וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות משנתיים לאחר שערוריית פארמאלט: הרו"ח גרנט תורנטון שוב מעורבת בפרשת הונאה

סוכנויות הידיעות

16.10.2005 / 13:11

הרו"ח של ברוקרית הסחורות האמריקאית רפקו ידעה על חוב של 430 מיליון דולר של מנכ"ל רפקו; הכסף שימש להקמת קרן הגידור הפרטית ליברטי קורנר, דיווח "סאנדיי טיימס"



גרנט תורנטון, רואה החשבון של ברוקרית הסחורות האמריקאית רפקו, ידע במשך בשנים כי חברה בשליטת מנכ"ל רפקו חייבת לחברה 430 מיליון דולר. כך דיווח היום העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס".



תכתובת בין רפקו לגרנט תורנטון, מראה כי הרו"ח פנה לקרן הגידור הפרטית ליברטי קורנר, שאותה הקים מנכ"ל רפקו, פיליפ ר. בנט, לפני ארבע שנים באמצעות הלוואה בסך 430 מיליון דולר שנטל מרפקו. במסגרת תכתובת זו, אישרה ליברטי את דבר קיומו של החוב לגרנט תורנטון.



זו אינה הפעם הראשונה שבה מעורבת גרנט תורנטון בפרשה שמצביעה על היעדר ביקורת חשבונאית נאותה. המשרד של גרנט תורנטון באיטליה נחקר בפרשת קריסת ענקית מוצרי החלב האיטלקית, ושני רואי חשבון בגרנט תורנטון נעצרו בחשד כי היו שותפים לקנונייה. גרנט תורנטון, שמושבה בשיקגו, הודיעה בעקבות הפרשה כי היא מסירה את החטיבה האיטלקית מהרשת הבינלאומית שלה.



במקביל ממשיך המשבר ברפקו להחריף במהירות, וברוקרית הסחורות מידרדרת לעבר קריסה כללית. ביום שישי סגרה רפקו את רפקו סקיוריטיז, החטיבה הגדולה ביותר שלה. המסחר במניות החברה, הנתונה תחת חקירה של רשות לני"ע בארה"ב, הופסק לאחר שהמניות נפלו בעשרות אחוזים. חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס אמרה כי קיים סיכוי גבוה שרפקו תשמוט את חובותיה.



ביום שישי ערכו 30 משקיעים גדולים ובנקים שיחת ועידה כדי להחליט מה לעשות בנוגע לרפקו. מלבד מסחר בסחורות, רפקו מספקת גם שירותי מסחר במניות, מטבעות ומסחר פרטי בכלים הפיננסיים המורכבים המכונים נגזרות. קהל לקוחותיה מורכב בעיקר ממוסדות פיננסיים ומכמה משקיעים פרטיים מתוחכמים.



רפקו היא ברוקריות הסחורות והחוזים העתידיים השמינית בגודלה בעולם, עם חשבונות לקוחות בסך 4.9 מיליארד דולר.



המנכ"ל והיו"ר לשעבר של רפקו, פיליפ ר. בנט, הודח ביום שני שעבר מתפקידיו לאחר שהתגלה כי חברה שבשליטתו חייבת לרפקו 430 מיליון דולר. הוא נעצר על ידי רשויות החוק בארה"ב והואשם בעבירות הונאה על חוקי ני"ע.



בנט מואשם שבעת ההנפקה הראשונה לציבור של רפקו באוגוסט הסתיר מהמשקיעים את עובדת קיומן של עסקות בהיקף של מאות מיליוני דולרים בין רפקו לחברה שבשליטתו. בנט, המחזיק ב-34% ממניות רפקו ואשר כיהן כמנכ"ל החברה מאז 98', החזיר ביום שני את הסכום במלואו, כולל ריבית. בנט הגיע לרפקו ב-1981 מבנק צ'ייס מנהטן, שם עבד במחלקת האשראי. ב-1983 מונה לסמנכ"ל רפקו.



לפי תוצאות החקירה עד כה, בנט - ללא אישור החברה - הצליח להשתלט על חוב שרפקו חשבה שאינו ניתן לגבייה. לו היה בנט מדווח לחברה על אחזקתו בסכום, היה הדבר משתקף בדו"חות הכספיים של רפקו, אך כיוון שלא כך היה, רפקו אמרה כי ככל הנראה דו"חותיה הכספיים עבור השנים 2005-2002 אינם אמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully