מחר בעמדת שרון יעניק לו את כל הזמן הדרוש ואת כל התנאים להקים מפלגה חדשה", אמר.



לנדאו אמר כי רה"מ עסק בנאומו באו"ם בחזון המדינה הפלשתינית. "אריק, זה ליכוד? אתה לא חושב שרה"מ מטעמנו צריך לכל הפחות להיות קרוב יותר לדרך שלנו", אמר. לנדאו מתח ביקורת על שרון על כך שישראל לא הגיבה בחריפות, כפי שהובטח, לירי רקטות הקסאם על שדרות. לנדאו אמר גם כי יש להקדים את הפריימריס כדי להחזיר את הנורמות לשלטון. הוא האשים את השרון בהפרת הבטחות ושקרים. "אתה התחייבת לכבד את משאל המתפקדים ובסוף לא ספרת את המתפקדים. אתה אמרת דין נצרים כדין ת"א", אמר.



שרת החינוך, לימור לבנת, קראה בנאומה לשרון להבהיר את תוכניותיו ללא עמימות: "האם אתה בליכוד או בליכוד על תנאי". לבנת האשימה את שרון כי הפנה עורף למתנחלים "ולכל מה שהאמנו בו במשך שנות דור", וקראה לו לספק הסברים ולחזק את ההתיישבות. "אם אינך מוכן לקבל את דרך הליכוד ואת הכרעת הרוב, ואתה מתכוון לפרוש וללכת לדרך אחרת ולהקים מפלגה חדשה, אני מודיעה שאני נשארת בליכוד ותומכת בהקדמת הפריימריס". לבנת אמרה כי אם אכן שרון פורש, יש לבצע את הפילוג מהר ככל שאפשר.



שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה בנאומה כי יש להתנגד להקדמת הפריימריס כדי שהליכוד יוכל להמשיך לצעוד יחד בדרך משותפת. ואולם לדבריה, "מסיבות פוליטיות ושאינן ענייניות כנראה שלא נוכל ללכת יחד. אותה דרך אפשרית רק אם תצביעו נגד הקדמת הפריירמיס".



שר התחבורה, מאיר שטרית, המתנגד להקדמת הפריימריס, אמר כי יש איום אמיתי על קיומו של הליכוד. "איזה טירוף מערכות זה לזרוק את השלטון לפח ולסכן את קיומו של הליכוד בשלטון. עוד לא ראיתי מפלגה שמוכנה לוותר על השלטון בשמחה כזאת ולקפוץ לתהום. מה הבהלה, מה המהירות למי זה בוער", אמר ופנה לתומכים בהקמת הפריימריס: "היזהרו, אתם הולכים לרסק את הליכוד ואולי להרבה שנים, ואף להחזיר את השמאל לשלטון. אתם תחזירו את הליכוד לימי חרות עם שמונה מנדטים". שטרית הדגיש כי מי שתומך בהקדמת הפריימריס, תומך בהדחת שרון.



לבנת הצטרפה לתומכים בהקדמת הפריימריס



שעות אחדות לפני כינוס מרכז הליכוד הודיעה לבנת, כי היא מצטרפת לתומכי הקדמת הפריימריס בליכוד. לבנת ציינה, כי בשבועות האחרונים עשתה מאמצים רבים כדי לקדם פשרה על מועד הפריימריס, ולמצוא תאריך מוסכם על כל המועמדים. ואולם לדבריה, "לנוכח ההתפתחויות האחרונות" היא קוראת להקדים את הפריימריס, כדי "לשקם את הליכוד ולאחד את השורות, כדי שבבחירות הבאות הליכוד יוכל להגיע לשלטון חזק יותר".



לבנת הצהירה, כי אם ראש הממשלה, אריאל שרון, יחליט לפרוש מהליכוד, היא תישאר בליכוד בכל מקרה. היא מצטרפת בכך לשר ישראל כץ וליו"ר הקואליציה גדעון סער, שהבהירו כי כל עוד שרון לא התחייב במפורש שלא להישאר לפרוש, הם יפעלו להקדמת הפריימריס. השניים העניקו בימים האחרונים סיוע רב לבנימיו נתניהו ועוזי לנדאו. עמדת לבנת עשויה להשפיע על מאזן הכוחות במרכז הליכוד, שלפי הסקרים נטה עוד קודם לכן לרעת ראש הממשלה.



נתניהו ולנדאו קיימו היום תדרוך פעילים משותף בתל אביב - הופעה משותפת ראשונה לשניהם מאז הקימו את המטה המאוחד להקדמת הפריימריס, לפני כחודש. ההערכה היא, כי הופעתם המשותפת על רקע ההסלמה בעזה ובשדרות תחזק אותם, וכי תהיה לכך השפעה על חברי מרכז מתלבטים. מספרם של אלה נאמד בכ-300. במטה המשותף גם החליטו היום כיצד לנהוג בזמן נאומו של שרון. לנדאו ונתניהו הפצירו בתומכיהם במרכז לא להפריע לראש הממשלה בנאומו.



מקורבי שרון: רה"מ לא יבעיר את עזה כדי לזכות



מקורבי שרון אמרו אתמול, כי אין ספק שההתפתחויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully