וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה של משרד המשפטים: לא היה פגם בפעולות הפרקליטות בפרשת התאבדות עו"ד וינר

צבי הראל

11.10.2005 / 20:11

הוועדה, שבדקה את האירועים שקדמו להתאבדות, קבעה כי לא היה פגם בכך שהפרקליטות לא גילתה ל-וינר, בשלב המגעים בינו לבין התביעה בעניינו של האסיר יצחק זוזיאשווילי, כי לקוחו חשוד בתכנון רצח השופט עדי אזר



מאת צבי הראל ויובל יועז

ועדה פנימית של משרד המשפטים, שהתבקשה לבדוק את האירועים שקדמו להתאבדותו של בכיר הסניגוריה הציבורית, ד"ר דייוויד וינר, קבעה כי לא היה פגם בפעולות הפרקליטות בפרשה. הוועדה, שמונתה על ידי מנכ"ל המשרד, אהרן אברמוביץ', קבעה שלא היה פגם בכך שהפרקליטות לא גילתה לווינר בשלב המגעים בינו לבין התביעה בעניינו של האסיר יצחק זוזיאשווילי, הנאשם ברצח השופט עדי אזר, כי לקוחו חשוד בתכנון הרצח. וינר, בן 46, התאבד בסוף 2004 בירייה, על-רקע המצוקה שהיה שרוי בה בעקבות שרבוב שמו לפרשת רצח השופט אזר.



כמו כן, קבעה הוועדה כי לא היה פגם בבקשת הפרקליטות והמשטרה לבטל את החיסיון על שיחות הטלפון בין וינר לזוזיאשווילי. זאת, כיוון שהשיחות התנהלו בעמדת טלפון בכלא אוהלי קידר, בו ריצה זוזיאשווילי את עונשו, בנוכחתו של אסיר נוסף, חברו של זוזיאשווילי. הוועדה ציינה כי כיוון שהשיחות התנהלו בנוכחות צד שלישי ההאזנה לטלפון היתה חוקית וכי המשטרה קיבלה אף אאישור לכך משופטץת ביצ המשפט המחוזי בת"א, שרה סירותה ששמעה שתיים מהשיחות, ואמרה שלא חל עליהן חיסיון.



וינר, שייצג בתיק רצח אחר את זוזיאשווילי, ייצג אותו בפני הפרקליטות מבלי שידע באותה עת כי לקוחו חשוד ברצח השופט. זאת, מכיוון שלא לקוחו ולא אנשי הפרקליטות שעמם שוחח דיווחו לו זאת. הוא אף זומן לתת עדות במשטרה בתיק הרצח, ומאוחר יותר גילה כי הוא מופיע ברשימת עדי-התביעה במשפטו של זוזיאשווילי.



לצדו של וינר נמצא מכתב התאבדות שהשאיר ובו קשר את מעשהו לייצוג המשפטי שהעניק במסגרת תפקידו לזוזיאשווילי. פרקליט המדינה, ערן שנדר, ופרקליטת מחוז תל אביב, רות דוד, הוזכרו אישית גם במכתב שהשאיר וינר, שבו כתב כי שימש "כלי שרת" בידי שניהם.



אחרי הרצח אמר היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי אין להאשים איש במצב שאליו נקלע



השופט עדי אזר

תצלום ארכיון
וינר, ושנדר אמר כי מדובר בטרגדיה, שבה כל אחד מהצדדים עשה את המוטל עליו כראוי - עד לתוצאה הטרגית.



היה נתון במצוקה גדולה



הסניגוריה הציבורית מייצגת את זוזיאשווילי זה כמה שנים, בבקשתו לקיים משפט חוזר בעקבות הרשעתו ברצח שותפו במכון ליווי בחיפה, ויקטור טלן, שבגינו הוא מרצה מאסר עולם. אחרי רצח השופט אזר, פנה זוזיאשווילי לוינר, והודיע לו כי יש ברשותו מידע הנוגע לרצח. וינר פנה לשנדר, ושטח לפניו הצעה: זוזיאשווילי יוביל את חוקרי המשטרה לכלי הירייה שבו נרצח השופט, ותמורת זאת תזרז הפרקליטות את הטיפול בבקשתו של זוזיאשווילי למשפט חוזר. וינר לא ידע כי זוזיאשווילי מעורב ברצח, והאמין לגירסתו של לקוחו, שהמידע הגיע לידיו מבלי שהיה מעורב. רק מאוחר יותר, סמוך לפרסום הפומבי אודות פענוח המקרה, גילה וינר כי זוזיאשווילי מואשם ברצח השופט.



במשרד המשפטים אמרו שבשבועות האחרונים לחייו חש וינר שמתנכלים לו: "זה היה רק בראש שלו", אומרים חבריו, "איש, במשרד המשפטים ומחוצה לו, לא חשב שמשהו היה לא תקין בפעולתו". חבריו סיפרו שהיה נתון במצוקה גדולה בגלל שרבוב שמו לפרשת הרצח. "זאת היתה מכה מאוד גדולה בשבילו", אמר הד"ר יואב ספיר, סגן הסניגורית הציבורית, "הוא חי בתחושה שהוא רומה, ושיכול להיות שמישהו חושב שהוא פעל שלא כשורה".



המשפחה דרשה בדיקה



ראשי משרד המשפטים נפגשו עם משפחתו של וינר לאחר ההתאבדות, והחליטו כי תיערך בדיקה פנימית בפרשה. בפגישה, שהוגדרה על-ידי משתתפיה כ"רגישה ביותר", השתתפו מנכ"ל משרד המשפטים אהרן אברמוביץ', מזוז, שנדר, ופרקליטת מחוז תל אביב, רות דוד. מצד המשפחה נכחו בפגישה אמו של דיוויד וינר, אניטה וינר, אחיו, דני וינר, וחברתו, בת קינר, וכמה חברים קרובים.



בעקבות הפגישה, והתחייבות המשרד לקיים הליך של בדיקה, שיגר דני וינר לאברמוביץ' את השאלות, שלדבריו, צריכות להיבדק. המשפחה דרשה לבדוק את תהליך קבלת ההחלטות בתיק זוזיאשווילי שהוביל להסרת חיסיון עורך-דין-לקוח מעל השיחות שניהל עמו וינר, ולהכללתו של וינר כעד תביעה בכתב האישום שהוגש נגד זוזיאשווילי. "האם התבצע בעבר הליך של הסרת חיסיון של סניגור ציבורי, והזמנת סניגור כעד תביעה נגד לקוחו?" כתב דני וינר, "האם זה קרה במקום אחר בעולם?".



במכתב העלה האח גם את הסברה כי דיוויד וינר נחשב איום על מעמדה של הפרקליטות, וכי שיקול זה הוביל להתערבות מיוחדת בתהליך קבלת ההחלטות לגביו בפרקליטות. "האם קיימת מערכת מספקת של גיבוי ובקרה כדי ללוות את הסניגוריה הציבורית? מהו המנגנון המטפל בניגודי עניינים בין העוסקים בתביעה מטעם המדינה לבין העוסקים בהגנת נאשמים מטעמה?" שאל וינר, והמשיך כי הוא איננו מצפה לקבל תשובות לשאלותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully