וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות נצחונו בהצבעה שרון ידרוש מהמורדים להתנהג כחלק מהקואליציה

יאיר אטינגר

27.9.2005 / 7:07

שרון ניצח בפער של 104 קולות, והסתייע בשיעור הצבעה גבוה של 91%; "המרכז קבע כי דרכו של שרון היא דרכו האמיתי של הליכוד", הכריזו מקורבי ראש הממשלה, "ביבי הוא היורש של פרס"



מאת יאיר אטינגר ומזל מועלם



ראש הממשלה, אריאל שרון, זכה הלילה (שני) להישג כאשר הצליח לזכות בתמיכת מרבית חברי מרכז הליכוד. רוב ברור התייצב מאחורי שרון והצביע נגד הקדמת הפריימריס לראשות הליכוד.



ברוב 104 קולות (1,433 מתנגדים מול 1,329 תומכים) דחו חברי המרכז את ההצעה שהוביל ח"כ בנימין נתניהו להקדים את הפריימריס לנובמבר. עם פרסום התוצאות פרצו הפעילים במטה שרון בשאגות "אריק מלך ישראל" ו"ביבי הביתה". "זה הישג אדיר", הכריז יועצו הפוליטי של שרון.



"כפי שאמרו ח"כ בנימין נתניהו וח"כ עוזי לנדאו, ההצבעה אכן היתה על דרכו של הליכוד", אמרו אמש מקורבי שרון, "ומרכז הליכוד אכן קבע כי דרכו של שרון היא הדרך האמיתית של הליכוד". עוד אמרו בסביבתו של ראש הממשלה שאין ספק שנתניהו הוא יורשו של פרס, ושבליכוד לא זוכרים מישהו שהפסיד פעמים רבות כל כך.



שרון עצמו עודכן בתוצאות בביתו בחוות שיקמים. ניסיונותיו לשדר ברכה, באמצעות טלפון נייד, לתומכים בגני התערוכה נתקלה בקשיים, וח"כ רוחמה אברהם אמרה: "כנראה שהיתה תקלה טכנית נוספת. הוא רוצה להודות לכולכם. הוא אוהב אותכם. היום אמרנו לו כולנו אנחנו רוצים שתישאר ראש הממשלה שלנו".



דקות קודם לכן הודה נתניהו בכישלונו: "אני מכבד את ההחלטה הדמוקרטית של תנועת הליכוד. ההחלטה, לדעתי, גם מחייבת התחייבות ברורה של כולם שהם מתמודדים בפריימריס. הליכוד זה לא על תנאי".



בסביבתו של נתניהו אמרו אמש שהחבלה במערכת ההגברה היתה בעבורם "מכה פטאלית שבאה לידי ביטוי, בין השאר, בשיעור ההצבעה הגבוה". לדבריהם, התמונות המביכות שהועברו בשידור חי דירבנו חברי מרכז "רדומים" להצביע מתוך חרדה לתדמיתו של הליכוד. אחרים, העריכו במטה נתניהו, שינו את דעתם משום שחשו ששרון שוב "נענש מספיק" במעמד המבזה.



יום הצבעה מורט עצבים



הקלפיות במרכז הליכוד נפתחו ב-10:00, וכבר אז ניכר היה שהקרב על הקדמת הבחירות המקדימות יהיה צמוד, מורט עצבים ובעיקר ציון דרך בתולדות המפלגה. כפר לפני פרסום התוצאות הפיחו אחוזי ההצבעה ההגבוהים (כ-91% מחברי המרכז) תקווה לניצחון במחנה שרון. לאחר סגירת הקלפיות, בגלל סקר ערוץ 1 שהצביע על תוצאות צמודות והתחושה בשטח, גבר הלחץ במטה נתניהו. במקביל, עלה בקרב אנשי ח"כ עוזי לנדאו חשש שבמקרה של הפסד אנשי נתניהו ינסו להטיל עליהם את האשמה בכישלון.



שרון עצמו הגיע לגני התערוכה סמוך ל-14:00, היישר מביתו שבחוות שקמים ולאחר שעודכן בטלפון במשך כל הבוקר על אחוזי הצבעה טובים ועל פריסת אנשיו בגני התערוכה. ראש הממשלה הוכנס לקלפי מיוחדת שהותקנה בעבורו, ולא פגש בחברי המרכז שלא זכו לשמוע את נאומו יום קודם. מבודד, מוקף ביועציו ובמאבטחיו, שרון לא יכול היה לשמוע, לראות ולחוש את האווירה מחוץ לקלפי; אווירת טרום פילוג טעונה, מתוחה וייצרית.



לעיני התקשורת נחשף אתמול שרון לחמש דקות קצרות בלבד. הוא נראה צועד בכבדות במתחם הקלפי הסטרילי, ומשלשל מעטפה. אחר כך הוא התקדם אל עבר המצלמות ונתן הצהרה קצרה ומתוכננת מראש, שנפתחה בספק בדיחה על ליל אמש ספק התרסה מלווה בחיוך מאולץ. "אתם שומעים אותי?" שאל, "אתם בטוחים שאתם שומעים אותי?".



חצי שעה לאחר ששרון עזב את גני התערוכה הגיע נתניהו למקום. הוא הצביע בקלפי רגילה, ולאחר מכן ניגש לעיתונאים ומסר הצהרה קצרה. "חברי מרכז הליכוד צריכים להחליט על דרכה של התנועה, האם אנחנו ליכוד או מרצ? אני משוכנע שחברי הליכוד יכריעו נכון", אמר. כמו שרון, גם נתניהו לא התייחס ישירות לחבלה במיקרופון.



לקראת סיום ההצבעה גבר המתח בקרב שני המחנות ובסביבות 21:00, שעה לפני סגירת הקלפיות, נפוצו שמועות שיש כוונה לדחות את סגירתן ל-23:00. שר התיירות אברהם הירשזון, מתומכי שרון, אף בישר על כך בשידור חי בערוץ 1. ואולם, דובר הליכוד מיהר להכחיש את הדברים והבהיר שההצבעה תסתיים כמתוכנן. לאורך היום, כמו כל הצבעה במרכז הליכוד, התפתחו במקום קטטות ולוועדת הבחירות הוגשו תלונות הדדיות על זיופים. ואולם הפעם, בניגוד להצבעות קודמות, מספר התלונות היה קטן.



אנשי שרון: נתניהו יתחייב לתפקד כחלק מהקואליציה



אנשי שרון אמרו אתמול, כי ראש הממשלה ידרוש מבנימין נתניהו להביא לקץ המרד במפלגה, ולהתחייב לתפקד כחלק מהקואליציה. בסביבת שרון אמרו כי הוא רואה בתוצאות ההצבעה היום הבעת אמון בדרכו, כפי שהציג אותה בכל התקופה האחרונה, ושבכוונתו להמשיך ליישם, כפי שהתחייב, את מפת הדרכים. לדבריהם, "אין ספק שחוסר הסבלנות של ביבי הפיל אותו. הוא רצה בחירות מוקדמות אבל גמר מוקדם מדי. ההיגיון ניצח. ביבי מחק את סיכוייו להיבחר אי אפעם כראש ממשלת ישראל - והוא עשה זאת תוך חודש".



לעומת זאת, נתניהו אמר אתמול לאחר פרסום התוצאות: "אני מכבד את ההחלטה הדמוקרטית של תנועת הליכוד. אבל אין לי ספק שבפרק ב', במערכה השנייה, אנחנו ננצח והליכוד ינצח". הפריימריס יתקיימו עתה באפריל, בהתאם לחוקת הליכוד.



על פי חלק מההערכות, הניצחון הזה מכניס את שרון לדילמה גדולה אף יותר מהדילמה שהיתה לו אם היה מפסיד. שרון מקבל הארכה בלוח הזמנים: עכשיו יש לו עד חודש אפריל כדי להחליט על המשך דרכו הפוליטית, אם להתמודד בליכוד או להקים גוף פוליטי חדש.



בינתיים, אומרים מקורבי שרון, מטרתו הראשונה של ראש הממשלה אחרי הניצחון היא להביא לאישור בקריאה ראשונה של תקציב המדינה, אחרי שהכנסת תחזור מפגרה באוקטובר. לכן, לפי המקורבים, מתכוון שרון להציג דרישה חד משמעית ובלתי מתפשרת, "שביבי וחבורת המורדים שהוא מנהיג יתחייבו לכבד את תוצאות ההצבעה הלילה, ולהתייצב ללא תנאי לצד הקואליציה". יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, שהצטרף בימים האחרונים למתנגדי שרון ודרש את הקדמת הפריימריס, יצטרך לדברי מקורבי שרון ליישר קו ולדרוש אכיפה מלאה של המשמעת הקואליציונית. אנשי שרון הבטיחו כי לא תהיה עריפת ראשים, וששרון לא ינקום בשרים שהפנו לו עורף.



בסביבת שרון אמרו כי הכדור למעשה חזר למגרש של נתניהו, לנדאו והמורדים, והם יצטרכ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully