וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפסל עד הגנה מרכזי במשפט נגד חברת התרופות מרק

ניו יורק טיימס

9.10.2005 / 12:20

מניית יצרנית הוויוקס ירדה ב-4% לאחר חילופי דברים קשים בין השופטת לפרקליטת מרק



מאת אלכס ברנסון



ההגנה של יצרנית התרופות מרק בתביעה השנייה המתנהלת נגדה בגין פרשת הוויוקס ספגה מכה קשה, כאשר שופטת פסלה ביום שישי את העדות הראשונה מטעמה. בין השופטת לפרקליטה התפתח גם ויכוח הנחשב כמבשר רעות עבור מרק.



"שבי גב' סאליבן, שבי כבר!", צעקה השופטת קרול היגבי על הפרקליטה דיאן סאליבן המייצגת את מרק, לאחר שפסלה את עדותו של מדען במרק. סאליבן המשיכה למחות בכעס, בעוד היגבי נוזפת בה, והשתתקה רק לאחר שהשופטת איימה להרחיקה בכוח מאולם המשפט. האנטגוניזם עשוי להיות בעייתי עבור מרק גם מעבר לתביעה הנוכחית, מכיוון שהיגבי מפקחת על כל 2,400 התביעות שהוגשו במדינת ניו ג'רזי נגד מרק בגין משכך הכאבים ויוקס.



הוויכוח התרחש בתביעה שהוגשה על ידי פרדריק האמסטון, הטוען כי ויוקס, התרופה משככת הכאבים שנטל לטיפול בדלקת פרקים קשה בברך, גרמה לו להתקף לב בספטמבר 2001.



מרק החלה לשווק את ויוקס ב-1999, אך הורידה אותה מהמדפים לפני שנה לאחר שמחקר הראה כי התרופה מגבירה את הסיכון להתקפי לב ושבץ. כ-20 מיליון אנשים היו מטופלים בוויוקס, ויותר מ-5,000 תביעות הוגשו נגד החברה בטענה כי ויוקס גרמה להתקפי לב או שבץ.



באוגוסט הפסידה מרק במשפט הראשון בגין נזקי הוויוקס, כאשר חבר מושבעים בטקסס פסק לטובת אלמנתו של אדם שנטל את התרופה במשך שמונה חודשים. חבר המושבעים קבע כי על מרק לשלם לתובעת 253 מיליון דולר.



עורכי דין שאינם מעורבים בתביעה אמרו כי התלהטות הרוחות הייתה יוצאת דופן, וסימן רע נוסף למרק. השופטת היגבי דחתה פעם אחר פעם את מאמצי מרק להציג עדויות חיוניות לטענתה - בין השאר מזכר שפרסם מנהל המזון והתרופות האמריקאי השנה, ושלפיו ויוקס אינה בהכרח מסוכנת יותר ממשככי כאבים אחרים. השופט בתביעה שהוגשה בטקסס התיר את הצגת המזכר כראיה.



לאחר הפסיקה ביקשה מרק מהשופטת לפסול את המשפט. זוהי הבקשה השישית של מרק לפסילה. השופטת סירבה. כריסטופר סיגר, פרקליטו של האמסטון, אמר כי פסיקותיה של היגבי היו הוגנות. לדבריו, התנהגותה של סאליבן ובקשותיה החוזרות ונשנות של מרק לפסילת המשפט חושפים את ניסיונותיה הנואשים של החברה למנוע את המשפט. מרק לא איפשרה לסאליבן להגיב.



העדות שנפסלה נגעה למחקרים של מרק בבעלי חיים, לבחינת האפשרות שוויוקס יוצרת קרישי דם. ביום חמישי העיד ד"ר בריגס מוריסון כי בניגוד לעדות מטעם התביעה, המחקרים הראו שוויוקס אינה פוגעת ביצור אנזים המסייע למניעת צמיחתם של קרישי דם. אך השופטת קבעה כי מוריסון אינו יכול היה להעיד כמומחה על המחקרים, מאחר שלא היה מודע לתוצאותיהם בעת ביצועם.



הפסיקה והוויכוח טלטלו את מניית מרק, שמחירה ירד ב-4% לשפל של העשור האחרון. מניות מרק צנחו ב-40% מאז הורדת ויוקס מהמדפים בספטמבר 2004.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully