וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי אלתר: רוב הפיצוי שתקבל מדינול עשוי להיות פטור ממס - עקב היותה מפעל מאושר

עמי גינזבורג

26.9.2005 / 7:34

עם זאת, מעריך אלתר כי מס הכנסה יתבע את חלקו בטענה שלמדינול נוצר רווח הון; מדינול הגיעה להסכם לפיו תקבל מבוסטון סיינטיפיק פיצוי בסך 750 מיליון דולר



סגן נציב מס הכנסה לשעבר, ד"ר אבי אלתר, מעריך כי מתוך סכום הפיצוי שתקבל חברת מדינול מחברת בוסטון סיינטיפיק ושנקבע על 750 מיליון דולר, המס שהיא עשויה לשלם יכול להיות 100-50 מיליון דולר. עם זאת, הוא אומר, ייתכן שעקב היות מדינול מפעל מאושר, הפיצוי כולו או רובו עשוי להיות פטור לחלוטין ממס.



מפעל ייצור הסטנטים הרפואיים של מדינול ממוקם באזור הר החוצבים בירושלים, שנהנה מהטבות של מפעל מאושר בעדיפות גבוהה. הטבות אלו כוללות פטור ממס על רווחים למשך 10 שנים.



"שאלת המס מורכבת מכמה שאלות", אומר אלתר. "השאלה הראשונה היא בעבור מה מקבלים את הפיצוי ואיך בנוי הסכם הפיצוי. האם הפיצוי מבטא מכירה של נכס או על הכנסה שנשללה. אם הפיצוי מבטא הכנסה שנשללה, אזי מדובר בהכנסה שלו היתה מתקבלת באופן רגיל היתה מקבלת פטור ממס".



למדינול, מסביר אלתר, יש כאן טיעון חזק, מאחר שהטענה שהיא העלתה בעבר על גניבת קניין רוחני מבוסטון סיינטיפיק והפרת החוזה מצדה אכן מנעו ממנה לקבל הכנסות שהגיעו לה.



טיעון אחר של מדינול עשוי לומר שהמאבק המשפטי נסב על מערך שיווק שכשל. הפיצוי מיועד לפיכך לשיקום מערך השיווק. גם במקרה כזה החברה תוכל לבקש פטור ממס או דחייה עד שתתברר מהי עלות הקמתו של מערך שיווק חלופי.



עם זאת, אלתר אומר שגם למס הכנסה עשויים להיות טיעונים חזקים. הטיעון העיקרי של מס הכנסה יהיה כנראה שמדינול ויתרה בהסכם על זכות התביעה שלה כלפי בוסטון. ויתור כזה כמוהו כמכירת נכס ערטילאי, ומכירת נכס שיוצרת רווח הון היא הכנסה חייבת במס של 30% על הרווח. במקרה של מדינול, מדובר במס שיכול להגיע ל-250-200 מיליון דולר.



"במקרה של מחלוקת כזו", אומר אלתר, "נכנסים לתחום האפור שבו היצירתיות המשפטית תצטרך למצוא פתרון".



לפקיד השומה, אומר אלתר, יש אינטרס להגיע לפשרה ולא לגרור את העניין למשפט של 10 שנים. "במקום שבו יש סכומים גדולים של גבייה יזומה ובלתי מתוכננת, לפקיד השומה יש אינטרס להגיע לפשרה במהירות", אומר אלתר. "גם סכום של 50 מיליון דולר יציב אותו גבוה בדירוג של פקידי השומה. מכיוון שפקידי השומה מתחלפים בכל 3 שנים בתפקידיהם יהיה לפקיד אינטרס לסיים את העניין לפני שהוא מתחלף כדי לקבל קרדיט על הגבייה".



מבחינת מדינול, אומר אלתר, פשרה משמעותה שהחברה נכנסת למצב של ודאות ולא נגררת למשפט ארוך מול מערכת המס. "בתחום האפור שבין פטור מלא ממש למס של 250 מיליון דולר, פשרה על סכום של 100-50 מיליון דולר נשמעת כמו פשרה טובה", אומר אלתר. "עם זאת, להערכתי למדינול יש סיכוי טוב במשפט מול מס הכנסה כל עוד אפשר לייחס את הפיצוי שקיבלה החברה להכנסות שנשללו ממנה ואשר פטורות ממס עקב היותה מפעל מאושר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully