וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפתות מפתיעה במהלך ביקורו של בן אליעזר, באנקרה: הסכם רכישת המים מטורקיה ייפתח מחדש

שרון קדמי

11.10.2005 / 10:02

כך נודע ל-TheMarker; מפעל manafgat להפקת מים שפירים שהיו אמורים להגיע לישראל במסגרת הסכם מדיני, עומד על סף הפרטה; פתיחת ההסכם תשפיע על מחיר המים, הנחשב על ידי גורמים בישראל כגבוה מאוד



מאת שרון קדמי, אנקרה



התפתות מפתיעה במהלך ביקורו של שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, באנקרה בירת טורקיה. במהלך שיחות העבודה בין הצדדים, הועלה נושא הסכם רכישת המים מטורקיה. צוותי העבודה הטורקים הודיעו כי מפעל manafgat להפקת מים שפירים שהיו אמורים להגיע לישראל במסגרת ההסכם המדיני בין הצדדים, עומד על סף הפרטה. לפיכך הם סבורים, כי יהיה צורך בשינוי ההסכם.



על פי הערכות, צפויה פתיחתו של ההסכם ובכלל זה, דיון על מחיר המים, הנחשב על ידי גורמים בישראל ובטורקיה כגבוה מאוד. במארס 2004 חתמו שתי המדינות על הסכם, לאחר מו"מ ממושך, ליבוא 50 מיליון מ"ק בשנה של מים שפירים (מי שתייה) מטורקיה לישראל, שיסופקו מנהר מאנאפגט.



על ההסכם חתמו בשעתו מנכ"ל משרד החוץ הטורקי, אור זיאל, ומנכ"ל משרד החוץ, יואב בירן. המים שישראל היתה אמורה לייבא מטורקיה היו אמורים להוות כ-3% בלבד מהמים השפירים שצורכת ישראל בשנה. חתימת ההסכם גררה בשעתו ביקרות נוקבת בישראל, בעיקר מצד גורמים במשרד האוצר שטענו, כי מדובר במחיר מופרז הגבוה כפליים ממחיר התפלת המים בישראל.



הנושא יעלה בשיחות של בן אליעזר עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. לדברי בן אליעזר, מדינת ישראל מחויבת להסכם המדיני בין הצדדים. "מעבר להסכם הנוכחי, הובהר לנציגים הטורקים, כי יש מקום לבחון את היתכנותה של הנחת צינור מים מטורקיה לישראל, שכדאיותה על פני הובלה ימית גדולה יותר. אך לשם כך ידרשו הטורקים לסייע במציאות לקוחות נוספים, בהם הרשות הפלשתינאית, ירדן ולבנון". לדברי בן אליעזר, הטורקים הסכימו לבחון את הנושא בחיוב ובמפגש הבא של צוותי העבודה, בפרטים.



בהסכם המוגדר כ"הסכם מדיני" ולא מסחרי, התחייבה ישראל לקנות מיליארד מ"ק מים שפירים בחוזה אספקה ל-20 שנה, עם אופציה להארכה לחמש שנים נוספות. ביצוע ההסכם הוטל על נציבות המים בישראל ועל רשות המים הטורקית - DSI, ונקבע כי ממשלות טורקיה וישראל יערבו להתחייבויות המסחריות שהנציבות והרשות הטורקית יקבלו על עצמן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully