וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תפצה את פעיל הימין הקיצוני נועם פדרמן על החזקתו במעצר שווא

הארץ

11.10.2005 / 13:50

פדרמן נחשד במעורבות בניסיון פיגוע בירושלים; הוא הוחזק שמונה חודשים וחצי במעצר מינהלי ואח"כ במעצר בית; המחבל היהודי ירדן מורג חזר בו מעדותו נגד פדרמן; יקבל מהמדינה 100 אלף שקל



מאת שירות "הארץ"
שופט המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי, חייב את המדינה לפצות את פעיל הימין הקיצוני נעם פדרמן בכ-100 אלף שקל על החזקתו במעצר שווא בחשד לטרור בשנים האחרונות. פדרמן, מתנחל מחברון, הוחזק במשך כשמונה וחצי חודשים במעצר מינהלי, שאושר שוב ושוב בידי שופטי בית המשפט המחוזי והעליון על סמך ראיות חסויות. הוא גם הוחזק במשך חודשים ארוכים במעצר בית. ב"קול ישראל" דווח, כי זו פעם ראשונה שאדם מקבל פיצוי על מעצר בית ומעצר מינהלי.



נגד פדרמן הוגש לפני יותר משלוש שנים כתב אישום על חלקו בניסיון לפוצץ עגלה ממולכדת בבית הספר לבנות בשכונת א-טור בירושלים, ועל חברות בחוליית הטרור היהודית "מחתרת בת-עין" האחראית לניסיון הפיגוע. כתב האישום כלל שלושה סעיפי אישום על עבירות נשק. פדרמן נעצר עד תום ההליכים. ואולם במאי 2004 זיכה השופט דרורי את פדרמן, לאחר שהפרקליטות חזרה בה מכתב האישום נגדו. החלטת הפרקליטות התקבלה בעקבות זיכוים של כמה פעילי ימין אחרים שהואשמו במעורבות במקרה, ובמיוחד לאחר זיכויו של צוריאל עמיאור באפריל 2004.



הראיה המרכזית שעליה התבסס התיק נגד פדרמן היתה עדותו של ירדן מורג שהורשע בהשתתפות בניסיון הפיגוע ונידון ל-12 שנות מאסר. ואולם לאחר הרשעתו, במשפטיהם של החשודים האחרים, שינה מורג את העדויות שמסר במשטרה. במשטרה מעריכים שמורג ניסה לשבש את הליכי המשפט, שכן לא היה לו עוד דבר להפסיד. לאחר זיכוים של הנאשמים יוסי בן-ברוך וצוריאל עמיאור הגיעו בפרקליטות למסקנה, שאין אפשרות לבסס את הראיות בתיק על עדותו מעבר לספק סביר. לאחר ביטול כתב האישום, ביוני 2004, השתחרר פדרמן ממעצרו המינהלי בהוראת בית המשפט המחוזי בירושלים.



בעקבות זיכויו ושיחרורו הגיש פדרמן תביעה לפיצויים בגין ימי מעצר השווא והוצאות המשפט. בהחלטתו ציין בית המשפט כי הטענות נגד פדרמן אינן חסרות שחר, אך המחלקה היהודית בשב"כ לא הצליחה לאסוף כמות מספקת של עדויות כדי להרשיעו.



"נחקרתי בשב"כ במשך שבועות ארוכים בטענה שתכננתי פיגוע תופת בירושלים. בסופו של דבר בית המשפט העליון שיחרר אותי כשאמר 'איש בחטאו יענש, ולא בחטאתם של אחרים'", אמר היום פדרמן בראיון לגלי צה"ל. הוא הביע שמחה על כך ש"הקלון של המחלקה נגד יהודים התפוצץ לה בפרצוף".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully