וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעם חומסקי נבחר ל"אינטלקטואל המוביל בעולם"

גרדיאן

19.10.2005 / 8:23

חומסקי נבחר לאינטלקטואל המוביל בעולם בתחרות שערך המגזין הבריטי "פרוספקט" בין קוראיו; הבלשן היהודי-אמריקאי בטענתו כי היכולת לרכוש שפה היא מולדת, ולא נרכשת



הבלשן היהודי-אמריקאי נעם חומסקי נבחר לאינטלקטואל המוביל בעולם בתחרות שערך המגזין הבריטי "פרוספקט" בין קוראיו. חומסקי ידוע בטענתו כי היכולת לרכוש שפה היא מולדת, ולא נרכשת; וכי קיים "דקדוק אוניברסלי", שורה של פרמטרים המתארים את כלל השפות האפשריות. חומסקי, פרופסור במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בן 77, נודע גם בפיתוח תיאוריה פוליטית ביקורתית, ובהתנגדותו הנחרצת למדיניות ארה"ב.



יותר מ-20 אלף קוראים מרחבי העולם (אך בעיקר מבריטניה וארה"ב) השתתפו בהצבעה, שב נבחר בחומסקי מתוך רשימה של 100 מועמדים. חומסקי זכה ב-4,800 קולות, אך לא התרשם מהזכייה: "מן הסתם היא רופדה בידי כמה מחברי", אמר. במקום השני ניצב הסופר האיטלקי אומברטו אקו, מחבר "שם הוורד" ו"המטוטלת של פוקו" וחוקר סמיוטיקה, וזכה ב-2,500 קולות; במקום השלישי מחבר "הגן האנוכי", חוקר האבולוציה ריצ'רד דוקינס מאוניברסיטת אוקספורד; ואחריהם המנהיג והמחזאי הצ'כי וצלאב האבל; וכריסטופר היצ'נס, עיתונאי פרו עיראקי.



מבין 100 האינטלקטואלים שהועמדו לבחירה היו רק עשר נשים. אף אחת מהן לא נכללה בעשירייה הראשונה. למקום הגבוה ביותר השתחלה מבקרת תרבות הצריכה נעמי קליין, שנבחרה למקום ה-11. רק שניים מהעשירייה הראשונה נולדו לאחר מלחמת העולם השנייה, היצ'נס וסלמאן רושדי.



ברשימה שהוצגה לקוראים נכללו גם הסופר הישראלי עמוס עוז, האינטלקטואל הפלשתיני סרי נוסייבה, הפוליטיקאי האמריקאי הניאו-שמרן פול וולפוביץ, הסופרת הפמיניסטית ג'רמיין גריר, האפיפיור בנדיקטוס ה-,16 השייח המוסלמי הקיצוני יוסוף אל-קרדאי, וחברת הפרלמנט ההולנדית ומבקרת האיסלאם עייאן הירסי עלי. הקריטריון להכללה ברשימה הוא שהמועמד צריך להיות לא רק פעיל בתחומו, אלא אף מסוגל לחרוג מעבר לתחומו בדרך ובכישרון שבהם הוא מפיץ את רעיונותיו. למרות חלקם הניכר של אמריקאים ובריטים ברשימה, הצליחו שני אירופים להיבחר לחמישייה הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully