וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרינספאן מזהיר: אמריקאים רבים מדי מסתמכים על משכנתאות כדי לממן את הצריכה הפרטית

סוכנויות הידיעות

27.9.2005 / 11:19

7% מההכנסה הפנויה ב-2004 התבססה על מימון ממשכנתאות; גרינספאן הודה כי יש ספקולציות בקניית בתים יד שנייה



אמריקאים רבים מדי מסתמכים על הלוואות שהם מקבלים כנגד בתיהם במטרה לממן את הצריכה הפרטית שלהם, אמר אתמול יו"ר הבנק הפדרלי - אלן גרינספאן, בנאום לאיגוד הבנקאים. הירידה בריבית על משכנתאות בארה"ב והעלייה החדה במחירי הדיור, איפשרו לצרכנים רבים לממן קניות באמצעות לקיחת משכנתה נוספת על בתיהם. מחזור משכנתה מאפשר גם להקטין את עלות מימון החוב החודשית, ואילו לקיחת משכנתה נוספת מאפשרת לצרכנים לרכוש באשראי זול יותר ממה שהם מקבלים מחברות האשראי ומהבנקים.



העלייה בעושר הנגזר מהתייקרות מחירי הבתים בארה"ב ב-2004, היתה כפולה מקיצוצי המס של הנשיא בוש, אם כי לא ידוע כמה מתוך המימון שהשיגו הצרכנים כנגד בתיהם שימש לרכישת מוצרים ושירותים. להערכת גרינספאן מדובר בחצי מהסכום. הנתונים היו לקוחים ממחקר שגרינספאן החל לערוך ביחד עם ג'יימס קנדי, כלכלן הבנק הפדרלי, משנת 1999.



נתונים שהציג גרינספאן בדו"ח ראשון של הבנק הפדרלי שעליו היה חתום אישית מאז 1996, מראים כי המשכנתאות שלקחו צרכנים ב-2004 מימנו צריכה של 600 מיליארד דולר - השקולים ל-7% מהכנסה הפנויה באותה שנה. ב-2000 היתה שקולה הצריכה הממומנת במשכנתאות ל-3% מההכנסה הפנויה וב-1994 ל-1% בלבד.



אם הריבית על משכנתאות תעלה, עלולה להיפגע הצריכה הפרטית בארה"ב ולעכב את הצמיחה הכלכלית. עם זאת, אמר גרינספאן בנימה מרגיעה יותר משנקט בעבר, לא צפוי בהכרח הלם כלכלי לארה"ב. ירידה בצריכה הפרטית משמעותה גם עלייה בשיעור החיסכון וסגירה של גירעון הסחר האדיר של ארה"ב. גרינספאן סבור גם שעושרם של בעלי הבתים בארה"ב גדל מספיק כדי לרכך כל נפילה במחירי הבתים.



גרינספאן חזר והזהיר כי שוק הדיור מלא בספקולציות - המשתקפות בעיקר במכירה ובקנייה של בתים יד שנייה. לדבריו, יש רתיחה בכמה אזורים בארה"ב, "בהם מחירי הבתים עלו לרמות שלא ניתן לשמר אותן". מוקדם מדי לומר מתי יגיע השוק הארצי לנקודת הרתיחה, ואם אכן יש סימנים לבלימה במחירי הדיור. גרינספאן טען בעבר כי אין בועת נדל"ן ארצית שכן מכירה וקנייה של בתים כרוכה במעבר, שעלותו גבוהה, אולם בנאומו אתמול הודה הנגיד, כי הגידול במכירות הבתים נובע בחלקו הרב מקנייה לצורך השקעה ומקניית דירות נופש.



אתמול דיווח האיגוד הלאומי של המתווכים כי מכירות בתים יד שנייה עלו באוגוסט ב-2% ל-607.5 אלף בתים, נתון השקול למכירות של 7.29 מיליון בתים בשנה. ביוני נרשם שיא במכירות בתים יד שנייה, עם קצב מכירות של 7.35 מיליון לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully