וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

PwC קסלמן וקסלמן: חברות המתבססות על אופציות כתגמול עיקרי יסבלו מירידה של 31%-20% ברווח

שירלי יום-טוב

20.10.2005 / 7:52

החל ב-2006 ייאלצו חברות לכלול בדו"חות עלויות הקשורות באופציות שניתנות לעובדים; מחקר של PwC קסלמן וקסלמן מראה כי רווח של חברות היי-טק בשלות ייפגע ב-6%; במקביל נבחנות שיטות תגמול אלטרנטיוויות, שעשויות להיטיב עם החברות - אך להקשות על העובדים





משה פרץ, מנהל המחלקה המקצועית ב-PwC קסלמן וקסלמן, אומר שמחקר שביצעה PwC מראה עד כמה עשויה להיפגע שורת הרווח הנקי בדו"חות החברות. על פי הממצאים, הרווח של חברות בשלות ייפגע ב-6%. הרווח של חברות היי-טק, הנוטות להתבסס על אופציות כאמצעי תגמול מרכזי לעובדים, ייפגעו בשיעור כואב של 31%-20%.



אף מנכ"ל וסמנכ"ל כספים אינו יכול להמשיך לישון טוב בלילה עם נתונים כאלה. המצב חמור עוד יותר בקרב חברות ציבוריות. שם נמצאים בתמונה גם בעלי המניות של החברה ואנליסטים שמסקרים את החברה ויש להם השפעה חזקה על מחיר המניה בבורסה. עם זאת חברות לא יכולות להרשות לעצמן להפסיק לתגמל את העובדים שלהן, במיוחד לא בתקופה הנוכחית שבה ההיי-טק מתאושש ויש תחרות גדולה על עובדים מוכשרים.



אז מה עושה סמנכ"ל הכספים שנמצא בין הפטיש לסדן? מתברר שיש מה לעשות. פרץ אומר כי כל נושא התגמול שלא בשכר עומד להשתנות בעקבות התקן החשבונאי החדש. השינוי, כך נראה, ייטיב עם החברות, אך עשוי לגרום לעובדים לעבוד יותר קשה מכפי שהם הורגלו עד כה.



"עד כה חברות העניקו לעובדים אופציות בעלות מנגנון מאוד פשוט שהתבסס על הנוסחה - תעבוד במשך תקופה מסוימת ותוכל לממש כמות מסוימת של אופציות. השיקול היחיד עבור המנכ"ל והסמנכ"ל כספים היה שמדובר בתגמול שאינו פוגע ברווחי החברה, כי לא נרשמת הוצאה. זה גרם לכך שבקרב עובדים שלטה התפישה שאופציות הן תוכנית בונוסים עבור צבירת ותק בחברה. עכשיו התקינה החשבונאית משתנה וגם המשקיעים ערים הרבה יותר לנושא הדילול הכבד של האחזקות שלהם כתוצאה מהגעתן של האופציות לשוק כמניות. לכן יש צורך למצוא פתרונות תגמול חדשים, שיהיו בבחינת דרך ביניים בין כל האילוצים הללו", אומר פרץ.



אחד ממכשירי התגמול האפשריים הוא SAR - Stock Appreciation Right. לא, לא מדובר בזן קטלני של שפעת עופות אוריינטלית, אלא במכשיר המבוסס על עליית ערך המניה במשך תקופה מסוימת, בדומה לאופציות. לדוגמה עובד מקבל SARs 100 לתקופה של שלוש שנים, בנקודת זמן שבה המניה נסחרת לפי מחיר של 50 דולר. התמזל מזלו של העובד ומחיר המניה עלה כעבור 3 שנים ל-100 דולר. העובד יזכה לקבל את ההפרש בין המחירים, בהתאם למספר ה-SARs שהוענקו לו, כלומר 5,000 דולר (50 כפול 100).



תגמול באמצעות SAR מביא לדילול נמוך יותר של בעלי המניות, מכיוון שאפשר לבנות את תוכנית ה-SARs כך שהתגמול יכלול רכיב במזומן (מחצית הסכום, למשל) ורכיב של מניות. העובד, מצדו, זוכה לתגמול בלא שיהיה עליו לרכוש תחילה את המניות, כפי שהוא נדרש לעשות בעת מימוש אופציות.



תגמול באמצעות SAR כולל פגיעה אפשרית ברווחי החברה כי נדרש רישום הוצאה חשבונאית. עם זאת, אפשר לשלב אותו כחלק מסל של אמצעי תגמול, למשל יחד עם מניות מוגבלות, שההוצאה בגינן נמוכה יותר. חברת מיקרוסופט, למשל, זנחה את שיטת התגמול באמצעות אופציות לפני כשנתיים ועברה לחלוקת מניות מוגבלות.



פרץ אומר כי שיטת תגמול נוספת מבוססת על חלוקת אופציות, אך היא שונה בכך שהבשלת האופציות מותנות בביצועים. כך, עובד יוכל לממש כמות מסוימת של אופציות רק אם יעמוד, למשל, ביעדי מכירות מסוימים. באופן כזה נמנעת פגיעה ברווח הנקי כי העלייה בהוצאות מקוזזת על ידי עלייה בהכנסות. "בצורה כזו יש לנו תמריץ נוסף לעובדים, אבל זה כמובן אומר שצריך לעבוד יותר קשה. השינוי הגדול עבור החברה הוא שהכל מוגדר ומחושב מראש".



לדברי פרץ עניין תגמול העובדים במקביל לצמצום הפגיעה ברווחי החברה הוא נושא חם מאוד בארה"ב, שם קמות חברות ייעוץ בתחום. "גם בישראל לא מתעלמים מזה כי התקינה היא חוצת גבולות והיא נכנסת גם בישראל וגם באירופה. הנושא נמצא היום ברמת יו"רים ומנכ"לים של חברות כי זה כבר לא משהו שנוגע רק בשורה התחתונה, אלא בגורם חשוב נוסף - המשאב האנושי בארגון".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully