וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליאור רייטבלט: "תנו לנו לקנות את ניו-פארם או שתכריזו עלינו כמונופול"

סיון קלינגבייל

28.9.2005 / 20:56

מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה: התחרות תיפגע בין אם ניו-פארם תתמזג עם שופרסל ובין אם היא תתמזג עם סופר-פארם



כבר מספר כמה פעמים ביקשה סופר-פארם לרכוש את ניו-פארם, ובכל פעם נדחתה בקשתה על הסף. על רקע הפרסומים על משא ומתן שמנהלת שופרסל לרכישת 50% מרשת ניו-פארם. מנכ"ל סופר-פארם ליאור רייטבלט אומר כי הוא אינו מבין מדוע ייתכן שרשת המרכולים הגדולה בישראל יכולה לרכוש את ניו-פארם, בעוד שסופר-פארם מנועה מלעשות זאת.



"אם הסיבה שבגללה לא נותנים לי לקנות תקפה, אז גם שופרסל לא יכולה לקנות", אומר רייטבלט בנחרצות. בעבר דחתה הרשות להגבלים עסקיים את בקשתם של עמי סגיס, אז מנכ"ל שופרסל ודליה לב, אז יו"ר הרשת, לאשר לשופרסל לרכוש את ניו-פארם. לדברי רייטבלט, הרכישה של ניו-פארם על ידי הקבוצה שהחזיקה בקלאבמרקט אושרה מכיוון שקלאבמרקט סבלה מנחיתות מול שתי רשתות השיווק הגדולות שופרסל וקו-אופ.



"בעבר לא התנגדנו לרכישת ניו-פארם מכיוון שבשוק שבו אנחנו פועלים - שוק הלא-מזון - היו שלושה כוחות זהים: הקו-אופ, שופרסל וסופר פארם, שהמחירים בהם היו די זהים", אומר רייטבלט.



אבל, הוא אומר, קלאבמרקט של אז אינה שופרסל של היום. שופרסל היא הרשת הגדולה בישראל, ורכישת קלאבמרקט רק מעצימה אותה יותר. לדברי רייטבלט: "בעקבות הרכישה של קלאבמרקט בידי שופרסל כבר אין סיבה לא לתת לנו לקנות את ניו-פארם".



"אם יש שוק דראגסטור, אז שהרשות להגבלים עסקיים תכריז עלינו כמונופול כדי שנוכל להתמודד איתה בצורה משפטית. אין החלטה כזאת, אבל מנפנפים אותה בפני המוכרים ולכן הם לא באים אלינו", אומר רייטבלט. לדבריו, דווקא מבחינה כלכלית כדאי למוכרים למכור לסופר-פארם. "יש לנו יכולת לשלם יותר, כי אנחנו לא רק חוסכים עלויות מטה אלא גם פרסום".



לדברי הממונה על ההגבלים העסקיים דרור שטרום, הוא אינו פוסל על הסף את המיזוג בין שופרסל לניו-פארם. "אין לי היכרות עם השוק", מדגיש שטרום ואומר כי ייתכן ששוק הפארם ושוק רשתות שיווק המזון אינם אותו שוק. "השאלה היא למה הלקוח נכנס", מסביר שטרום מה בודקת הרשות להגבלים עסקיים במקרה של מיזוג.



לדברי רייטבלט, אין הבדל רב בין שופרסל לסופר-פארם. "רמת החפיפה, אם מורידים את התרופות במרשם, היא חפיפה של 90%. תרופות במרשם מהוות 20% ממחזור הפארמים, אבל זה לא משהו שהתחרות עליו תורמת לרווחת הצרכן. לפארמים אסור לתת עליהן הנחה לצרכן. זה המצב. עד כמה שזה עצוב הממונה גם יודע את זה ולא מטפל בכך. כל שאר המוצרים שלנו נמכרים ברשתות השיווק, להוציא חלק מהקוסמטיקה הסלקטיווית. גם רשתות המזון מוכרות כיום בשמים. במגה יש עכשיו מבצע חזק של רשתות המזון, והדיוטי פרי שולט ביותר מ-50% משוק הקוסמטיקה הסלקטיווית ואי אפשר לנטרל אותו", אומר רייטבלט.



לדבריו, מה שמשפיע על מחירי המכירה בסופר-פארם היא הקרבה לשופרסל ולריבוע הכחול. "מבחינת ההשפעה על מחיר המכירה, קרבה של סניף סופר-פארם לסניף של שופרסל דיל או של מגה היא דרמתית. ניו-פארם איננה משפיעה על המחיר. לפני שנתיים עשינו בדיקה שמוכיחה זאת ברמת הסניף הבודד", הוא אומר.



לדבריו, מלחמת המחירים אינה רק בתחום החיתולים, אלא גולשת לתחום צבעי השיער, תחבושות הגייניות ומוצרים רבים אחרים. "במסגרת התחרות מול רשתות המזון אנחנו יורדים במחירים הכי נמוך שאנחנו יכולים לרדת", אומר רייטבלט. לדבריו, "הגורם היחיד שייפגע הוא בעלי הקניונים, כי כרגע דראגסטור משלם למ"ר הרבה יותר מרשתות המזון, ויש בזה פוטנציאל של כמה מיליונים בשנה".



רינה דגני, מנכ"ל חברת המחקר גיאוקרטוגרפיה, פחות נחרצת מרייטבלט. לדבריה, התחרות תיפגע בין אם ניו-פארם תתמזג עם שופרסל ובין אם היא תתמזג עם סופר-פארם. עם זאת, לדעתה, הפגיעה תהיה רבה יותר אם יהיה מיזוג עם סופר-פארם, מכיוון שבמקרה כזה תחזיק סופר-פארם בכ-50% משוק מוצרי הפארם".

70%
מהצרכנים יקנו ברשתות, 65%60% בסופר-פארם. אנשים קונים ב 1.7% נקודות מכירה. לניו-פארם יש אחוזים יותר נמוכים. כ 15% מעידים שהם קונים שם. בתוך הג'מבו היו סניפי ניו-פארם, ולכן יש הטעייה מסויימת אצל חלק מהציבור שלא ידעו כי מדובר בניו-פארם, ולכן ייתכן שהחלק של הניו-פארם במודעות הציבור מופחת באופן יחסי", היא מסבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully