וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסע למציאת מחליף לאלן גרינספאן - נגיד הבנק הפדרלי האמריקאי - עדיין רחוק מנקודת הסיום

ניו יורק טיימס

7.10.2005 / 10:56

בניגוד לדעה הרווחת, הנשיא ג'ורג' בוש רמז כי בכוונתו לבדוק אפשרויות נוספות מלבד שלושת המועמדים המועדפים על הבית הלבן



מאת אדמונד אנדרוז



רק ארבעה חודשים נותרו עד לפרישתו של אלן גרינספאן, נגיד הפדרל ריזרב, אולם ג'ורג' בוש עדיין לא בחר לו מחליף. נשיא ארה"ב רמז כי בכוונתו לבדוק אפשרויות נוספות מלבד המועמדים של הבית הלבן.



דבריו של בוש עירערו את הדעה שרווחה עד כה בוול סטריט, שלפיה המירוץ להחלפת גרינספאן הצטמצם לשלושה מועמדים עיקריים: מרטין פלדסטין מאוניברסיטת הארווד; גלן הבארד, לשעבר יועץ של בוש; ובן ברננקה, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן. אסטרטגים רפובליקנים אומרים כי אף אחד מהם אינו מושלם למשימה בעיני בוש.



הזמן קצר: כהונתו של גרינספאן מסתיימת ב-31 בינואר, והוא רמז כי אין בכוונתו להישאר בתפקיד אחרי סופה. הקונגרס והסנאט יוצאים לחופשה, והקונגרס אינו צפוי לחזור ממנה לפני סוף ינואר.



בוש הבהיר כי ברצונו לבחור במועמד שעמו יש לו יחסי קרבה כלשהם, אולם קריטריון חשוב נוסף הוא היכולת של המועמד לספק לציבור תחושת ביטחון בנוגע לשווקים הפיננסיים במדינה. הברוקרים החזקים בוול סטריט רוצים נגיד המתמצא גם בשוקי ההון, ולא רק במדיניות מוניטרית.



רוברט רובין, אשר פיתח מערכת יחסים קרובה עם גרינספאן כאשר היה שר האוצר של ביל קלינטון, יכול לספק לוול סטריט תחושת ביטחון - אולם תמיכתו של רובין, העובד כיום בסיטיגרופ, בג'ון קרי בבחירות הקודמות, והביקורת שמתח על הגירעון התקציבי של בוש, פסלו אותו בעיני המנהיגים הרפובליקנים.



החלטתו של בוש תושפע רבות מדעתם של יועציו המובילים: סגן הנשיא דיק צ'ייני, שלו מערכת יחסים ארוכת שנים עם גרינספאן; אנדרו קארד, ראש הצוות של בוש; קרל רוב, היועץ של בוש למדיניות פנים; וג'ושואה בולטן, מנהל התקציב של הבית הלבן.



כל מועמד שייבחר לתפקיד הנגיד הבא של הבנק הפדרלי ייאלץ לחיות במתיחות מסוימת עם הבית הלבן. בכירים בבנק הפדרלי איבדו את סבלנותם כלפי העלייה בגירעונות בתקציב, בעיקר אחרי שההוצאות הפדרליות הקשורות בסופת ההוריקן קתרינה זינקו מעל 60 מיליארד דולר בחודש שעבר, ועתה נראה כי יגיעו ל-100 מיליארד דולר.



אם הבנק המרכזי חושש כי ההלוואות הפדרליות מעודדות אינפלציה גבוהה יותר, על נגיד הבנק המרכזי הבא יופעל לחץ להאט את הכלכלה באמצעות העלאות ריבית.



לאיש משלושת המועמדים העיקריים אין מוניטין ללא רבב. לפלדסטין מוניטין מצוין ככלכלן אקדמי, אולם תפקידו כמנהל ב-AIG, ענקית הביטוח שהסתבכה בפרשיית הונאה גדולה, גרם לבכירים בבית הלבן למחות אגלי זיעה ממצחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully