וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל חוקר תורת המשחקים רוברט אומן: ההתנתקות היתה טפשות

תמרה טראובמן

12.10.2005 / 10:52

לאומן יש הסבר מעולם תורת המשחקים לכישלון הסכם אוסלו; באותם כלים הוא גם יודע להסביר למה ישראל צריכה פצצות אטום; אומן הוא חבר ותיק בחוג הפרופסורים לחוסן מדיני - גוף שעמדותיו נציות



"בלי קשר לתורת המשחקים, אני חושב שזה היה בלתי מוסרי, בלתי אנושי וטיפשי. לא הרווחנו שום דבר ויש סיכוי טוב שהפסדנו הרבה", אומר על ההתנתקות זוכה פרס נובל בכלכלה, הפרופסור ישראל אומן. "איזה מסר רצו לשלוח בגירוש הזה? רצו לשלוח את המסר שנדבוק בקו הירוק ויהיה מה", אומר הפרופ', שמקפיד לקרוא להתנתקות "הגירוש".



אומן הוא חוקר "תורת המשחקים", העוסקת בניתוח מצבי קונפליקט בעזרת מודלים מתמטיים. הוא איש דתי וימני מובהק, ובעיני חלק מעמיתיו אף "ימני קיצוני". יש לו הסבר מעולם תורת המשחקים לכשלון הסכם אוסלו, ובאותם כלים הוא גם יודע להסביר למה ישראל צריכה להמשיך במירוץ החימוש ולהמשיך להחזיק בפצצות אטום.



לדברי עמיתיו לעבודה, "הוא אדם סובלני ותמיד מוכן לשמוע דעות אחרות ובמידת הצורך גם להיאבק על זכותו של האחר להשמיע את קולו".



הוא חבר ותיק ב"חוג הפרופסורים לחוסן מדיני" - גוף שעמדותיו נציות. לדברי ד"ר רון בריימן, יו"ר החוג, "הוא בא למפגשים, חותם על עצומות, משלם דמי חבר, וכמובן, נאמן למצע של החוג. לפני חודשיים הוא בא למפגש שבו דנו מה יעשה החוג לקראת הגירוש". אומן מתנגד להתנתקות. במכון לחקר הרציונאליות סיפרו שמדי יום הוא בא ענוד בסרט כתום, והתמיד בכך גם אחרי שהתוכנית יצאה לפועל.



בתא הקולי של ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, לא נותר עוד מקום להודעות. אתמול בשעת בוקר מוקדמת הוא כבר התראיין לרשתות טלוויזיה ורדיו. נכדו, יעקב אומן, בא לביתו ועזר לו עם הפונים.



נדמה שפרופ' אומן הוא איש שמעניין לשוחח אתו - יש לו כישרון להאיר בזווית ייחודית גם שאלה טריוויאלית ויומיומית ביותר. יש לו שגרת יום משלו. הוא קם בשמונה בבוקר. מתפלל. אחר כך "בודק קצת את הדואר האלקטרוני". בבוקר הוא "אוהב גם לחשוב על הפרויקטים שלי, אבל לא מול מחשב או פיסת נייר, רק ככה לחשוב. אני שותה כוס קפה ואז, בדרך כלל ב-11 או 12, הולך לאוניברסיטה". הוא אוהב לטייל ("גם בארץ") ולעשות סקי ("בעיקר באלפים"). מדי שנה הוא לוקח שבועיים ונוסע לסקי, "עם הנכדים או הילדים".



ישראל רוברט אומן נולד ב-8 ביוני 1930 בפרנקפורט, גרמניה. כשהיה בן שמונה, נמלט עם הוריו לארה"ב. בצעירותו למד בישיבה התיכונית בלואר איסט סייד במנהטן. הוא אומר שהיא ילד "מאוד-מאוד לא סימפטי". אחיו מתאר אותו כ"בנדיט, אבל טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully