וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חששות כי הבנק הפדרלי ייאלץ להעלות את הריבית יותר מהצפוי - לרמה של 4.5% באמצע 2006

סוכנויות הידיעות

10.10.2005 / 16:30

סימנים להתגברות האינפלציה בארה"ב בעקבות התייקרות הנפט; לפי תחזית גולדמן סאקס תעלה הריבית ל-5% בשנת 2006



הציפיות לאינפלציה בארה"ב גדלו לאחרונה, בעקבות התייקרות הנפט ומוצרי אנרגיה אחרים, ויחד איתן - הציפיות להעלאת הריבית. בניגוד לציפיות כי הבנק ינוח משך כמה חודשים מהעלאות הריבית ההדרגתיות שביצע מאז יוני 2003, מראים החוזים העתידיים בשוק הריבית כי השוק מצפה עתה שהריבית תגיע ל-4.5% באמצע 2006.



במסחר בחוזים על הריבית הפדרלית - הריבית הבין-בנקאית ליום אחד - נראה כי הריבית הצפויה לסוף יוני 2006 עלתה מ-4.25% לפני חודש ל-4.5% במסחר החודש. חלק מהכלכלנים צופים שהריבית תהיה גבוהה אפילו יותר - לפי תחזית גולדמן סאקס תעלה הריבית ל-5% בשנת 2006. הפעם האחרונה שהריבית בארה"ב היתה כה גבוהה היתה במארס 2001.



העלאת הריבית תהיה בעלת השלכות רבות על הכלכלה האמריקאית. ריבית גבוהה מעודדת חסכון וגורמת להקטנת הצריכה הפרטית. כמו כן, היא פוגעת בהשקעות בשוקי המניות והאג"ח, ההופכים לפחות אטרקטיוויים כנגד השקעות סולידיות בשוק הפקדונות.



בשנים האחרונות שררה בארה"ב, ובעולם המתועש כולו, אינפלציה נמוכה. שיפורים בטכנולוגיה, ובעיקר היבוא הזול מסין, איפשרו ליצרניות ולקמעונאיות להותיר את מחירי המוצרים ברמה נמוכה מאוד. בנוסף, שוק העבודה האמריקאי רשם דריכה במקום במונחי שכר. סין שומרת על יצוא זול באמצעות דיכוי מלאכותי של שער החליפין של המטבע שלה, היואן, על ידי רכישה של אג"ח של ממשלת ארה"ב. כמו כן עלייתם של מחירי הנפט לא השפיעה עד לאחרונה על מדד המחירים לצרכן.



אולם באחרונה החלו "להתגלגל" ההוצאות המוגדלות על אנרגיה לחשבונות החודשיים של הצרכנים - אם בשל חשבון גדל והולך של הסקה ודלק למכוניות, ואם בשל שחיקת הרווחיות של חברות רבות אשר צורכות דלק, נפט ומוצריו. כלכלנים אומרים כי ב-12 החודשים האחרונים החלו הצרכנים להטמיע את התייקרות האנרגיה וכי הם מוכנים לקבל העלאות מחירים - מצב המעודד אינפלציה. בנוסף פועלים בתי החרושת במלוא תפוקתם, ואם הביקוש למוצרים יעלה על ההיצע, יוכלו החברות להעלות מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully