וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי רפקו קיבלו תשלומים של למעלה ממיליארד דולר בשנה שלפני קריסת החברה

סוכנויות הידיעות

20.10.2005 / 12:26

תומס ה. לי פרטנרס שוקלת לדחות גיוס לקרן השקעות פרטית בשל ההפסד שנגרם מקריסת החברה; בנק באוואג האוסטרי שהלווה כספים למנכ"ל רפקו המודח הוא הנושה הגדול ביותר של רפקו



רפקו חילקה יותר ממיליארד דולר לבכיריה בשנה שלפני קריסתה, דיווח היום העיתון "ניו יורק טיימס". בפשיטת הרגל הרביעית בהיסטוריה של ארה"ב ממשיכים להחשף כשלים ושערוריות. בנפרד דווח היום, כי תומס ה. לי פרטנרס, חברת ההשקעות הפרטית המושקעת ברפקו, עשויה לדחות גיוס של קרן השתלטויות מתוכננת בשווי 7.5 מיליארד דולר על רקע הפסדיה בפרשה.



בשנה שלפני הנפקת רפקו לציבור ונפילתה המסחררת, בכירים בחברה קיבלו יותר ממיליארד דולר במזומן, דיווח "ניו יורק טיימס" לפי דו"חות החברה. סמנכ"ל הכספים לשעבר, למשל, קיבל 45 מיליון דולר כשפרש מתפקידו. ארבעה בכירים נוספים קיבלו סכום משותף של 22 מיליון דולר במסגרת הסכם שותפות ברווחים עם החברה. אך אלו הם סכומים קטנים בלבד, לעומת הסכומים להם זכו 2 המנכ"לים לשעבר של רפקו.



באוגוסט 2004 נמכר נתח גדול מרפקו לחברת ההשקעות הפרטית תומס ה. לי פרטנרס, תמורת 1.057 מיליארד דולר. רוב הבכירים שקיבלו תשלומים במזומנים, זכו להם לאחר סיום עסקה זו. ביניהם, פיליפ בנט, המנכ"ל המודח שמואשם עתה בהונאת המשקיעים בגין הלוואה בסך 435 מיליון דולר שלקח מהחברה ולא דיווח עליה, וטוני גרנט, המנכ"ל הקודם של רפקו, זכו לסכום גדול במיוחד - 550 מיליון דולר ביחד. בנט אף קיבל 507 מיליון דולר נוספים בנפרד. בנט לא מימש את כל אחזקותיו ברפקו, והמשיך להחזיק 383 מיליון דולר במניות החברה.



גרנט ובנט היו הבעלים העיקריים של רפקו לפני המכירה לתומס ה. לי, והחזיקו כל אחד ב-45% מהחברה. החברה האוסטרית באוואג אוברסיז (Bawag Overseas) החזיקה ב-10% מרפקו, והיא הנושה הגדולה ביותר של רפקו כיום. באוואג טוענת, כי רפקו חייבת לה 425 מיליון יורו (508 מיליון דולר). באמצע 2004 מכרה באוואג את הנתח שלה בחברה.



חברת תומס ה. לי פרטנרס הודיעה היום, כי היא עשויה לעכב גיוס של קרן השתלטות מתוכננת בסך 7.5 מיליארד דולר על רקע ההפסדים הנובעים מנפילת רפקו. פשיטת הרגל של רפקו, ככל הנראה, גרמה להפסד של 275 מיליון דולר עבור תומס ה. לי פרטנרס.



נושיה של רפקו עשויים לתבוע מהבכירים להחזיר לחברה את הכספים שקיבלו, שכן לא מדובר במשכורות, אלא בתשלומים הדומים יותר לדיווידנדים. אופי התשלומים האלה חושף אותם לתביעות, שכן הנושים עשויים לטעון כי מדובר בתשלומים בלתי חוקיים שהתבצעו בעת שהחברה כבר סבלה מקשיי נזילות.



בנט, שהחשיפה כי חברה שבבעלותו חייבת לרפקו 430 מיליון דולר הביאה להדחתו ובהמשך גם לפשיטת הרגל של החברה, החזיר את הכספים באותו יום בו נחשפה הפרשה. את החזר הכספים מימן באמצעות הלוואה מבנק באוואג, וכעירבון השתמש במניותיו ברפקו, שנסחרו באותה תקופה בטווח של 29-28 דולר למניה. מנכ"ל באוואג, יוהאן צווטלר אמר לסוכנות הידיעות בלומברג, כי באותה עת לא היתה בקשת ההלוואה חריגה, ולבאוואג היו קשרים במשך מספר שנים עם רפקו בכלל ואף עם בנט עצמו.



אך אתמול חזרה המניה להיסחר אחרי שבוע הפסקה, ושווי השוק של החברה צנח ביותר מ-900 מיליון דולר, מה שהפחית באופן משמעותי את ערך העירבון של בנט לבאוואג - נתח של 34% ברפקו. המניה, שזינקה ב-25% ביום המסחר הראשון שלה ל-27.48 דולר, נסחרת עתה ב-0.75 דולר.



בנק באוואג, או בשמו האחר, "Bank für Arbeit und Wirtschaft und Oesterreichische Postsparkasse " נמצא בבעלות איגודים מקצועיים באוסטריה. זווטלר אמר לבלומברג, כי החברה תרשום הפרשות על רקע חובות אובדים אם תידרש לכך, וכי לבנק יש מספיק כספים למימון הפרשה שכזו. לבנק נכסים בסך 58 מיליארד יורו ומניות בשווי 3.9 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully