וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיוס הגדול מעולם של מדינת ישראל: גייסה 750 מיליון יורו ל-10 שנים בריבית של 3.78%

יורם גביזון

28.9.2005 / 16:42

המדינה תיכננה לגייס 400 מיליון יורו אולם זכתה לביקושים של 4 מיליארד יורו ועל כן הגדילה את היקפה של הנפקת האג"ח; הגדלת ההיקף תשפיע על הנפקת איגרות החוב של המדינה



מדינת ישראל השלימה הבוקר גיוס של 750 מיליון יורו בהנפקה של איגרות חוב ל-10 שנים. הריבית שנקבעה היא 3.78%, כלומר פער של 0.53 נקודת אחוז ביחס לריבית היורוליבור לטווח דומה. ד"ר ירון זליכה, החשב הכללי במשרד האוצר ויובל ברונשטיין, סגן בכיר לחשב הכללי, הדגישו שמדובר בגיוס הגדול ביותר שמדינת ישראל ביצעה אי פעם, בריבית הנמוכה ביותר ובמרווח הנמוך ביותר. זליכה וברונשטיין ציינו כי המדינה תיכננה לגייס 400 מיליון יורו אולם זכתה לביקושים של 4 מיליארד יורו ועל כן הגדילה את היקפה של ההנפקה.



ברונשטיין ציין כי הגדלת היקף ההנפקה תשפיע על היקף הנפקת איגרות החוב שהמדינה תנפיק ברבעון הרביעי של 2005. התוכנית תפורסם רק מחר בבוקר אולם ברונשטיין העריך שהגדלת ההיקף שך ההנפקה בשוק היורו תאפשר להקטין עוד יותר את היקף ההנפקה של איגרות חוב על ידי הממשלה ובכך להמשיך בפיתוחו של אשראי חוץ בנקאי. דויטשה בנק ומורגן סטנלי היו הבנקאים של ההנפקה והסתייעו בערן היימר, מנהל עסקות מט"ח במשרד האוצר.



זליכה ציין כי ההנפקה תשמש לפירעון אגרות חוב שהונפקו בעבר בריביות שגבוהות ב-2 עד 3 נקודות אחוז בממוצע. לדבריו, כל נקודת אחוז חוסכת למדינה תשלומי ריבית מהוונים בהיקף של 400 מיליון שקל על פני חיי האיגרת, כך שההנפקה הנוכחית תחסוך למדינה תשלומי ריבית בהיקף של מיליארד שקל.



לדבריו, החשיבות של ההנפקה היא בשבירת מחסום טווח ההנפקה של 7 שנים שהיה בעבר טווח ההנפקה המקסימלי שהמדינה גייסה בשוק היורו. זליכה אמר שההנפקה של המידנה לטווח של 10 שנים ובריבית נמוכה תסלול את הדרך גם למגזר העסקי לבצע הנפקות בשוק היורו.



יובל ברונשטיין אמר שההנפקה הנוכחית שברה שיאים קודמים בכל הקשור למספר המשתתפים ולאיכותם. הוא ציין שבהנפקה השתתפו 160 גופים, שביניהם הבנקים, חברות ביטוח וקרנות פנסיה ולראשונה הוזרמו ביקושים מסינגפור שהיתה הרוכשת ה-3 בגודלה בהנפקה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully