וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התשתיות בנימין בן אליעזר יוזם החלטת ממשלה להורדת המס על הדלק

שרון קדמי

2.10.2005 / 13:57

בן אליעזר יזם את המהלך בעקבות המשך עליית מחירי הדלק, שייחצו הלילה בחצות את רף 6 השקלים; מראשית השנה עלו מחירי הבנזין בשיעור חד של כ-30%



שר התשתיות, בנימין בן אליעזר יוזם החלטת ממשלה משותפת למשרד התשתיות ולמשרד האוצר, להורדת הבלו (מס) על הדלק. בן אליעזר העלה את הרעיון היום בישיבת הממשלה וכבר ביום חמישי ידון בכך עם מ"מ ראש הממשלה, שר התמ"ת ומ"מ שר האוצר, אהוד אולמרט, על מנת לגבש נוסח החלטה לאישור הממשלה.



בן אליעזר יזם את המהלך בעקבות המשך עליית מחירי הדלק שיחצו הלילה בחצות את רף 6 השקלים. מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן יעלה 6.23 שקל לליטר, וליטר 96 אוקטן יעלה 6.28 שקלים. מראשית השנה עלו מחירי הבנזין בשיעור חד של כ-30%, זאת, בעיקר בשל עליית מחירי הנפט בעולם.



מחירי הדלקים המיוצרים בבתי הזיקוק בישראל מפוקחים על ידי המדינה. המחירים נקבעים באופן התואם את רמת המחירים הבינלאומיים למוצרי נפט באירופה ובאזור הים התיכון. המחיר תלוי בגורמים חיצוניים, כמחירי מוצרי הדלק בעולם, או שער החליפין לדולר. בכל חודש מפרסם מינהל הדלק במשרד התשתיות את המחיר הסיטונאי בשער בתי הזיקוק. כמו כן מפקחת המדינה על מחירי בנזין 95 נטול עופרת ובנזין 96 נטול עופרת, הנמכרים בתחנות הדלק.



רכיבי מחיר הבנזין לצרכן הינם שער בז"ן, בלו מס קצוב של כ-2.23 שקל לליטר הנקבע על ידי אגף המכס והמע"מ במשרד האוצר, סל הוצאות השיווק לבנזין, עמלת שירות מלא שלא נגבית בשירות עצמי ומע"מ בשיעור של 16.5% כיום, סך הרכיבים הללו נקבע על ידי משרד האוצר.



לדברי מנכ"ל חברת אקו-אנרג'י, ד"ר עמית מור, מחירי הדלקים הוכפלו בשנה שחלפה והגיעו לשיא נומינלי של כל הזמנים הגידול בביקושים לנפט ופחם בסין ובהודו, מחסור בכושר זיקוק בעולם, סופות הוריקן ואירועים גיאו-פוליטיים הפוגעים בהיצע הנפט, מטילים 'מס חיצוני' על המשק העומד על כעשרה מיליארד שקל בשנה".



לדברי מור, אמנם מס הבלו הקצוב לליטר בנזין לא השתנה בשנים האחרונות, למעט עדכוני מדד, אולם הכנסות הממשלה ממע"מ עלו במאות מליוני שקלים. לדוגמה, טוען מור, לפני כשנתיים, כשהמחיר הסיטונאי של ליטר בנזין בשער בית הזיקוק עמד על כשקל אחד לליטר, היווה המע"מ על מרכיב הדלק במחיר ל-17 אגורות לליטר, ואילו היום כשמרכיב הדלק במחיר עלה לכ-2.5 שקלים לליטר, עלה המע"מ על מרכיב הדלק במחיר ל-41 אגורות לליטר. המע"מ על ליטר דלק מוטל על כל מרכיבי המחיר, כולל על מס הבלו, ועומד על 88 אגורות לליטר. סך המס על ליטר בנזין עומד על 3.11 שקלים - 50% מהמחיר.



במשק האנרגיה מעריכים, כי לא מן הנמנע שמחירי הנפט ייחצו את רף ה-80 דולר לחבית ואם תחזיות אלה אכן יתממשו, מחירי הבנזין בארץ עשויים לחצות אף את קו השבעה שקלים לליטר.



בעמותת אדם טבע ודין (אט"ד) טוענים, כי על הממשלה לשפר את מערך התחבורה הציבורית, כך שאזרחי המדינה יעדיפו להשאיר את המכוניות בבית ולעודד את הנסיעה בתחבורה ציבורית



באט"ד הביעו היום חשש, כי עליית מחירי הדלק, תגרום גם לעליית מחירים בתחבורה הציבורית. באט"ד אמרו, כי הם קוראים לשר התחבורה ולשר האוצר להימנע מפעולה כזאת, אשר תקשה על האוכלוסיות החלשות להשתמש בתחבורה הציבורית. לדברי, מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד ציפי איסר איציק, "על הממשלה לעודד לאזרחים לנוע במדינה בתחבורה ציבורית ראויה. כאשר תהיה תחבורה ציבורית נגישה, אזרחי המדינה יוכלו להשאיר את המכוניות בבית. עליית מחירי הדלק צריכה לבוא במקביל לשיפור ולהתייעלות התחבורה הציבורית במדינת ישראל, כך שתהיה נגישה וזמינה באופן מרבי לציבור", ציינה.



בנציבות הדורות הבאים בכנסת דווקא חושבים אחרת. לדברי נציב הדורות הבאים, השופט (בדימוס) שלמה שהם, יש להעלות את המס על הדלק, על מנת לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully