וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 סיבות לקנות דולרים

אודי אלוני

20.10.2005 / 10:08

בניגוד להערכות המומחים הגדולים, כמו וורן באפט, ג'ורג סורוס, האקונומיסט או הוול סטריט ג'ורנל, ממליץ אודי אלוני על השקעה נגד היורו ונגד השקל


1. הרפורמה במיסוי ניירות ערך זרים שהתחילה ב-1.1.2005 ועל פי הערכות בבנק ישראל היא צפויה לגרום להוצאה של השקעות בסכום כולל של 11 מיליארד דולר. השפעת הרפורמה לא הורגשה בתחילת השנה עקב כניסת כספים מסיווית של משקיעים זרים, שנחלשה בחודשיים האחרונים. תהליך ההפנמה של הרפורמה איטית והיא תתחזק בתחילת 2006 בעקבות הרפורמה החדשה במס שמאחדת את סלי הקיזוז הישראלי והזר.

2. הריבית בארה"ב ממשיכה במסעה צפונה, לאחר שעלתה מ-1% ל-3.75% יש ציפייה שתמשיך לעלות עד ל-4.25% בסוף השנה ותעלה ל-5% בשנת 2006.

3. האינפלציה בעולם. עליית מחירי האנרגיה והסחורות בעולם מעלה את האינפלציה בארה"ב ובשאר העולם. מצב זה עלול להביא להאצה בעליות הריבית ולירידה בבורסות בארצות רבות וגם אצלנו. זה בתורו יביא ליציאת כספים ולעליית הדולר.

4. פער הריבית בין ארה"ב לישראל הוא 0 ומעודד משקיעים מקומיים לפזר את ההשקעה שלהם בין שקלים ודולרים.

5. הריבית באג"ח ל-10 שנים בארה"ב עולה לכ-4.5% ומעודדת משקיעים זרים המושקעים ב"שחר" (אג"ח ממשלת ישראל) להחזיר כספים הביתה.

6. התחזקות הדולר מול היורו בעקבות פערי ריביות וצמיחה חלשה בשוק האירופי גורמת להתחזקות של הדולר מול מטבעות רבים בעולם. הריבית על היורו עומדת על 2% מול 3.75% בארה"ב.

7. הרפורמה בקופות הפנסיה המפנה כספים לשוק ההון, צפויה לזרז הוצאת כספים לעבר השקעות גלובליות בעיקר לאור היצע חסר באג"ח שקלי. בנוסף, קרנות נאמנות אג"חיות עלולות להפנות כספים רבים לעבר הדולר אם ייווצר מומנטום שלילי באג"חים המקומיים. בשונה מקרנות שקליות קרנות אג"ח לא מחויבות להשקיע רק בשקל.

8. יעד האינפלציה והאינפלציה הנמוכה בפועל מעודדים את הנגיד החדש סטנלי פישר להשאיר את הריבית בישראל נמוכה.

9.מועצת נגידים. חוק בנק ישראל החדש שעבר בממשלה וצפוי לעבור בכנסת בקרוב. החוק מוריד מכוחו של הנגיד וקובע שוועדה, שבה ישבו גם אנשי עסקים ואקדמיה, תקבע את הריבית החודשית. החשש הוא שוועדה כזו תהיה רגישה יותר לצמיחה ופחות לאינפלציה, דבר שיוביל לריבית נמוכה. 10. אי ודאות בנוגע לטרור לאחר ההתנתקות. נזכיר כי ראש אמ"ן, אהרון זאבי פרקש, מעריך כי הטרור יחזור באביב. הפיגוע בגוש עציון, לאחר חצי שנה של שקט, יכול להעיד כי הטרור עדיין לא חוסל ושהאנרכיה ברשות עלולה להקדים את בואו.

11. תגובת הזרים המושקעים בבורסה לירידות (אם יתמשכו), עלולה להסיט כספים רבים לעבר השקעות במקומות אחרים. כיום הזרים מחזיקים קרוב ל-15% משווי המניות בבורסה, כאשר מעריכים כי מחצית מכך מושקעים לטווח קצר. בסיטיגרופ כבר הוציאו המלצת HOLD על שוק המניות המקומי וזה סימן ראשון ליציאתם.

12. ניתוח טכני מראה כי המגמה בדולר בעיצומה ולמרות התנגדות חזקה הקיימת ברמות של 4.65 שקלים, יש סיכוי רב כי הדולר ימשיך לרמה של 4.75 שקלים עד סוף השנה.

13. מלכוד האינפלציה. עליית הדולר עצמה עלולה לגרום להאצה בעליית הדולר עקב השלכותיה על האינפלציה. הדולר שעולה מעלה את האינפלציה - האינפלציה מחייבת את הנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית - עליית הריבית מורידה את מדדי המניות - הירידה במניות גורמת ליציאת זרים מהבורסה ולהמרת כספם לדולרים - יציאת הזרים מעלה את הדולר שוב, וכך הלאה..... על מנת שתרחיש מעין זה לא יתממש, דרושים נתוני צמיחה מעודדים במיוחד שישכנעו את הזרים להישאר.

14. כלכלת בחירות. שנת 2006 היא שנת בחירות ויש סיכון שמישהו ישחרר את החגורה קצת יותר מדי ויגרום לעלייה באינפלציה. צריך לזכור כי עצם ההתאוששות הכלכלית מביאה ללחצים אינפלציונים.

15. איראן וסוריה. הפצצה האיראנית מדירה את שנתם של בכירי הממשל הישראלי והאמריקאי וישנו תסריט, שבשלב מסוים במהלך השנה הקרובה תתרחש הסלמה שעלולה לערער את היציבות במזרח התיכון. בנוסף, הסלמה במצב עלולה להגיע מכיוון קרוב הרבה יותר - ארה"ב מפעילה לחץ מסיווי על אסד נשיא סוריה, שעלול, בסיטואציה בה הוא עומד עם הגב אל הקיר, להפר את השקט בגבול לבנון-ישראל.

16. מדד השחיתות. בישראל נוטים לזלזל במדד השחיתות העולמי ובעבר אף התגאו שאנחנו באותה רמת שחיתות של ארה"ב, אולם, כיום המצב הוא בכי רע. ירדנו בדירוג 12 מקומות מאז שנת 2001, וכיום אנו במקום 28 - מרחק 11 מקומות מארה"ב. באוגוסט האחרון התפרסם דו"ח של הבנק העולמי ולפיו השחיתות בישראל היא מהגבוהות במערב עם שלטון לא יציב, לא יעיל, בעל אחריות נמוכה ועם דירוג נמוך באכיפת חוקים. לזה תוסיפו את דברי משטרת ישראל על 8 ארגוני פשיעה (משפחות) ארציים ועוד 40 מקומיים ותראו לאן אנחנו הולכים.

17. שפעת העופות. אין ספק שזה גורם עתידי שאני מקווה שלא יתממש, אבל חייבים להודות ששמו של המדד הראשי בבורסה מעלה אסוציאציה של "שפעת המעו"ף".

18. ביטול האלכסון. את האלכסון כבר שכחנו, אבל צריך לזכור כי בסנריו של עליות חדות בדולר בלי האלכסון עוד לא היינו. כיום שוק המטבע שלנו חופשי לחלוטין ותנודות גבוהות עלולות להתרחש בו בדיוק כפי שקיימות בשוקי מטבע אחרים בעולם.

19. פטור ממס. בהשקעה בדולר, או בכל מטבע אחר לצורך העניין, לא משלמים מס על הרווח מעלייתו וכמובן שלא ניתן להתקזז כאשר מפסידים בו. המס הוא על הריבית בלבד ולא על ההצמדה. בתקופות של מגמת עלייה בדולר, אי תשלום מס על עלייתו מהווה יתרון על פני השקעה בשקל.

20. מסחר יומי במט"ח. ישראלים רבים הצטרפו למשחק היומי של השקעה במטבעות. אמנם מגמת הצטרפות הספקולנטים המקומיים בראשיתה, אולם, היא יכולה להביא להקצנה בתנודות השקל/הדולר למעלה וגם למטה.

לסיום, המלצתי היא להחזיק לפחות 30% איגרות חוב צמודות לדולר עם משך חיים ממוצע של עד שנה, שמניבות ריבית של כ-4% לשנה ברוטו. למי שעדיין לא מושקע באפיק הדולרי, אני ממליץ לפזר את הכניסה להשקעה על פני זמן עקב התנודתיות הגוברת של הדולר.




** הכותב הוא מנכ"ל דיווידנד השקעות ומשמש כמנהל השקעות ומשקיע בניירות ערך שונים ,לרבות ני"ע המוזכרים בכתבה ז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully