וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס נובל בכלכלה יוענק לישראלי - פרופסור רוברט אומן מהאוניברסיטה העברית

תמרה טראובמן

10.10.2005 / 14:12

אומן, בן 75, זכה בפרס בסך 1.3 מיליון דולר יחד עם פרופ' תומס שלינג, בן 84 מאוניברסיטת מרילנד, על מחקרים שקיימו בתחום תורת המשחקים; זו הפעם השנייה שמדען ישראלי זוכה בנובל



מאת תמרה טראובמן ושירות "הארץ"



הפרופ' רוברט אומן, בן 75, מהמרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית בירושלים זכה בפרס נובל לכלכלה ל-2005 על מחקרים בתחום תורת המשחקים. כך הכריזה היום ועדת הפרס בשטוקהולם שבשוודיה. הפרופ' אומן זכה בפרס בסך 1.3 מיליון דולר ביחד עם הפרופ' תומס שלינג, בן 84, מאוניברסיטת מרילנד שבארה"ב. אומן נולד בפרנקפורט בגרמניה, ומחזיק גם באזרחות אמריקאית. זו הפעם השנייה שמדען ישראלי זוכה בנובל, אות ההוקרה הנשגב ביותר בעולם המדע.



בנימוקיה להענקת הפרס קבעה הוועדה כי המחקרים של השניים עשויים לסייע בפתרון קונפליקטים במסחר ובעסקים ואף עשויים למנוע מלחמה. "המחקרים משמשים במדיניות בטחון פירוק נשק, תמחור וכן במו"מ כלכלי ומדיני". לדברי הוועדה, אומן ושלינג זכו בפרס "על שהרחיבו את הבנתנו על תהליכי קונפליקט ושיתוף פעולה באמצעות תורת המשחקים".



עוד קבעה הוועדה כי אומן ושלינג סייעו "להסביר קונפליקטים כלכליים כמו מלחמות מחירים ומלחמות סחר, וכן מדוע חברות מסוימות מצליחות יותר מאחרות בניהול משאבים". הוועדה ציינה כי "גישת 'המשחקים החוזרים' מבהירה את הסיבות שבגללן מוסדות רבים - מאיגודי סחר ועד ארגוני פשע - מנהלים מו"מ על חוזי סחר בינלאומיים".



הזכייה בפרס נובל היא הישג חסר תקדים למדענים ישראלים. בשנה שעברה זכו שני פרופסורים לביוכימיה מהטכניון בחיפה, אברהם הרשקו ואהרון צ'חנובר בפרס נובל בכימיה לשנת 2004. זו היתה פעם הראשונה שמדענים ישראלים זוכים בפרס נובל. השניים זכו, ביחד עם חוקר אמריקאי - הפרופסור אירווין רוז מאוניברסיטת קליפורניה - בזכות מחקריהם על פירוק חלבונים בגוף האדם.



לפני שנתיים זכה דניאל כהנמן, אמריקאי ממוצא ישראלי, בפרס נובל לכלכלה על מחקריו על קבלת החלטות בתנאי אי ודאות. כמו כן, זכה אשתקד דייוויד גרוס, אמריקאי בוגר האוניברסיטה העברית, בפרס נובל לפיסיקה. אף על פי ששניהם רכשו את השכלתם המדעית בחלקה בישראל, עבודת המדע שזיכתה אותם בפרס נעשתה כבר מעבר לים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully