וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 שנים לאחר הקמתה - האם תעוזה מפסיקה להשקיע בחברות חדשות

הארץ

26.6.2001 / 9:19

מאת רותם שטרקמן

בימים אלה שבהם גיוסי הון הם בעייתיים לקרנות הון סיכון וחברות טכנולוגיה, הופכת תעוזה את כיוון יציאת הכספים, ובמקום להשקיע בחברות חדשות היא מודיעה לבעלי מניותיה על חלוקת דיווידנד בהיקף חריג של 45 מיליון שקל. שווי השוק של תעוזה הוא כ-161 מיליון שקל, כך שהדיווידנד שהיא מחלקת הוא יותר מרבע משווי השוק שלה, המהווה כמעט את כל היקף המזומנים שבקופתה. דווקא המשקיעים בבורסה קיבלו את הדיווידנד בסבר פנים יפות והמניה רשמה עליות, עובדה המשקפת את הפרמיה השלילית הניתנת כיום בשוק להשקעות בחברות טכנולוגיה לעומת מזומנים.

לאחר חלוקת הדיווידנד בתחילת יולי תתרוקן קופת המזומנים של תעוזה, שהיתה בסוף הרבעון הראשון של 2001 כ-48 מיליון שקל. רווחיה הצבורים של תעוזה לסוף הרבעון הראשון הם בהיקף של 13.7 מיליון שקל בלבד, אך חלוקת הדיווידנד הגדול מתאפשרת עקב חוק החברות החדש המתיר לחברות לחלק רווחים מהשנתיים האחרונות ללא חישוב הפסדים צבורים מהעבר. הרווח הנקי של תעוזה ב-99' היה 33.5 מיליון שקל והרווח ב-2000 הסתכם ב-17 מיליון שקל, כך שבלא צירוף ההפסדים מהשנים הקודמות יכולה תעוזה לחלק דיווידנד של כ-50 מיליון שקל.

נראה אם כך כי תעוזה אינה מתכוונת לבצע השקעות גדולות בקרוב, ולא בטוח אפילו שהכסף שברשותה יספיק לה לשמירה על שיעור אחזקותיה בחברות הפורטפוליו שלה. במצב שבו נמצאים שוקי ההון בעולם, סביר להניח כי חברות הפורטפוליו שבהן כבר השקיעה תעוזה ייאלצו לבצע סבב גיוס נוסף, מכיוון שחברות אלה כמעט שאינן יכולות לבצע הנפקות בבורסה. במקרה כזה תיאלץ תעוזה להזרים כספים שאולי לא יהיו בקופתה, והיא תצטרך לרדת בשיעור אחזקותיה בחברות.

גורם נוסף המשפיע בכיוון שלילי על קופת המזומנים היא חברת הניהול של תעוזה, הגובה דמי ניהול בסך של כ-4 מיליון שקל בשנה. במסגרת הסכם הניהול מ-92' לחברת הניהול יש זכות גם ל-10% מרווחי הקרן, כך שבנוסף לדמי הניהול השנתיים תקבל חברת הניהול 4.5 מיליון שקל מתוך הדיווידנד.

מנהלת הכספים של תעוזה, מירה נשר, שללה את ההערכה על פירוק הקרן באופן מעשי, ואמרה כי לקרן יהיו כ-6 מיליון דולר בקופה לאחר שיתקבלו כל הכספים ממימוש מניות אורמיר, וכן כשתממש תעוזה מניות בחברות שהיא מחזיקה ייתוספו לה מזומנים נוספים. לדבריה, היקף זה של מזומנים יספיק לתעוזה לפחות לצורך פעילותה בשנה הקרובה. נשר הוסיפה כי הקרן לא החליטה להפסיק להשקיע, והיא ממשיכה לפעול כרגיל. רק באחרונה השקיעה תעוזה חצי מיליון דולר בחברת טכנולוגיה נוספת, אמרה נשר.

עורכת הדין של הקרן, אפרת ונקרט, חיזקה את דברי נשר וציינה כי הקרן מציגה רווחים כבר שנה שלישית ברציפות, והציפייה הלגיטימית של המשקיעים היא ליהנות מרווחים אלה. ונקרט הוסיפה כי המשקיעים נותנים את אמונם בקרן לאורך שנים והקרן מעוניינת לתגמל אותם על כך.

תעוזה היא קרן הון סיכון שהוקמה ב-91' במטרה להשקיע בחברות טכנולוגיה העוסקות במחקר ופיתוח בתחומי התוכנה, המוליכים למחצה, התקשורת והמכשור הרפואי. תעוזה גייסה מהציבור ומבעלי עניין עם הקמתה כ-22 מיליון דולר, ומאז לא ביצעה גיוס נוסף, זאת לעומת קרנות אחרות שביצעו גיוסים גדולים במהלך השנתיים האחרונות. לדברי מנהל הקרן, הסיבה שבגינה לא גייסה הקרן כספים נוספים היתה מגבלת חברת הביטוח ענבל שהוסרה בתחילת השנה.

בעלי המניות הגדולים בתעוזה הם משפחת טראמפ, שרכשה באחרונה כ-13% מהמניות בהיקף של 20 מיליון שקל ותקבל בחלוקת הדיווידנד כ-5.2 מיליון שקל; ויצחק תשובה, שרכש באחרונה מניות תעוזה בהיקף של 1.3 מיליון שקל, ומחזיק בכ-10% מהמניות.

תעוזה השקיעה עד היום ב-13 חברות בהיקף של 26 מיליון דולר ומימשה את מלוא השקעתה בשלוש חברות. שתי החברות העיקריות שמימשה הקרן הן ווייב אקסס ברווח של 40 מיליון שקל ואורמיר ברווח של כ-6 מיליון שקל. כן מימשה תעוזה חלק מהשקעותיה בחמש חברות ברווח של כ-20 מיליון שקל. תעוזה גם מחקה את השקעתה בשלוש חברות שנקלעו לקשיים.

בחברת נובה שהונפקה באפריל 2000 בנאסד"ק, השקיעה תעוזה 5.6 מיליון שקל תמורת 12.3% מהמניות. נובה הונפקה לפי שווי של 285 מיליון דולר, אך מאז ההנפקה צנחה המניה חדות, ולמרות שתעוזה יכולה היתה למכור את מניותיה כבר באוקטובר היא עדיין לא עשתה זאת ובכך הפסידה עשרות מיליוני שקלים. שווי אחזקתה של תעוזה בנובה הוא כ-10 מיליון דולר.

חברה נוספת המשקפת שווי גדול והנמצאת בפורטפוליו של תעוזה היא נ.א.ס.ס. תעוזה השקיעה בחברה כ-4 מיליון דולר תמורת כ-28% מהמניות, ושווי החברה הנגזר מגיוס ההון האחרון הוא כ-16 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully