וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן אליעזר: "נסללה הדרך לספק גז שלישי למדינת ישראל"

שרון קדמי

26.9.2005 / 13:51

בדיון מיוחד בין ראש הממשלה, אריאל שרון, לבין שר התשתיות, סיכמו השניים כי יש ליצור את התנאים הנדרשים על מנת לאפשר לחברת בריטיש גז הבריטית לספק גז טבעי לישראל



התקדמות בסוגיית ספק גז טבעי שלישי למדינת ישראל. בדיון מיוחד שהתקיים בשבוע שעבר בין ראש הממשלה, אריאל שרון, לבין שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, סיכמו השניים כי יש ליצור את התנאים הנדרשים על מנת לאפשר לחברת בריטיש גז הבריטית לספק גז טבעי לישראל.



בסקרי ביקושים לגז טבעי שנערכו לאחרונה עולה כי הביקוש לגז הטבעי בכל הארץ רק ילך וייגדל. הצריכה המיידית של גז טבעי תהיה בשלב הראשון כ-1.6 מיליארד מ"ק בשנה, כתוצאה מהחלפת דלקים בגז טבעי. צריכת הגז בטווח הבינוני של עד חמש שנים תהיה 4.3 מיליארד מ"ק בשנה ופוטנציאל צריכת הגז בטווח של 10 שנים ומעלה תהיה 5.9 מיליארד מ"ק בשנה.



כיום מסופק הגז הטבעי למדינה על ידי ספקית גז אחת בלבד, קבוצת ים תטיס שבשליטת , המספקת גז טבעי משדה מול חופי אשקלון (מרי B), אך הכמות בשדה זה, כ-40 מיליארד מ"ק, נחשבת לכמות מוגבלת שלא מספיקה לצרכיה של מדינת ישראל בשנים הקרובות. קבוצת ים תטיס, שכבר מספקת גז טבעי לחברת החשמל, צפויה בסוף החודש להתחיל לספק גז גם לבית הזיקוק אשדוד ולמפעלי נייר חדרה בעתיד הרחוק יותר.



בשנת 2007 צפויה חברת EMG - שותפות בין יזמים מצרים לבין איש העסקים יוסי מימן - להתחיל להזרים גז טבעי ממצרים בהיקף של 7 מיליארד מ"ק גז לישראל. EMG חתמה לאחרונה על עסקה בהיקף של 2.5 מיליארד שקל עם חברת החשמל לאספקת 1.7 מיליארד מ"ק גז לשנה למשך 15 שנה, עם אופציה לחמש שנים נוספות. הקבוצה מנהלת מו"מ גם עם מפעלי ים המלח, מפעלי נייר חדרה, בתי הזיקוק וחברות אחרות במשק.



בריטיש גז היא בעלת הזכויות להפקה גז טבעי בשדות הגז מול חופי עזה, שבבעלות הרשות הפלשתינית. עד לאחרונה התנגדה ממשלת ישראל להפקת גז ממאגר זה, בשל החשש ממעבר כספים שיגיעו לרשות תמורת הגז לארגוני הטרור. לאחרונה דווח כי מתקיימים מגעים בין בריטיש גז לים תטיס על שיתוף פעולה בתחום זה. לאחרונה הועלתה האפשרות של הספקת גז טבעי מרוסיה על ידי ענקית הגז והנפט גזפרום, החולשת על 40% ממאגרי הגז הטבעי בעולם, אך עד היום הדברים לא הבשילו לכדי הסכמים בפועל.



לדברי בן אליעזר, "המשק הישראלי צריך גז טבעי והרבה, אשר יגיע ממספר ספקים שונים שיבטיחו כמות מספקת וביזור מקורות. פתיחת הדרך לספק גז שלישי למדינת ישראל תאפשר אספקה לתקופה ממושכת תוך שמירת האינטרסים של המשק הישראלי, לאפשר כל כמות גז ובמחיר כלכלי". לדברי בן אליעזר, הרחבת משק הגז הטבעי תיטיב עם המשק הישראלי מחד ותקדם את התהליך המדיני עם מדינות ערב השכנות מאידך. מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, צפוי לזמן בימים הקרובים לפגישות את הצדדים, בהם נציגי בריטיש גז והרשות הפלשתינית, זאת על מנת לקדם את יישום ההחלטה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully